מיקרוסופט הפסיקה את המו"מ עם טיקטוק לאחר שטראמפ הצהיר כי הוא מתנגד לעסקה

מיקרוסופט הייתה בשיחות מתקדמות לקראת עסקה ששני הצדדים האמינו שתזכה בתמיכת הבית הלבן, אך ביום שישי נשיא ארה"ב אמר שהוא מעדיף "לאסור את האפליקציה" • הבית הלבן מסר בשבת ש"לממשל יש חששות ביטחון לאומי רציניים מאד לגבי טיקטוק"

נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס
נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ / צילום: Tasos Katopodis, רויטרס

מיקרוסופט הפסיקה את המו"מ לקניית הפעילות האמריקאית של אפליקציית טיקטוק אחרי שהנשיא טראמפ הביא ביום שישי בערב התנגדות לעסקה כזו, כך מסרו מקורות יודעי דבר.

הצהרותיו של טראמפ גרמו לטיקטוק לבצע ויתורים נוספים, כולל ההסכמה ליצור בארה"ב 10,000 מקומות עבודה בשלוש השנים הבאות, אך לא ברור אם זה ישנה את עמדתו של טראמפ. מייסד החברה האם של טיקטוק, ז'נג יימינג, הסכים גם למכור את אחזקתו במסגרת עסקה, מסר המקור. הוא היה אמור לשמור על אחזקת מיעוט בעסקה שנדונה לפני התערבות טראמפ.

ענקית התוכנה הייתה בשיחות מתקדמות עם החברה האם, בייטדאנס, לקראת עסקה ששני הצדדים האמינו שתזכה בתמיכת הבית הלבן, להעברת היישום הפופולרי לידיים אמריקאיות. התוכניות הללו הופרעו כאשר טראמפ אמר לכתבים על סיפון ה"אייר פורס 1" שהוא מעדיף לאסור את האפליקציה ולא יתמוך בעסקה.

לפני דבריו של טראמפ, שני הצדדים האמינו שאפשר יהיה לסכם עקרונית את העסקה עד מחר (ב'), כך לפי המקורות.

דברי הנשיא הפתיעו את שתי החברות, אמר אחד המקורות. מקור אחר אמר שהבית הלבן היה מעורב בדיונים במשך כמה שבועות, והבהיר מלכתחילה שהתוצאה הרצויה היא שטיקטוק תהיה בידיים אמריקאיות.

הבית הלבן מסר בשבת ש"לממשל יש חששות ביטחון לאומי רציניים מאד לגבי טיקטוק, ואנחנו ממשיכים להעריך את המדיניות שלנו בהמשך הדרך".

ההערכה היא שהשיחות עדיין אינן מתות, וכמה מנהלים שמעורבים בהן הביעו תקווה שטראמפ ישנה את דעתו ויאפשר לעסקה להתבצע, עכשיו כשהיא בנויה באופן שהוא ביקש.

שתי החברות מנסות להבין טוב יותר את עמדתו של הבית הלבן, ואם הוא מתכנן פעולה נפרדת שתקשה על טיקטוק לפעול בארה"ב, מסרו המקורות.

טראמפ אמר שהוא מעדיף לאסור כליל את השימוש ביישום: "במה שנוגע לטיקטוק, אנחנו נאסור אותם בארה"ב. יש לי את סמכות הזו", הוא אמר לכתבים.

האיתותים הסותרים משקפים חילוקי דעות בבית הלבן על דרך הפעולה הנכונה, כך לפי מקורות שמעורים במצב. שר האוצר סטיב מנוצ'ין ושר החוץ מייק פומפיאו תומכים כנראה במכירת טיקטוק למיקרוסופט, לפי המקורות.