המזכיר לשעבר של היישוב נווה אילן, חקירתו במשטרה והקשר לרוכש המיועד של אל על

המשטרה מנהלת חקירה מסועפת שעוסקת, בין היתר, ביחסים של גורמים המועסקים אצל קני רוזנברג עם המזכיר לשעבר של נווה אילן. זאת, בנוגע למיזם להקמת יקב • רוזנברג והחברה שלו, ככל הידוע, אינם חשודים בפרשה • "גלובס" מספק הצצה נוספת לעסקיו של האיש שרוצה לרכוש את אל על

קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב
קני רוזנברג / צילום: מתוך יוטיוב

הרוכש הפוטנציאלי של אל על, העסקה להקמת יקב ומרכז מבקרים במושב נווה אילן שבהרי ירושלים, מזכיר היישוב לשעבר וחקירת המשטרה. "גלובס" חושף: כך התגלגלו גורמים בחברה של איש העסקים האמריקאי קנת’ (קני) רוזנברג, שמבקש היום לרכוש את חברת אל על, לפרשייה שנחקרת על ידי משטרת ישראל. נדגיש, כי ככול הידוע ל"גלובס", רוזנברג והחברה שבבעלותו אינם חשודים בפלילים.

בחודש האחרון עלה לכותרות שמו של רוזנברג כמי שעומד מאחורי עסקה לרכישת חברת אל על מחברת כנפיים. רוזנברג הוא איש עסקים המתגורר בניו יורק והוא הבעלים של חברת "Centers Health Care", שלה עשרות נכסים וחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי ברחבי ארה"ב. מי שאמור להפוך בפועל לבעל השליטה באל על, אם העסקה תצא לפועל, הוא בנו של קנת’, אלי רוזנברג (27), אזרח ישראלי המתגורר בירושלים. הסיבה לכך היא שרוזנברג האב הוא תושב ארה"ב, ולכן אינו יוכל להפוך לבעלי אל על, לפי תנאי מניית הזהב של החברה.

לפני כשבועיים שלח רוזנברג הבן הצעה רשמית לדירקטוריון אל על לרכישת השליטה בחברה תמורת 75 מיליון דולר. בתחילת השבוע פורסם כי אל על הודיעה לאלי רוזנברג כי היא תהיה מוכנה להיפגש איתו רק אחרי שיובהר מי המשקיע האמיתי בחברה.
"גלובס" חשף באחרונה כי נגד רוזנברג האב הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי יינן בן 33 מירושלים בשם אלירן אהרונוב, בעל המותג "יקב אהרונוף". בתביעה בגובה 7 מיליון שקל שהגיש אהרונוב נגד רוזנברג ונגד איש העסקים, אברהם פופקו, והחברות "נקר פרוזדור ירושלים" ו"יקב טרבנקל", טוען אהרונוב כי רוזנברג ופופקו נישלו אותו ממיזם משותף להקמת יקב ביישוב נווה אילן.

אהרונוב טען כי הוא היה שותף של רוזנברג ופופקו, להקמת מיזם גדול בתחום היין בנווה אילן, שאמור לכלול יקב, מרכז מבקרים ועוד. לפי התביעה, לאחר שהשניים הוציאו ממנו ידע, קשרים ומוניטין, הם נישלו אותו מהשותפות והתעשרו על חשבונו. מטעמם של רוזנברג ופופקו נמסר בתגובה לפרסום התביעה כי: "מדובר במקרה המתנהל זה זמן רב בביהמ"ש ולא נדוש בטענות המתבררות שם".

לאחר אותו פרסום, הגיע לידי "גלובס" מידע שממנו עולה כי התביעה של אהרונוב נגד רוזנברג האב עלולה להיות רק קצה הקרחון להסתבכות שבאה על רקע הניסיון של רוזנברג להקים את מיזם היקב. לפי המידע, בימים אלה מתנהלת חקירת משטרה מסועפת שעוסקת, בין היתר, בהתנהלות של מזכיר היישוב נווה אילן לשעבר, שוקי פולק, וביחסיו עם אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג האב. כמו כן, לפי המידע שבידי "גלובס", לטענת החברה של רוזנברג, במסגרת תביעה אחרת שהוגשה, זמן קצר לאחר שהיא חתמה על הסכמים עם נווה אילן להשכרת השטח להקמת מיזם היקב, עשה היישוב עסקה נוגדת על השטח עם חברה אחרת.

