מתחמם: מדד גלובס-פרומתאוס היכה את מדדי הייחוס ביולי

המדד גמא 7.4%, בשעה שמדד ת"א 125 טיפס ב-4.2% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 6.8% • מניות הפארמה הישראליות בוול סטריט תססו, ומניות הטכנולוגיה שיגרו את תת-המדד שלהן לזינוק של 10.2% בחודש החולף

החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב נסחרו בחודש יולי במגמה חיובית שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחריהן, לזינוק של 7.4%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 טיפס ב-4.2% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 6.8%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה החודש בשיעור של 3.9%, בעוד שמדד ת"א ביומד הוסיף לערכו 3.2%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב-1.7%. אחת החברות הבולטות ביותר החודש בתת-המדד הייתה חברת המכשור הרפואי נובוקיור , שמנייתה זינקה ביולי ב-28%.

החברה מפתחת ומפיצה את מוצר הדגל שלה, אופטיון, מכשיר שנועד לטפל במגוון סוגים של גידולים סרטניים, ומשווקת גם מוצרים נוספים בתחום הטיפול בסרטן. נובוקיור הכריזה ביולי על שיתוף פעולה עם חברת מרק (Merck&Co), לבחינת טיפול בגידולים בתאים של סרטן הריאות ביחד עם טיפול בקיטרודה, אחד ממוצרי הדגל של מרק. בנוסף, החברה דיווחה על הכנסות בסך 115 מיליון דולר ברבעון השני ועקפה את תחזיות האנליסטים.

בדומה למגמה במניות הפארמה, מניות הטכנולוגיה הישראליות עלו בוול סטריט בחודש יולי והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לזינוק של 10.2%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה טיפס ב-9.4% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 5.7%.

מצטרפת חדשה לתת-המדד היא חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד , שהונפקה בתחילת יולי במחיר של 29 דולר למניה וגייסה 319 מיליון דולר. נכון לסוף יולי, מחיר המניה היה כ-58.2 דולר, נסיקה של כ-100%, שמקנה ללמונייד שווי שוק של 3.2 מיליארד דולר.

למונייד מיישמת טכנולוגיה של למידת מכונה על ידי שימוש בבוטים הן לרכישת הביטוח והן לתשלום התביעות. החברה מוכרת ביטוח לבעלי דירות ושוכרים בתהליך פשוט ומהיר, של מענה על מספר שאלות בסיסיות לגבי הדירה על ידי הלקוח. בנוסף, על מנת לשפר את התדמית הרעה יחסית של חברות הביטוח, למונייד מרוויחה מכל ביטוח שנמכר סכום קבוע, כאשר ההפרש נתרם לצדקה לפי בחירת הלקוח.

גלובס-פרומתאוס-יולי-2020
 גלובס-פרומתאוס-יולי-2020

מדיוונד זינקה 32% בחודש החולף

נציגת החודש במדד גלובס-פרומתאוס היא חברת הביוטכנולוגיה הישראלית מדיוונד , שנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ-105 מיליון דולר, לאחר עלייה של 32% במחיר המניה בחודש החולף.

מדיוונד מפתחת, מייצרת וממסחרת תרופות לטיפול בכוויות ובפצעים כרוניים, והינה חברת הפורטפוליו המהותית ביותר של כלל ביוטכנולוגיה, שמחזיקה ב-35% ממניותיה. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי החברה הונפקה לפני כשש שנים בארה"ב על בסיס מוצר הנקרא NexoBrid, המיועד לטיפול והטריית כוויות בדרגה בינונית וחמורה, ומבוסס על פלטפורמה טכנולוגית המבוססת על אנזים המופק מגזע צמח האננס. החברה השיגה לאחרונה תוצאות חיוביות בניסוי קליני שלב 3 ב-NexoBrid, בעקבותיו הגישה ל-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) בקשה לרישום המוצר לשיווק.

למדיוונד דריסת רגל בשוק האמריקאי באמצעות הסכם שחתמה ב-2015 עם הרשות  למחקר ופיתוח ביו-רפואי (BARDA), למימון פיתוח ה-NexoBrid ולהצטיידות בתרופה בהיקף כולל של עד 200 מיליון דולר, כחלק מהיערכות הממשל לאירועים רבי-נפגעים. ההישג הגדול של מדיוונד הוא שהממשל האמריקאי הצטייד במוצר טרם קבלת האישור לשווקו בארה"ב.

