האוצר שלח מתווה סיוע נוסף להנהלת אל על: כך הוא נראה

לפי המתווה המדורג שנשלח ממנכ"לית האוצר לחברה הקורסת, אל על תקבל סכום של 57 מיליון דולר מקופת עודפי הפיצויים בהפרש של שבועות בודדים, כשיריית הפתיחה תגיע עם האישור של דירקטוריון החברה לצאת להנפקה

מטוס אל על חונה בשדה תעופה / צילום: יואב יערי
מטוס אל על חונה בשדה תעופה / צילום: יואב יערי

בעקבות ההתראה של אל על כי בלי אישור לסיוע הממשלתי היא תגיע כבר מחר (ו'') להקפאת הליכים, מספק לה משרד האוצר את האישור המיוחל ומשחרר לה עוד כספים לתזרים. ההתראה ששיגר מנכ"ל אל על גונן אוסישקין התייחסה לביטוח נושאי המשרה שלא יתחדש מבלי שיוצג אישור ממשלתי למתווה הסיוע. במכתב ששלח אוסישקין לשרת התחבורה הוא גם פירט את הקושי התזרימי שבפניו ניצבת אל על ואת הפערים שעומדים בין האוצר ובין הבנק המלווה, לאומי.

המכתב שעליו חתומה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר משחרר מאל על את הלחץ והוא גם מתיר לאל על למשוך עודפים שנצברו בקופות הפיצויים של העובדים. אל על ביקשה זה מכבר למשוך 230 מיליון שקל מהעודפים הללו והסתפקה בפחות מרבע מזה בתשובה הראשונית שקיבלה מהאוצר. כעת מציג האוצר גישה מרוככת ותומכת יותר כאשר ברקע הנחיה שלא לאפשר לאל על להגיע להקפאת הליכים, הנחיה שבאה משר האוצר ישראל כ"ץ ומראש הממשלה בנימין נתניהו.

משרד האוצר מגדיל את הסיוע התזרימי לאל על כשהוא מתיר לה למשוך כספים מהעודפים האמורים בסכום מצטבר ונוסף של 57 מיליון דולר. במכתב ששלחה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר לדירקטוריון אל על היא מפרטת את האישור למשיכת הסכומים על פי אבני דרך שאל על תבצע ותקדם את הנפקת המניות בהתאם למתווה הסיוע שבו בחרה.

לפי המתווה המדורג, אל על תקבל סכום של 10 מיליון דולר ב-2 באוגוסט על מהלך אישור דירקטוריון להנפקה שתבוצע עד ה-31 באוגוסט. חמישה ימים לאחר מכן ב-7.8 אל על תקבל 15 מיליון דולר על הגשת טיוטת תשקיף ראשונה לרשות ני"ע. ב-13 לאוגוסט תקבל אל על 10 מיליון דולר על הגשת טיוטת תשקיף שנייה לרשות ני"ע וב-23 באוגוסט יאושר לאל על למשוך 22 מיליון דולר מיתרת קופת הפיצויים (שבה נצברו כ-230 מיליון שקל אותם אל על רצתה למשוך במלואם) וזאת כאשר אל על תבצע את משיכת ההיתר מרשות ני"ע להנפקה ולפרסום מועד ההנפקה על ידי החברה.

מדובר על סכומים שיצטרפו לאלה שכבר אושר לאל על לקבל, לרבות מקדמה של חמישה מיליון דולר על תשלומי אבטחת הטיסות ומשיכה של 10 מיליון דולר מעודפי קופת הפיצויים, ובכך למעשה תמשוך החברה את כל העודפים שנצברו.

במקביל מציינת טרנר כי המדינה תסכים להעמיד לאל על ערבות של 75% להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר מבנק מלווה וכי המשרד יפעל לקדם שינוי בחוק התעופה שהתקבל רק לאחרונה על ידי הכנסת ולדחות אותו בחודש.(לאמצע ספטמבר) את מועד השבת הכספים לנוסעים שטיסתם בוטלה במהלך תקופת הקורונה. מבחינת אל על מדובר בהבעת תמיכה ממשרד האוצר ובצעד משמעותי בדרך לסיוע המיוחל.