טענות נגד המזכיר

כדי להבין את הסיפור כולו, צריך לחזור למאי 2019. באותו חודש עבר היישוב הפסטוראלי בהרי ירושלים, נווה אילן, טלטלה של ממש, כשוועד האגודה השיתופית של היישוב הגיש תביעה נגד גזבר הוועד לשעבר. כתב התביעה הוגש נגד הגזבר לשעבר, אבל הוא פירט גם טענות קשות בעניין מזכיר היישוב לשעבר, פולק, שאינו נתבע בתיק.

הוועד טען כי לאורך שנותיו כמזכיר נווה אילן, פעל פולק במקרים רבים לטובת האינטרסים הפרטיים שלו, ובניגוד לטובת המושב ולשליחותו הציבורית. כתב התביעה כלל, בין היתר, טענות כי פולק קיבל כספים בנוהל לא תקין, הבריח נכסים של היישוב, ופעל באופן לא תקין באופנים נוספים. בתביעה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, טען הוועד כי הגזבר סייע לפולק להבריח נכסים מנושיו.

הכעס בנווה אילן על ההתנהלות של פולק היה כה גדול עד שב-11 ביוני 2019 התייצבו כמה עשרות מחברי היישוב מול ביתו של פולק, הניפו שלטי מחאה וקראו לו לפרוש באופן מיידי מחברותו באגודה השיתופית של המושב. זאת, עקב הקלקולים והשחיתות שהתגלו, לשיטת המפגינים, בעבודתו כמזכיר. לפי דיווח מאותו היום באתר "בקיצור" של מטה יהודה וסובב ירושלים, טען פולק בתגובה כי מדובר בקבוצת מיעוט קיצונית שמנסה להסית נגדו את שאר חברי האגודה.

חברי נווה אילן לא הסתפקו בהפגנות. כמה מהם הגישו נגד פולק תלונה למשטרה. חלק מהתלונה עוסק ביחסים בין פולק לבין גורמים בחברת "נקר פרוזדור ירושלים" של רוזנברג ופופקו. זאת, לפי הנטען בתלונה, בקשר למיזם היקב ומרכז המבקרים במושב.

גורמים במשטרה אמרו ל"גלובס" שהחקירה נגד פולק עדיין מתנהלת, והיא כוללת, בין היתר, חקירה של אנשים המועסקים בחברה של רוזנברג, "נקר פרוזדור ירושלים". בתוך כך, הגורמים במשטרה הדגישו כי החברה עצמה לא נמצאת תחת חקירה.

עוד אמרו הגורמים במשטרה ל"גלובס" כי מדובר בתיק גדול ומסועף הכולל חשדות לקבלת דבר במרמה, לקבלת שוחד ולקבלת טובות הנאה המיוחסים לפולק. לדבריהם, החקירה מתנהלת מזה שנים והיא כולל עשרות ומאות אנשים המעורבים.

התקשרות נוגדת

ההסתבכות של המיזם של רוזנברג לא מסתיימת כאן. הפעם, מי שחש פגוע מהתנהלות נווה אילן ומזכיר היישוב, היו רוזנברג ושותפיו.

תביעה שהגישה החברה שבבעלות רוזנברג ופופקו, "נקר פרוזדור ירושלים" לביהמ"ש המחוזי בירושלים חושפת, כי לטענת החברה, יממה בלבד לאחר שהיא חתמה עם נווה אילן על ההסכמים לשכירת השטח לצורך הקמת מיזם היקב, התקשר היישוב בהתקשרות נוגדת עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק".

לפי תביעת החברה של רוזנברג ופופקו, "יום אחד בלבד למחרת חתימת הסכם השכירות בין ‘נקר פרוזדור ירושלים’ לנווה אילן, חתמה האגודה השיתופית של המושב על הסכם שכירות ארוך טווח עם חברת כדורי, המתייחס לכל המתחם, לרבות לשטח המושכר".
בתביעת נאמר, כי באפריל 2018 הבחינה החברה בטרקטורים ובפועלים העולים על השטח, והיא פנתה אל האגודה ודרשה להפסיק את העבודות ולקבל הסברים בנוגע אליהן. אולם לדברי החברה, היא זכתה לתשובות עמומות מהאגודה ולא קיבלה מענה ברור לשאלותיה.

