תקרית לילית בגבול סוריה: צה"ל חיסל חוליית מחבלים שהניחו מטענים

כוח מיוחד של מגלן שביצע מארב בדרום רמת הגולן, זיהה ארבעה מחבלים בעת שהניחו כמה מטענים בקרבת גדר הגבול • הכוח, יחד עם כלי טיס שהוזנק למקום ביצעו ירי במקביל על החוליה ופגעו בהם • צה"ל: "רואים במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו"

טנקים של צה"ל ברמת הגולן / צילום: Ariel Schalit, AP
טנקים של צה"ל ברמת הגולן / צילום: Ariel Schalit, AP

כוח צה"ל סיכל ניסיון הנחת מטענים בגבול סוריה - כך הודיע הלילה (ב') דובר צה"ל. כוח מיוחד של יחידת מגלן שביצע מארב בדרום רמת הגולן סמוך למוצב צבאי, זיהה חוליה של ארבעה מחבלים בעת שהם מניחים מטענים בקרבת גדר הגבול. כוח צה"ל וכלי טיס של צה"ל ביצעו ירי במקביל על החוליה ופגעו בהם. לא היו נפגעים לכוחות צה"ל. לאחר התקרית הוסיפו בצה"ל לסרוק את השטח במרחב הגבול.

האירוע החל במהלך הערב, כאשר תצפיתניות זיהו התקרבויות חשודות למרחב הגדר. כוח מגלן שביצע מארב בנקודה, זיהה את המחבלים ברגע הנחת המטענים, בשלב זה הוזנקו כלי טיס של חיל האוויר לאזור, והם ביצעו את הירי לעבר החוליה, יחד עם הכוח. החוליה ניסתה להניח את המטען במרחב הזה בשל העובדה שבעבר מוקם שם בית חולים שדה. מצה"ל נמסר בנוסף, כי ישראל רואה "במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית בשטחו".

המתיחות בגבול הצפון החלה לפני כשבועיים, עם תקיפה בדמשק המיוחסת לישראל, כשבמהלכה נהרג פעיל חיזבאללה. לאחר התקרית ומחשש לפיגוע מצד ארגון הטרור, צה"ל העלה את רמת הכוננות, והנחה על שינוי בפריסת הכוחות. כמה ימים לאחר התקרית בסוריה, חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל באזור הר דב, ונמלטה מהמקום לאחר שצה"ל פתח בירי לעברם.

חיזבאללה הכחיש כל קשר לתקרית, אך צה"ל המשיך בתגבור הכוחות לאורך הגבול, בניסיון להרתיע את ארגון הטרור ומחשש לניסיונות פיגוע נוספים. זמן קצר לאחר האירוע המשיכו אנשי הארגון לאיים כי "החשבון עם ישראל נותר פתוח", ואחד החששות במערכת הביטחון היה מפני פיגועים שיגיעו משטח סוריה בו פועל חיזבאללה תחת מעטה חשאי שמכונה באגף המודיעין "תיק הגולן".

הארגון השיעי הקים תשתיות טרור בדמשק, בכפרים ערנה, חדר וקוניטרה ברמת הגולן ובמוצבי הצבא הסורי באזור. "לבנון וסוריה הן מדינות ריבוניות והן יישאו באחריות הכואבת לכל פעילויות טרור שיתרחשו משטחן", הזהיר שר הביטחון בני גנץ בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר התקרית בגבול לבנון. "מי שיעז לבחון את עוצמתו של צה"ל, יסכן עצמו ואת המדינה ממנה הוא פועל".

ברשת אל-ג'זירה דווח היום כי מקור בצה"ל אמר כי לישראל אין כוונה להנחית מכה יזומה על חיזבאללה או לבנון. על פי הדיווח, המקור טען כי "אנחנו לא מעוניינים בעימות עם חיזבאללה משום שהמניעה מאיראן להתבסס צבאית בסוריה נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו. אין לנו כוונה לבצע מתקפת מנע נגד חיזבאללה או לבנון".

עוד על פי אל-ג'זירה, הגורם הצבאי מסר כי "נגיב בכוח על כל תקיפה של חיזבאללה, ובין המטרות שלנו יהיו גם התשתיות בלבנון. הכוננות בגבול נמשכת כל עוד הדבר מחייב".