הגרף היומי: מענק לכל אזרח יצא לדרך, על מה בזבזו אותו בארה"ב?

העברת כסף ישירות לאזרחים היא לא המצאה ישראלית - כחלק מחבילת הסיוע בארה"ב לפני מספר חודשים, חולקו צ'קים ליותר ממאה מיליון אזרחים אמריקאים • על מה הם הוציאו את הכסף?

תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP
תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP

אחרי עיכובים ושינויים מהמתווה המקורי, מענק לכל אזרח בישראל יוצא לדרך. השבוע הביטוח הלאומי החל להעביר את הכסף היישר לחשבונות הבנק שלנו. בשלב הראשון מדובר במענקים עבור הילדים, בגובה 500 שקל על כל ילד לארבעת הילדים הראשונים, ו-300 שקל עבור כל ילד נוסף. בימים הבאים אמור להגיע גם הכסף עבור המבוגרים מעל גיל 18 - 750 שקל לכל אחד.

תשלום מוגדל למקבלי קצבאות

בנוסף, מקבלי קצבאות מסוימים, כמו קצבת נכות והבטחת הכנסה, יקבלו קצבה מוגדלת של 1,500 שקל. על פי אתר הביטוח הלאומי, אם שני בני הזוג מקבלים קצבת הבטחת הכנסה, השלמת הכנסה בקצבת אזרח ותיק או שאירים, מזונות או עולה נזקק ותושב חוזר נזקק - המענק המוגדל ישולם רק לאחד מבני הזוג. אם שני בני הזוג זכאים לקצבאות האחרות - כל אחד מהם יקבל מענק מוגדל. מנגד, מי שהכנסתו השנתית גבוהה מ-651 אלף שקל לא יהיה זכאי למענק עבור עצמו, אבל כן יהיה זכאי למענק עבור ילדים.

מה צריך לעשות כדי לקבל את הכסף? בעיקרון הביטוח הלאומי משלם את הכסף ישירות לחשבון הבנק של כל משפחה באופן אוטומטי. מי שחשבון הבנק שלו לא מעודכן בביטוח הלאומי, יכול לעשות זאת באתר הביטוח הלאומי או דרך הטלפון. אם יש לכם יותר מחשבון בנק אחד, באתר ניתן גם לבדוק מהו החשבון המעודכן שאליו ייכנס המענק. במקרה של הורים גרושים, ​המענק עבור הילדים ישולם להורה שמקבל את קצבת הילדים עבורם.

יותר מחצי מהאמריקאים השתמשו בכסף לקנות מזון

העברת כסף ישירות לאזרחים היא לא המצאה ישראלית. כחלק מחבילת הסיוע בארה"ב לפני מספר חודשים, חולקו צ'קים ליותר ממאה מיליון אזרחים אמריקאים. בגירים מעל גיל 18 קיבלו כל אחד 1,200 דולר, ועבור כל ילד עד גיל 17 ניתנה תוספת של 500 דולר - עם מגבלה של עד 3,400 דולר למשפחה.

מענק מהמדינה
 מענק מהמדינה

על פי נתוני אתר statista שמבוססים על סקר משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ארה"ב, האזרחים האמריקאים בחרו להוציא את הכסף על מגוון רחב של דברים. כמעט 60% מהם בחרו להוציא חלק מהכסף על מזון, 45% על ציוד תקשורת וסלולר, 25% מהם השתמשו בצ'קים לתשלום שכירות וכ-20% מהאזרחים השתמשו בכסף כדי לשלם את המשכנתה ולסגור חובות.