סייבר | פיצ'ר

קריאה להפסיק את השימוש בטכנולוגיה של סלברייט הישראלית לדיכוי מתנגדי משטר בהונג קונג

פעילים בהונג קונג פרסמו עצומה הקוראת לחברת המודיעין הדיגטלי הישראלית ולחברות נוספות להפסיק את שיתוף הפעולה עם הממשלה הסיני המדכא התנגדות בהונג קונג • במקביל שלחו פעילים ישראלים פנייה למשרד הביטחון לעצור את היצוא הביטחוני של החברה לעיר

סייבר/ רויטרס
סייבר/ רויטרס

פעילים חברתיים בהונג קונג פרסמו עצומה הקוראת לחברה הישראלית סלברייט ולחברות נוספות להפסיק את שיתוף הפעולה שלהן עם הממשל הסיני שמנסה לדכא את המחאה בעיר. זאת, לצד מכתב ששלחו במקביל פעילי זכויות אדם בישראל לאגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) בקריאה להפסיק את היצוא של מוצרי סלברייט לכוחות המשטרה של הונג קונג.

בחודש שעבר חוקקה סין חוק ביטחון לאומי חדש שנועד לדכא את המחאות בהונג קונג נגד המשטר הסיני. החוק מאפשר להעניש ולמנוע פעילות חתרנית, בדלנית וטרוריסטית בהונג קונג, וכן להעניש ולמנוע שיתוף פעולה של אזרחי הונג קונג עם גורמים זרים. כדי לאכוף את החוק הזה, הממשלה מבצעת מעקבים פולשניים אחרי אזרחי הונג קונג ואחרי התקשורת ובינהם, בין השאר באמצעות הטכנולוגיה של חברת המודיעין הדיגיטלי הישראלית סלברייט.

בין החותמים על המכתב בישראל, עורך הדין איתי מק, שלאחרונה עתר בשם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל כדי להפסיק את היצוא הביטחוני של NSO, בעקבות שימוש במוצריה נגד פעילים פוליטיים ועיתונאים, לכאורה. העתירה נדחתה לאחרונה.

סלברייט פיתחה כלים המשמשים סוכנויות לאכיפת חוק, צבא ומודיעין בעשרות מדינות להשיג נתונים ולאתר פעילות מסוכנת, לצד חברות עסקיות מהגדולות בעולם שמשתמשות במוצרים לטובת חקירות פנימיות (על-פי החוק). מדובר פורסם כי מדובר בחברות כמו אפל, גוגל, ורייזון, בנקים גדולים ועוד. מערכות החברות מסוגלות לאסוף ולנתח נתונים מטלפונים סלולריים, מחשבים וטאבלטים, מחשוב ענן ואפילו נתונים מרחפנים אזרחיים שנלכדו בידי כוחות הביטחון.

סלברייט החלה את דרכה ב-2001 עם מוצר שונה, ועברה מספר גלגולים. לאחרונה, היא זכתה להשקעה של 110 מיליון דולר מקרן IGP של חיים שני ומשה ליכטמן, תמורתה הקרן קיבלה החזקות ב-25% ממניות החברה. סלברייט מעסיקה היום כ-700 איש.

במכתב שנשלח לאפ"י, נכתב כי "כפי שחשף אחד מסמלי המאבק לדמוקרטיה ולחופש בהונג קונג, Wong Joshua, במסמכים רשמיים שהוגשו בהליך משפטי באפריל 2020, המשטרה הודתה כי פרצה למכשירי הפלאפון שלו ושל אחרים באמצעות מערכת סלברייט והוציאה את המידע שהיה בתוכם". עוד נכתב כי "בעקבות חקיקת חוק הביטחון הלאומי חדש, כוחות הביטחון ובתי המשפט בהונג קונג איבדו באופן רשמי את עצמאותם והפכו לחלק בלתי נפרד ממנגנוני הדיקטטורה הקומוניסטית הסינית, וכן כל פעילות פוליטית ביקורתית הפכה בחוק החדש לפעילות לא חוקית.

"בנסיבות אלה, ברור שהמערכת של סלברייט הפכה בקונטקסט הספציפי של הונג קונג למוצר ביטחוני דו-שימושי, כהגדרתו בחוק הפיקוח, שמשמש להשלטת טרור על תושבי העיר ולתקיפת ולהפללת המפגינים ופעילי הדמוקרטיה", נכתב. "בשל חומרת המצב, אין לאפ"י סמכות חוקית לאשר רישיון לייצוא ביטחוני להונג קונג, ומשמעות הדבר היא שעל ראשת אפ"י להורות לחברת סלברייט להפסיק לאלתר את ייצוא המערכת שלה לשם".

מסלברייט נמסר בתגובה כי "בהתאם לנהלי ומדיניות החברה, איננו מגיבים לגבי לקוחות ספציפיים או השימוש בטכנולוגיה שלנו. אנו מיישמים נהלים פנימיים קפדניים המכתיבים את האופן שבו נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו. איננו מוכרים את הטכנולוגיה שלנו למדינות שנכללות ברשימה השחורה של ארגון (FATF (Financial Action Task Force או שנמצאות תחת סנקציות של הממשל האמריקני, ממשלת ישראל או הקהיליה הבינלאומית. בנוסף, סלברייט אינה עוסקת בפעילות מעקב ואין אנו פעילים בתחום זה".