בנוסף, חתמה החברה ב-2019 על הסכם מסחור המוצר, הכולל רישיון ואספקה בלעדיים עם חברת Vericel להפצת התרופה בארה"ב. Vericel נסחרת בנאסד"ק ועוסקת בתחום הטיפולים התאיים ובין היתר משווקת מוצרים לטיפול בכוויות קשות. במסגרת ההסכם, Vericel שילמה למדיוונד סכום ראשוני של 17.5 מיליון דולר, ועוד 7.5 מיליון דולר צפויים להתקבל עם קבלת אישור שיווק בארה"ב. תשלומים נוספים מותנים בהשגת יעדי מכירות ועשויים להגיע לעד 125 מיליון דולר, לצד תשלומים נוספים כתשלומי תמלוגים על המכירות.

NexoBrid מאושר לשיווק באיחוד האירופי, בישראל, בארגנטינה, בדרום קוריאה, ברוסיה ובפרו, ולחברה יש הסכמי הפצה במדינות נוספות באמריקה הלטינית, באירופה, בהודו, בדרום מזרח אסיה וביפן. מדובר במשחה המאפשרת הטריה של הכוויות - קרי הסרה של הרקמות השרופות והמתות שנפגעו. הטיפול בתרופה כרוך במתן עורי של מנה בודדת של התרופה למשך ארבע שעות, זאת בהשוואה לטיפול הסטנדרטי המקובל בשוק - הסרה כירורגית של הרקמה, הכרוכה באובדן דם, בימי אשפוז רבים, וכן מלווה ברוב המקרים בפגיעה ברקמות בריאות.

לסיכום מציינים בפרומתאוס, כי לחברה שני שיתופי פעולה אסטרטגיים בקשר עם NexoBrid, ואלו מאפשרים למדיוונד להתמקד במוצרים נוספים של החברה המצויים בפיתוח.

החברה מפתחת בנוסף על בסיס הפלטפורמה האנזימטית גם את תרופת ה-EscharEx, להטריית פצעים כרוניים ופצעים קשיי ריפוי, שהציגה תוצאות חיוביות בניסוי קליני שלב 2 ומיועדת לשוק גדול עשרות מונים משוק הכוויות. בניסוי האמור חולים שטופלו ב-EscharEx השלימו את ההטריה בתוך שבעה ימים לאחר קבלת 4-5 טיפולים בממוצע. זאת לעומת האלטרנטיבה הקיימת בשוק כיום - סנטיל - שטיפול באמצעותה אורך כ-6-7 שבועות. לדברי הנהלת החברה, שוק היעד להטריית פצעים כרוניים בארה"ב הוא שוק בוגר, שמוערך בכ-1 מיליארד דולר פר אינדיקציה (כיבים ורידיים ופצעים סוכרתיים בכף הרגל), וסנטיל היא התרופה היחידה שחולשת על השוק ונוגסת רק בכ-25% ממנו (בכ-50% מהמקרים ההטריה מבוצעת באמצעות פרוצדורה ניתוחית).

גידול של 780% בהכנסות ברבעון הראשון

לפי ניתוח שביצעה פרומתאוס, ברבעון הראשון של 2020 דיווחה מדיוונד על הכנסות של כ- 4.4 מיליון דולר, גידול של כ-780% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2020 היה כ-1.2 מיליון דולר, בהשוואה לכ-0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. במקביל, כתוצאה מפיתוח EscharEx הוצאות המו"פ גדלו מכ-1.3 מיליון דולר לכ-1.7 מיליון דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה ברבעון הראשון הפסד EBITDA של כ-1.8 מיליון דולר, המהווה שיפור של כ-40% לעומת הפסד EBITDA של כ-2.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

לפי ניתוח פרומתאוס, הכנסות מדיוונד נובעות מהמוצר NexoBrid בלבד, והן המקור לייצור המזומנים ומאפשרות לקופה של מדיוונד להיות יציבה וללא חוב לבנקים. לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס וראש תחום טכנולוגיה, "נראה שההסכמים האסטרטגיים שיש למדיוונד מאפשרים לה להגדיל את המכירות ממוצר זה ולהשקיע משאבים בפיתוח ובהפצה של מוצרים אחרים.

EscharEx, לדברי החברה, הוא מוצר שמכוון לשוק שבו יש רק שחקן אחד שחולש על חלק יחסית קטן מהשוק בכללותו. בנוסף, למוצר קיים יתרון תחרותי במשך זמן הטיפול, ונראה שהדבר יהווה אינדיקציה חיובית למוצר בשוק ריפוי הפצעים".

שבח מוסיף ומסכם כי "במבט לאחור רואים שהמניה של החברה ידעה תנודתיות בשנים האחרונות, וכיום היא נמצאת יחסית בטווח הנמוך על-פני ההיסטוריה. בשתי התרופות הללו, המבוססות על אותה טכנולוגיה, לחברה ישנו מתווה ראוי, ואולי שוק ההון יזקוף זאת לזכותה וישקף זאת בהתאם במחיר המניה שלה". 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.