עסקת האנרגיה הגדולה של השנה: מרתון פטרוליום מוכרת את תחנות הדלק שלה ב-21 מיליארד דולר

הבעלים היפנים של סבן אילבן רוכשים את 3,900 חנויות הנוחות ותחנות הדלק הצמודות להן ברחבי ארה"C • נשיא החברה: "זו היתה הזדמנות של פעם בחיים"

סבן אילבן / צילום: שאטרסטוק
סבן אילבן / צילום: שאטרסטוק

יצרנית הדלקים מרתון פטרוליום הודיעה על מכירת תחנות הדלק שלה לבעלים היפנים של חנויות הנוחות סבן אילבן בעסקת ענק של 21 מיליארד דולר. מדובר בעסקת האנרגיה הגדולה ביותר בארה"ב השנה.

העסקה עם סבן אילבן, שכולה במזומנים, מתבצעת פחות משנה אחרי שמרתון פיצלה את רשת חנויות הנוחות שלה, ספידוויי, בלחץ משקיעיה, ביניהם אליוט מנג'מנט.

"זו היתה הזדמנות של פעם בחיים", אמר ריואיצ'י איסאקה, נשיא סבן אנד אי אחזקות, החברה האם מטוקיו של סבן אילבן. עוד אמר כי הוא רואה את חנויות הנוחות בארה"ב כמנוע הצמיחה העיקרי של חברתו, שחנויות הנוחות והמרכולים שלה ביפן נמצאים בקשיים.

שיחות קודמות הפסיקו בגלל הקורונה

מרתון פטרוליום שפועלת מהעיירה פיינדליי באוהיו, היתה קרובה לעסקה עם החברה היפנית מוקדם יותר השנה, אך במרץ השיחות קרסו, עם התפרצות מגפת הקורונה. החברה חידשה את השיחות ביוני. חברה נוספת שהתעניינה בעסקה היא רשת חנויות הנוחות הקנדית אלימנטיישן קושה-טאר.

ספידוויי כוללת כ-3,900 חנויות נוחות, ויחד איתן יגיע מספר חנויות סבן אילבן בארה"ב ובקנדה לכ-14,000. לפי ההסכם, שצפוי להיסגר בתחילת השנה הבאה, מרתון תספק לסבן אילבן 7.7 מיליוני גלון של דלק (כ-29 מיליון ליטר) בשנה במשך 15 שנים.

תשקיע את הכסף בהחזר חובות והחזרת הון לבעלי המניות

"הקנייה הזו היא הגדולה בהיסטוריה של החברה שלנו, והיא תאפשר לנו להמשיך לצמוח ולגוון את הנוכחות שלנו בארה"ב, בייחוד במערב התיכון ובחוף המזרחי", מסר ג'ו דפינטו, מנכ"ל סבן אילבן.

בשבועות האחרונים נרשם גל של עסקאות אנרגיה, לאחר שנה שקטה יחסית בכל הנוגע לעסקאות רכישת נכסי נפט וגז. בחודש שעבר הסכימה שברון לקנות את נובל אנרג'י בכ-5 מיליארד דולר, וברקשייר האתאוויי חתמה על עסקה לקניית מחסני הגז הטבעי ורשת ההפצה של דומיניון אנרג'י ב-4 מיליארד דולר לפני חוב.

מכירת רשת תחנות הדלק תספק למרתון מזומנים בתקופה שבה היא וחברות זיקוק נוספות בארה"ב נפגעו מהירידה בביקוש לדלק בגלל המגפה. מרתון הודיעה לעובדיה ביום שישי שאין לה כוונה לפתוח מחדש שני בתי זיקוק שהיא סגרה באביב.

מרתון צופה שהעסקה תניב לה 16.5 מיליארד דולר אחרי מס, אותם תשקיע בהחזר חובות והחזרת הון לבעלי המניות.

סבן אנד איי מצפה לחיסכון של 475-575 מיליון דולר בשלוש שנים מקניית סבן אילבן. איסאקה, שניהל לפני כן את עסקי חנויות הנוחות של החברה ביפן, אמר שהחברה מנסה לשנות את פעילות חנויותיה בארה"ב כדי להתמקד יותר במזון טרי ומיתוג עצמי של מוצרים.

לדברי איסאקה, מכירות חנויות הנוחות עלו בזמן המגיפה. בעקבות רכישת תחנות מרתון, כשליש מהרווח התפעולי של סבן אנד איי צפוי להגיע מצפון אמריקה. בשנה שהסתיימה בפברואר 2020, החברה הזו דיווחה על מכירות בהיקף 62 מיליארד דולר, ורווח תפעול של 4 מיליארד דולר.

מרתון, שאמורה לפרסם הערב את הדוחות שלה לרבעון השני, רשמה ברבעון הראשון השנה הפסד שיא של 9.2 מיליארד דולר, לאחר שהפרישה מהמאזן 12.4 מיליארד דולר לכיסוי חובות. מניית החברה ירדה ביותר משליש מסוף 2019, קצת מעל הירידה במחירי הנפט בארה"ב.

חברת ההשקעות אליוט קראה למרתון פטרוליום להתפצל לשלושה עסקים - רשת תחנות דלק, צנרת וזיקוק דלק - כדי להעלות את הערך לבעלי המניות שלה.