לפי התביעה, פופקו פנה למזכיר נווה אילן דאז, פולק, וביקש ממנו שימציא לו את ההסכם החתום שבין המושב לבין היזם שנכנס למתחם, חברת כדורי. לטענת "נקר פרוזדור ירושלים", "ב-1 במאי 2018 סירב פולק לבקשתו של פופקו, בטענה כי אינו מעביר הסכמים של צד שלישי".

לפי מידע שבידי "גלובס" נווה אילן, חברת "נקר פרוזדור ירושלים" וחברת כדורי נמצאים כיום בהידברות, בניסיון להגיע לפשרה לסיום הסכסוך בין "נקר פרוזדור ירושלים" לנווה אילן.

רוזנברג: "אין נגדי כל טענה מהותית"

מטעמו של איש העסקים האמריקאי קנת’ רוזנברג נמסר: "אין מול רוזנברג כל טענה מהותית או משמעותית. זהו סכסוך עסקי לא משמעותי מלפני שלוש שנים שלא במקרה צץ עכשיו, כאשר מהלך הצלת אל על מתקדם ויאפשר שיקום החברה והזרמת כספים אליה".

שוקי פולק, המזכיר לשעבר של המושב נווה אילן, מסר באמצעות עו"ד יצחק בם: "1. חבל שעורכי התחקיר פנו אליי יום וחצי לפני ירידתו לדפוס, אחרי שהתחקיר היה כבר מוכן. לו פנו במהלך הכנת התחקיר, הייתי יכול להציג להם מסמכים רבים, אשר היו שופכים אולי אור אחר על הפרשה.

"מכל מקום, ההתקשרות בהסכם עם חברת 'נקר פרוזדור ירושלים' של רוזנברג אושרה הן במזכירות והן באסיפה כללית של מושב נווה אילן. באסיפה הכללית ההתקשרות אושרה פה אחד. לפני האסיפה הכללית, נערכה אסיפת הסברה, שבה עו"ד פלג רחמן - שמייעץ למושב נווה אילן בענייני הפרויקט, ושבנה את ההסכם - הציג הפרויקט ויעץ לחברים לאשר אותו. את ההתקשרות ליוותה מן הצד המשפטי עו"ד מאירה נועם, שמייצג את המושב זה 40 שנה.

"2. ההסכם בין מושב נווה אילן לבין החברה של רוזנברג הצריך שינוי תב"ע באופן שיתאים לשימוש בקרקע. הליך שינוי תב"ע הוא הליך ארוך ומורכב, אשר לפי הערכת הצדדים להסכם אמור היה לארוך כשבע שנים. לתקופת הביניים השטח הושכר לחברת

"י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק", לשימושים שתואמים את התב"ע הנוכחי. אין שום ניגוד בין ההסכם עם חברת "נקר פרוזדור לירושלים" לבין ההסכם עם חברת "י.מ.י. כדורי חברה לעבודות מתכת, ברזל, בניין, סחר ושיווק". זאת, מכיוון שההסכם עם "כדורי" חל על תקופת הביניים, עד לאישור התב"ע החדשה.

"3. באוקטובר 2018 התפטרו שני חברים ותיקים מוועד המושב נווה אילן ונכנסו שני חברים חדשים במקומם. עם חילופי הגברי תפס הוועד עמדה לעומתית בשורה של סוגיות, מה שהוביל בסופו של דבר להתפטרותי, מכיוון שלא ניתן היה לתפקד עם ועד לעומתי.

"4. לאחר התפטרותי מוועד נווה אילן, התראתי מפני הפרת ההסכמים שעליהם חתם המושב ומפני התוצאות הכלכליות של הפרתם. ההתראות לא הועילו, והוועד החדש בחר להפר את ההסכמים תוך גרימת נזקים אדירים למושב.

"5. אכן נחקרתי במשטרה על טענות שונות שהעלו מבקשי רעתי. השבתי על כל השאלות באופן מלא, מכיוון שבתפקידי כמזכיר המושב פעלתי בתום לב לטובת המושב ואין לי מה להסתיר. במהלך חקירותיי במשטרה לא נשאל אף שאלה ביחס להסכם עם חברת 'נקר'". 

***חזקת החפות: הליכי החקירה בעניינו של שוקי פולק הם בראשיתם. פולק מכחיש את המיוחס לו ועומדת לו חזקת החפות