זן סיטי מת"א גייסה 13.5 מיליון דולר כדי לעזור לרשויות המקומיות במאבק במשבר הקורונה

זן סיטי הישראלית מפתחת פלטפורמה יעודית לקידום קבלת החלטות מבוססת נתונים ברשויות מקומיות והמוצר שלה משרת כבר יותר מ-160 עיריות בעולם • בסבב הגיוס הנוכחי של החברה השתתפה גם קרן ההון סיכון של ענקית הענן סיילספורס – סיילספורס ונצ'רס, שהצטרפה כמשקיעה אסטרטגית

איל פדר לוי, מנכ"ל זן סיטי / צילום: זן סיטי
איל פדר לוי, מנכ"ל זן סיטי / צילום: זן סיטי

תחום השירותים העירוניים הופך בשנים האחרונות ליותר ויותר מבוסס נתונים, כחלק ממגמת הביג דאטה שחוצה תחומים ותעשיות. עיריות נעזרות בסקרים, וגם בכלי ניטור שיח ברשתות חברתיות כדי להבין מה התושבים רוצים, ולספק להם מענים לצרכיהם. חברת זן סיטי (ZenCity) הישראלית מפתחת פלטפורמה יעודית לקידום קבלת החלטות מבוססת נתונים ברשויות מקומיות והמוצר שלה משרת כבר יותר מ-160 עיריות בעולם. כעת, בעיצומו של משבר הקורונה העולמי, החברה הודיעה על השלמת סבב גיוס בגובה 13.5 מיליון דולר.

את הסבב הובילה קרן ההון סיכון TLV פרטנרס, והשתתפה בו גם קרן ההון סיכון של ענקית הענן סיילספורס - סיילספורס ונצ'רס, שהצטרפה כמשקיעה אסטרטגית. כחלק מהסבב זן סיטי תעבוד על בניית השותפות האסטרטגית איתה. בנוסף, השתתפו בסבב המשקיעות הקיימות בחברה, קרן ורטקס, קרן M12 של מיקרוסופט, קרן קיינן פרטנרס ישראל ו-i3 אקוויטי פרטנרס. בסך הכל, החברה גייסה כ-20 מיליון דולר, מאז הוקמה ב-2015.

את החברה הקים המנכ"ל איל פדר-לוי יחד עם עידו עברי, המשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה. משרדי החברה ממוקמים בתל אביב, והיא מעסיקה בהם 65 עובדים. שני המייסדים הם בעלי נסיון בתכנון עירוני ועבדו עם עיריות שונות בארץ ובעולם. הם הקימו את החברה כדי לשנות את האופן בו רשויות מקומיות מקבלות החלטות תקציביות הנוגעות לשירותים עירוניים לתושבים.

הפלטפורמה של החברה אוספת ומנתחת בזמן אמת מידע ממקורות בהם התושבים מדברים עם העירייה או עליה: מוקדי שירות וטפסי משוב, וגם חדשות מקומיות ורשתות חברתיות. המידע הזה עובר ניתוח באמצעות אלגוריתמים של למידת מכונה, שמזהים את הנושאים והסנטימנט ואת המיקום הגיאוגרפי אליו מתייחסים התושבים.

המידע עובר עיבוד ומתורגם לתובנות על בעיות נקודתיות ומגמות ארוכות טווח, המבטאות את רצונות תושבי הערים ואת צרכיהם. כך העיריות אמורות לקבל החלטות מושכלות בנוגע לתיקצוב ולניהול השירותים שהן מספקות באופן מיידי וכן בנוגע למדיניות הכללית. הן גם יכולות לראות היכן הן עומדות בהשוואה לערים דומות להן, בגודל או בקרבה גיאוגרפית.

