ביהמ"ש אישר את העברת מוצר השנה לזכיינות של איזי מוקדי; הזכיין הקודם מקים מיזם מתחרה

נדחתה בקשה לצו מניעה זמני שהגישה פורום פאבלישינג ישראל נגד החברה העולמית והזכיין החדש מטעמה • ערן יסעור, בעל השליטה בזכיינית הקודמת, מקים מיזם עצמאי שיתחרה בה

כיפופי הידיים בין הזכיינית המקומית של מוצר השנה לבית החברה העולמית מגיעים לסיומם? בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את הבקשה לצו מניעה זמני שהגישה פורום פאבלישינג ישראל, מי ששימשה עד היום כזכיינית המקומית של מוצר השנה בישראל שבשליטת ערן יסעור, נגד החברה העולמית של מוצר השנה ונגד הזכיין המקומי החדש שמינתה בארץ.

כעת נראה כי לאחר מאבק משפטי ממושך, מוצר השנה עובר לידי זכיין חדש - אשר כפי שדיווחנו לפני כחודשיים ינוהל בידי ישראל (איזי) מוקדי כשהחברה אמורה להתחיל את פעילותה באופן רשמי בימים אלה.

במקביל, נראה כי החברה שעומדת מאחורי מוצר השנה, כאמור פורום פאבלישינג שבשליטת יסעור, החליטה לשנות שם ולהמשיך בפעילות דומה. כך, בשבועיים האחרונים הוסב עמוד הפייסבוק שעד לאחרונה נקרא "מוצר השנה - בחירת הצרכנים" לשם חדש, "בראבו". זאת ככל הנראה על רקע החלטת בית המשפט בנושא ובסמוך לה.

ואולם, בהיסטוריית העמוד עדיין ניתן לראות פרסומים רבים של מוצר השנה, ואף סרטונים שצולמו באירועים של מוצר השנה בישראל. ערן יסעור אישר בעקבות פניית "גלובס" כי פורום פאבלישינג שבשליטתו אכן עומדת מאחורי השם החדש, ומקימה תחרות צרכנית משלה.

מוצר השנה העולמית POY Worldwide הוא ארגון גלובלי צרפתי הפועל ברחבי העולם בשוק הצרכנות, באמצעות הסכמי זיכיון. במסגרת זו, הוא מאפשר למפעילים מורשים בכל מדינה להשתמש במתודולוגיה שלו, ובסימני המסחר שלו.

בישראל, כמו ביתר המדינות בהן פועלת החברה, נערכת מדי שנה תחרות שנתית בתחומי צרכנות שונים, אשר בסופה מוכרז "מוצר השנה" בכל קטגוריה. המפעיל בכל מדינה נדרש לשלם לחברה האם תמלוגים שנתיים, והתו משמש את החברות הגדולות לצורכי שיווק וקידום מכירות.

כבר שנים שמוצר השנה הינו אירוע שבו לוקחים חלק בכירי ענף הקמעונאות והמזון, ביניהם מנכ"לים וחברי הנהלה בחברות בולטות. בשלוש השנים האחרונות לקחו בו חלק שופרסל, תנובה, אסם, טמפו, לוריאל, ויסוצקי ועוד.

חברות אחרות החליטו, כפי שהן מאשרות בשיחות סגורות, בין היתר לאור ביקורת שהושמעה בנוגע להליך הבחירה, להפסיק לקחת בו חלק. כך נוצרה מציאות שבה חברות שדווקא נתפסות כחדשניות בתחומן גם על ידי המתחרות שלהן, אינן זוכות באף קטגוריה.

לאחרונה הצהירו בחברה העולמית בשיחה עם "גלובס" כי בכוונתם לשנות את המתודולוגיה אשר הייתה נהוגה עד היום בישראל. בחברה הצהירו כי לצד הזכיין המקומי כי לצידו ראש מטה החברה העולמית יהיה מעורב אישית בבניית תחרות מוצר השנה 2021, תוך מה שהיא מגדירה כ"הקפדה על סטנדרטים של איכות ואתיקה", וכי המחקר יעשה באמצעות "צוות ייעודי שחברת המחקר הבינלאומית נילסן תקצה למחקרי צרכנים בישראל".