ועדות הכלכלה והפנים דורשות לבחון מחדש את האפשרות להשאיר את שדה התעופה בהרצליה

"הוועדות התרשמו כי נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות, ולפיכך דורשות מרת"א, רש"ת, חיל האוויר וגורמי התכנון, לבדוק התכנות להשאיר את השדה בהרצליה", כך סוכם הדיון ע"י יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי

שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר
שדה התעופה בהרצליה / צילום: איל יצהר

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיימה היום (ד') ישיבת משותפת עם ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ', שעסקה בהקמת שדה התעופה בחדרה, כחלופה לשדה בהרצליה. בסיכום הישיבה הודיע מרגי כי ידרוש ממינהל התכנון לבחון את האפשרות להשאיר את השדה בהרצליה.

בחודש מאי 2019 דנה הות"ל בהקמת שדה התעופה האזרחי במזרח חדרה, שאמור היה להחליף את שדה התעופה האזרחי בהרצליה וגם את שדה דב, שפונה בחודש פברואר 2020. בחודש יולי 2019 הוגשה עתירה ע"י עיריית חדרה נגד רשות שדות התעופה, הות"ל ושרי האוצר והתחבורה, שביקשה צו מניעה נגד קידום תכנון שדה התעופה החלופי בשטח הגובל בחדרה. העירייה ביקשה צו שיורה לות"ל לדון בכל החלופות להקמת שדה התעופה, לרבות חלופת אפס (חלופת אי ביצוע).

הטיעונים שבהם השתמשה העירייה היו ש"הקמתו של שדה תעופה בסמיכות לעיר חדרה יטיל מגבלות גובה על הבנייה המותרת, על בנייה ברדיוסים רחבים משדה התעופה ועל פיתוח שטחים סמוכים. זאת מעבר למטרדים הקשים לשימושים הקיימים. הלכה למעשה, החלטה על הקמת שדה תעופה בגבולה של עיר מתפתחת מחייב שינוי מהותי בכל התוכניות שאושרו עד כה לאותה עיר ובכלל זה תוכניות להקמתן של שכונות נוספות ואזורי תעסוקה".

בחודש יוני השנה החליט בג"ץ להחזיר אל שולחן הדיונים את חלופת הקמת שדה תעופה בחדרה.

בדיון שהתקיים היום בכנסת, אמר חבר הכנסת מרגי כי הליך העברת השדה בהרצליה, שחלק מהתושבים אפילו לא ידעו על קיומו, צריך היה לעשות בצורה מסודרת. והוסיף כי יתכן שלא צריך שדה חליפי ואפשר לפזר את הפעילות לחיפה ולשדה תימן. חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' הוסיפה כי המיקום המיועד, בחדרה על גבול עמק חפר, הוא שטח אקולוגי שעוברים בו אלפי שקנאים מדי שנה ויש סכנה להכניס לתא השטח גם מטוסים.

סגן שר הפנים, יואב בן צור, הצטרף לדברים ואמר כי לא צריך להעביר את הסבל שהיה בהרצליה בשבתות למקום אחר. "דיברתי עם הממונה על המחוז וגם הוא נגד המעבר, אני מקווה שמנהל התכנון, שנמצא עכשיו במשרד הפנים, יעשה חשיבה מחדש ועמדה זו תתקבל".

יו"ר מטה המאבק להשארת השדה בהרצליה, צבי דותן, אמר כי 67% מתושבי העיר רוצים שהשדה יישאר על כנו. הוא הוסיף כי עלויות העתקת השדה אדירות ובמצב הנוכחי השארת השדה גם תחסוך כסף רב למדינה וגם תחסוך סבל מתושבי חדרה.

לסיכום אמר היו"ר מרגי כי "הוועדות התרשמו כי נדרשת בדיקה מחודשת ומעמיקה של הצורך והחלופות, ולפיכך דורשות מרת"א, רש"ת, חיל האוויר וגורמי התכנון, לבדוק התכנות להשאיר את השדה בהרצליה. כמו כן יש לבחון מחדש את הצרכים והחלופות לרבות אפשרות לפזר את פעילות התעופה הכללית בין מספר שדות תעופה קיימים. בניית אלפי יחידות דיור זה אינטרס חשוב, אך הוא לא גובר על הכל".