בתקופת הקורונה, תפקידן של עיריות ורשויות מקומיות ברחבי העולם עלה בחשיבותו בכל הקשור לרווחת תושביהן. כך למשל, בשבוע שעבר, עיריית יוסטון, במדינת טקסס שבארה"ב, הודיעה על הקמת קרן לסיוע בתשלומי שכר דירה לתושביה, בגובה 19 מיליון דולר; בישראל, עיריית תל אביב הקימה קרן סיוע לתמיכה באמנים בעיר, בהיקף של 700,000 שקל; רמת גן הקצתה מרחב בגן הלאומי בעיר שמיועד לאירועים וחתונות בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אך שגם בתקופה זו אנשים יוכלו להמשיך ולחגוג את השמחות בחייהם.

"הרשויות הן ממש בחזית של ניהול המשבר הזה. בהקשר שלנו, הצורך שלהן לשמוע מהציבור מה הצרכים שלו ומה הכאבים שלו הפך להיות הרבה יותר חשוב עבורן, כדי ללמוד איפה להשקיע את המשאבים שלהן", אומר פדר-לוי ל"גלובס". לדבריו, זו הסיבה שדווקא בתקופה הזו, סבב הגיוס של החברה נסגר בסכום גבוה מהמתוכנן.

"האמון הגדול שאנחנו מקבלים מהמשקיעים שלנו בסיבוב הזה, וביום יום מלקוחות, שלנו הוא מסר חזק. העובדה שהקרנות פותחות את פנקס הצ'קים שלהן בזמן המשבר, ובעיקר בתחום הממשל, שזה תחום מפחיד גם בלי קשר לקורונה - זה בגלל הצמיחה בביקושים", הוא הוסיף. איתן בק, שהוביל את ההשקעה בחברה מטעם TLV פרטנרס, מסר בהודעת החברה על הגיוס כי "זוהי ההשקעה הראשונה שלנו בחברה המתמקדת בגופים ממשלתיים, ואנו רואים את הפוטנציאל האדיר בתמיכה בצרכים של הסקטור הזה. בדרך כלל, מדובר בשוק שקשה לחדור אליו, קל וחומר לצמוח בו".

פדר-לוי לא חושף את הכנסות החברה או את הצמיחה בהכנסות מאז הקורונה, אך לדבריו היא נמצאת בתהליך צמיחה מואץ. בשנה האחרונה בלבד, החברה צירפה אליה לקוחות משמעותיים כמו עיריית לוס אנג׳לס, שיקגו ויוסטון, שהן שלוש מ-4 הערים הגדולות בארה"ב. בישראל החברה משרתת בין היתר את עיריות תל אביב, באר שבע, אילת, טבריה, נתניה, אשדוד ורמת גן.

גם תדירות השימוש של לקוחות בפלטפורמה עלתה. "ראינו שלקוח רגיל משתמש במערכת כפעמיים בשבוע, ומאז המשבר לקוח ממוצע משתמש במוצר על בסיס יומיומי, כולל סופי שבוע. זו הייתה חוויה מעניינת מבחינתנו בעיקר כי זה הצריך מאיתנו לעבוד קשה ולהיות זמינים בכל השעות האלה גם כן. בהקשר הזה, גם הצוות מאוד הרגיש את המערבולת שכולנו מרגישים בעבודה מהבית מתחילת המשבר. הרגשנו את ההתגייסות של כולם ואת הקושי שבעבודה 24/7, ובנינו משמרות יותר מסודרות", הוא מספר.

"היעד המרכזי של הסיבוב הזה הוא השקעה במוצר, ונשתמש בו גם להרחיב את השירותים שאנחנו מציעים לרשויות המקומיות. צמחנו מכמעט אפס ערים בארה"ב בתחילת 2018 ל-150 היום, והשאיפה היא להגדיל את הקצב וגם להכנס לטריטוריות נוספות, בעיקר לדרום ומרכז אמריקה ולאנגליה. הייתה לנו הערכה לפני הקורונה לגבי כמה עובדים נגייס, ואז השתנו התכניות. היום אני מאמין שנגיע לבערך 100 עובדים בשנה הקרובה. בתכנית המקורית חשבנו להיות יותר עובדים השנה, אבל חשבנו לגייס אנשים מחוץ לישראל וקשה לפגוש אותם בתקופה הזו ולהטיס אותם לכאן כדי שיוכלו ללמוד