דניאל מלכה, מנכ"ל IBM: כשהבנו שמה שהכרנו כ"נורמלי" כבר לא יחזור בקרוב, והתאמנו את עצמנו לנורמלי החדש

אתגר המנכ"ל עם דניאל מלכה, מנכ"ל IBM, על ההסתגלות לעולם החדש שאחרי התפרצות הקורונה ועל החשיבות של הנהגה והנהלה נכונות

דניאל מלכה, מנכ"ל IBM / צילום: אור קפלן
דניאל מלכה, מנכ"ל IBM / צילום: אור קפלן

דניאל מלכה, מנכ"ל IBM, ספר על אתגר משמעותי שהתמודדת איתו באחרונה. כיצד פעלת?
התמודדנו עם אתגרים משמעותיים של שמירה על בריאות העובדים והלקוחות לצד המשך הפעילות העסקית. הבנו שהעולם השתנה, ומה שהכרנו כ"נורמלי" כבר לא יחזור בקרוב, והיינו צריכים להתאים את המוצרים והשירותים שלנו לנורמלי החדש. אנחנו נמצאים בתקופה קשה, אבל זה בדיוק הזמן להירתם למען המטרה המשותפת. אני חושב שגם הצלחנו.

ברמה העסקית, הצעד הראשון היה להבין מה הלקוחות שלנו צריכים מיידית ולנסות להתאים את עצמנו לצרכים האלה, כדי לאפשר ולשמר את ההמשכיות העסקית שנדרשת. הצלחנו לבצע במהירות את כל ההתאמות הטכנולוגיות והארגוניות כדי לאפשר ללקוחות האצה של תהליכי אוטומציה מבוססי בינה מלאכותית ומעבר לענן כדי לאפשר עבודה מכל מקום.

עם מי התייעצת ומה עזר לך להתמודד?
אירוע כזה לא נכון לנסות לנהל לבד, וחשוב להתייעץ ולשתף בתהליכי קבלת ההחלטות. הקמנו צוות לניהול המשבר, שכולל את ההנהלה הבכירה של IBM ואת המובילים של מעבדות המחקר ומעבדות הפיתוח שלנו. אני גם מתייעץ לפעמים עם מנהלים בכירים בישראל ומנהלים מקבילים לי בארגון ממדינות שונות בעולם. השיח הזה חשוב לקבלת פרספקטיבה.

איך אתה מסכם את מה שלמדת מהאתגר והפתרון?
משבר הקורונה הדגים לכולנו את החשיבות של הנהגה נכונה. ברמה שלנו, המנהלים, ראינו שאנחנו חייבים להיות קשובים פנימה, למה שקורה בחברה, לפחות באותה מידה שאנחנו קשובים החוצה, לשוק וללקוחות.

אנחנו לא רק "בוסים", אנחנו מנהיגים של קבוצה גדולה של אנשים, שנושאים אלינו עיניים ומצפים מאיתנו לסייע גם להם לעבור את התקופה הזו. לכולנו יש משפחות ודאגות, וממש הרגשתי את הציפייה של העובדים שלנו מהארגון לספק להם אינפורמציה, פתרונות ובעיקר תחושת ביטחון. בזמנים כאלה חשוב מאוד לשדר רוגע, להפגין אמפתיה וסולידריות, ולתקשר, לתקשר. לתקשר!

בנוסף, קיבלנו על עצמנו עוד משימה: לקחת חלק ולסייע להתגבר על המשבר. הקצינו לכך הרבה מאוד משאבים, פתחנו את מחשבי־העל שלנו לצורכי מחקר רפואי, קיימנו קמפיין לפיתוח פתרונות להתמודדות עם הקורונה, חנכנו פלטפורמה להכשרה תעסוקתית למובטלים ועוד.

טיפ מנהלים: רוברט איגר, מנכ"ל דיסני עד לאחרונה, כתב בספרו "The Ride of a Lifetime" איך יכולה אופטימיות להשפיע על העובדים בזמן משבר. כשמסר אופטימי אך
ריאלי נאמר מכל הלב, שום דבר לא יעצור את התנועה החיובית לכיוון ההצלחה.

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il