למרות הביקורת הציבורית: אורנשטיין בלם עוד ניסיון לבטל הסדר החוב עם פישמן

השופט אורנשטיין דחה את בקשת לובי 99, הלובי הציבורי, לבטל את פסק דינו של אורנשטיין שאישר את ההסדר שאליו הגיעו הצדדים בהליך גישור • המשמעות: ההסדר יקוים ובני המשפחה יקבלו בזכותו פטור מתביעות עתידיות נגדם בקשר להליך פשיטת הרגל של פישמן

אליעזר פישמן/  צילום: אלון רון
אליעזר פישמן/ צילום: אלון רון

השופט איתן אורנשטיין בולם את מה שעשוי להיות הניסיון האחרון להביא לביטול הסדר החוב שאליו הגיעו בני משפחתו של איש העסקים פושט הרגל, אליעזר פישמן, עם הנושים, הבנקים ורשות המסים.

אורנשטיין דחה את בקשת לובי 99, הלובי הציבורי, לבטל את פסק דינו של אורנשטיין שאישר את ההסדר שאליו הגיעו הצדדים בהליך גישור בפני נשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, אשר גרוניס. המשמעות: ההסדר יקוים ובני המשפחה יקבלו בזכותו פטור מתביעות עתידיות נגדם בקשר להליך פשיטת הרגל של פישמן.

ההערכה היא כי הנאמן על הסדר החוב של פישמן, עו"ד יוסי בנקל, יימנע לערער על אישור הסדר החוב לביהמ"ש העליון. 

בהחלטתו לדחות את בקשת לובי 99, כתב אורנשטיין שנפלו פגמים בהתנהלות לובי 99 שידעה לדבריו על הסכמת כל הנושים להצעת המגשר עוד בטרם הדיון וההחלטה בבקשה, אך במקום לפנות מיד לביהמ"ש ולבקש להצטרף לבקשה ולהתייצב לדיון, היא "ישבה על הגדר" והעדיפה לראות מה תהיה ההחלטה.

לפי אורנשטיין, רק לאחר מתן פסק הדין נזכרה לובי 99 לבקש להצטרף להליך ולבקש לבטל את פסק הדין. 

גם לגופם של דברים קבע אורנשטיין שאין חדש בבקשת לובי 99, אשר נימוקיה הועלו על ידי הנאמן. אורנשטיין ציין כי הוא אישר את ההסדר למרות ההתנגדות, לאור הסכמת כל הנושים ללא יוצא מן הכלל והיעדר התנגדות של מי מהם, ולאור ההלכה שקובעת שעמדת הנושים היא הקובעת אלא בנסיבות חריגות של התקיימו.

ב-23 ביולי, פנה לובי 99 לשופט אורנשטיין, בבקשה לצרפו "כידיד בית המשפט" להליכים שנוגעים בהסדרי החוב עם בני משפחתו של פישמן. זאת, כדי לאפשר ללובי 99 לבקש את ביטול פסק הדין. לטענת לובי 99, ההסדר שאושר על ידי ביהמ"ש מקל עם בני משפחתו של פישמן, "אחד הטייקונים החזקים במשק בשנים האחרונות" ויש לבטלו.

לפי הבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד נועה זלצמן, "אמנם מר פישמן העמיד ערבויות אישיות לחובותיו, אך לאורך השנים הוא העביר לרעייתו ולילדיו נכסים רבים, כולל נדל"ן ומניות בחברות. לפי הערכות, שווי הנכסים שייוותרו בידיהם לאחר ההסדר יעמוד על כ-250 מיליון שקל. יתר על כן, במסגרת ההסדר בני משפחת פישמן זוכים לפטור גורף ביחס לתביעות שיוגשו נגדם".

לשיטת לובי 99, "המשמעות היא שהבנקים מוותרים על גביית חוב בהיקף אדיר, של כמה מאות מיליוני שקלים. לנוכח עמדת הנאמן, בעל תפקיד רשמי מטעם בית המשפט, עולה השאלה האם הבנקים אכן עשו ככל יכולתם על מנת לאפשר את גביית חובותיו של מר פישמן מבני משפחתו, על דרך השבת הנכסים והזכויות שהעניק להם לאורך השנים ומיצוי הדין עמם כנושאי משרה בחברות הקבוצה". 

גילוי מלא:

איתן אורנשטיין דן ועודנו דן בעניינים הקשורים לפשיטת הרגל של אליעזר פישמן, בעל השליטה הקודם של "גלובס". זאת, לרבות בתיק "השקעות כדאיות" שבו נדונה השבת חוב של פישמן לעיתון "גלובס".

איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם ב"גלובס". פישמן ומשפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות, מצויים בסכסוך מתמשך.