ידידים לעת צרה: מוזיאון ישראל קיבל 4 מיליון דולר; האם העובדים ישובו מהחל"ת?

אחרי שנקלע לקשיים, בישרה הנהלת מוזיאון ישראל כי היא הצליחה לגייס מאגודת ידידי המוזיאון בארה"ב (Afim), מענק בסך 4 מיליון דולר • וגם: גאווה קולונרית כחול-לבן. מסעדת אורי בורי העכואית קפצה למקום 23 במדד דירוג המסעדות של טריפאדוויזר

מוזיאון ישראל. בעיגול: עידו ברונו, מנכ”ל המוזיאון / צילום: באדיבות מוזיאון ישראל
מוזיאון ישראל. בעיגול: עידו ברונו, מנכ”ל המוזיאון / צילום: באדיבות מוזיאון ישראל

האם האוויר לנשימה שקיבל מוזיאון ישראל בירושלים, ישיב את העובדים מהחל"ת? אחרי שנקלע לקשיים, בישרה הנהלת מוזיאון ישראל כי היא הצליחה לגייס מאגודת ידידי המוזיאון בארה"ב (Afim), מענק בסך 4 מיליון דולר, סכום שישמש לפתיחת המוזיאון מחדש, ולהחזרת העובדים, לדבריה, ללא קיצוצי שכר. נזכיר כי משבר הקורונה היכה קשות במוזיאון הירושלמי, עקב הפגיעה החמורה בהכנסות מתיירות, וההערכה הייתה כי הוא עלול להגיע לגירעון של כ-50 מיליון שקלים עד לסוף 2022. משום כך, נסגרו דלתות המוזיאון, והעובדים מצידם יצאו השבוע להפגין בשל עתידם הלא ברור, ומחו כי מאז הסגר הם יצאו לחל"ת, ולא שבו לעבודה. עוד הם טענו כי ההנהלה מנצלת את משבר הקורונה על מנת לפגוע בתנאיהם. אלא שכעת סוף סוף נראה שינוי: מסתמן כי סכום התרומה עשוי לכסות כרבע מהגירעון. עוד נמסר, כי עם ההודעה על קבלת המענק תתכנס ישיבה עם ועד עובדי המוזיאון על מנת לסכם את יתר התנאים לפתיחתו בהקדם.

ובינתיים בתל אביב: אחיו התל אביבי של המויזאון הירושלמי, הצליח לשמור את הראש מעל הימים לאורך התקופה המאתגרת. בשיחה עם "גלובס" אמרה מנכ"לית מוזיאון תל אביב טניה כהן-עוזיאלי, כי "בשלב הראשון, בימי הסגר, סגרנו ונערכנו בצורה דיגיטלית כדי להישאר בתודעה. השארנו צוות מצומצם והוצאנו אנשים לחל"ת, ולניצול ימי חופש. התקציב המקורי שלנו שעמד על 85 מיליון שקל לשנה, כיום עומד על 57 מיליון, וכחלק מהקיצוץ נדחו תערוכות. בתום הסגר פתחנו בהדרגתיות. יש לי שיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים והעובדים עצמם. ביולי קיצרנו שעות עבודה וקיצצנו שכר ב-10%, בתקווה שבאוגוסט נחזור. הקמנו 'קרן עידוד', גייסנו מיליון שקל, ואנחנו מבקשים מהתורמים שיעזרו לנו להמשיך. אנחנו אחראים וזהירים. כירושלמית שעושה את הדרך מירושלים לתל אביב, אני מאוד שמחה שמוזיאון ישראל יפתח את שעריו". 

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל, מסר עם ההודעה על המענק: "הודות להתגייסות יוצאת דופן של תומכי המוזיאון בארה"ב שהודיעו הלילה כי יעניקו למוזיאון ישראל תרומה מיוחדת, אנו שמחים להודיע כי תרומה זו תסייע לפתוח את מוזיאון ישראל בהקדם וללא פגיעה בשכר העובדים אנו רוצים להודות לאגודת ידידי מוזיאון ישראל בארה"ב על תמיכתם הבלתי מתפשרת". 

מצנח הזהב:

מור בית השקעות עדכן על צירופו לדירקטוריון החברה של ירון בלום, מתאם השבויים ונעדרים של מדינת ישראל מטעם ראש הממשלה. בלום (61), בעל ניסיון ביטחוני עשיר, כיהן בעבר בין היתר כדירקטור בחברת הנדל"ן הבורסאית מצלאוי, וכיום, נוסף לתפקידו כמתאם השבויים ונעדרים הוא מחזיק בלא מעט תפקידים נוספים.

בלום מצטרף לדירקטוריון מור במקומו של צביקה טבצ'ניק, שמסיים כהונה של שלוש שנים בתפקיד.

אזור התעשייה:

טעימה מהעולם של פעם

על רקע המצב העגום שבו נמצא ענף המסעדנות בימי קורונה, בעננת דיבורים על סגר וחוסר וודאות, קצת גאווה מגיעה מהעולם הגדול: בדירוג האתר טריפאדוויזר למסעדות הטובות בעולם, שנעשה על סמך חוות דעת של גולשים, מופיעה נציגות ישראלית: מסעדת אורי בורי העכואית הוותיקה שדורגה במקום ה-23. אמנם אנחנו עדיין בעיקר יכולים לפנטז על טיסה לסעודה מעבר לים, אבל את המקום הראשון תופסת מסעדת Auberge Du Vieux Puits מצרפת. גם את המקום השני תופס המטבח הצרפתי עם המסעדה לה וויל בלנאש. שלישית היא מסעדה מארגנטינה בשם Chila, אחריה עוברים לבריטניה, קולומביה, צ'ילה, יפן, גרמניה וסין. במקום ה-23 דורגה אורי בורי באמצעות 1,641 חוות דעת שהעניקו לה את הציון הכולל 4.5 מתוך 5. הגולשים שיבחו את הדגים ופירות הים המוגשים במסעדה ואת מבחר היינות הישראלים. ה"אורי" מאורי בורי הוא אורי ירמיאס (76) המוגדר כהרפתקן, מלח הארץ ושף אוטודידקט שפתח את המקום במבנה העותמאני בעכו לפני יותר מ-20 שנה.

מיכל רז-חיימוביץ

חדשות טובות:

מייסדי ועובדי חברת הסייבר ארגוס, גייסו תרומה בסך כ-2.4 מיליון שקלים לטובת עמותות. זהר זיסאפל, אורון לביא, ירון גלולה, מנכ"ל ארגוס עופר בן נון וחברי בורד תרמו כ-640 אלף שקל, ואת יתר הסכום תרמה החברה בשמם של עובדיה.