מתכונים | פיצ'ר

הגרנולה הטובה בעולם. ויש גם מתכון איך להכין אותה בבית

חיליק גורפינקל אוהב להתחיל את הבוקר עם בירה ודג מלוח, אבל כשזה לא מתאפשר, הוא מסתפק ביוגורט עם גרנולה • אבל אז, שתהיה גרנולה טובה באמת, ורצוי תוצרת בית. כמו הגרנולה הזו, למשל

גרנולה תוצרת בית / צילום: מורן מזרחי
גרנולה תוצרת בית / צילום: מורן מזרחי

אני אוהב גרנולה. טוב, זה לא מדויק. אני מכור לגרנולה. תגידו, לא חוכמה. אתה הרי מכור להמון דברים. אפילו אנחנו, שלושת קוראיך, כבר יודעים. בירה (עם עדיפות לגולדסטאר וחיבה עזה לאלכסנדר, אם הבנו אותך נכון), חומוס (אבו חסן אבל לא רק. יש שמועה שאני אפילו מכין חומוס), שוקולד (לינדט אם אפשר, אבל גם זה של איקה השוקולטיירית המדהימה מרחוב יד חרוצים בתל אביב), עגבניות (מגי ושרי), דג כבוש (אצל מתי המקלל. גם הגולדסטאר), דג מלוח (כנ"ל), רשימה חלקית בלבד. נכון. וגם לגרנולה.

אין דרך חביבה עליי יותר להתחיל בה את הבוקר מאשר… בירה ודג מלוח אצל מתי. אבל מכיוון שאני לא עושה את זה כל יום (הוראות הרופא) אני מסתפק ביוגורט עם גרנולה.
עכשיו ככה, לא תמיד יש כוח ובעיקר כסף להכין גרנולה בבית. כן, גרנולה ביתית זה עסק יקר. בגלל מחיר האגוזים. אז קונים בסופר. פנינה רוזנבלום. מה, לא ידעתם שיש גרנולה פנינה רוזנבלום? מה אתם עושים עם החיים שלכם?

ובכן, מה רבה הייתה פליאתי כשיום אחד אמרה אשתי אחרי שערבבה את הגרנולה שקנתה בסופר-פארם בחצי מחיר, ממותג הבית "לייף", עם זו של פנינה, שהן נראו דומות באופן חשוד. בירור קצר (קריאת אותיות קטנות על התווית, לא יותר מזה) העלתה ששתיהן מגיעות מאותו מפעל. ובקיצור, אתם, כלומר אני, משלמים פי 2 כסף כדי שיהיה כתוב על הגרנולה פנינה רוזנבלום.

אבל אם בכל זאת רוצים להכין גרנולה בבית, וזה אגב קל מאוד רק כאמור קצת יקר, כדאי לעשות את זה עם אחד משני המתכונים הבאים. מתכונים מאוד דומים, ולא במקרה. האחד הוא של האם, דורית מזרחי, והשני של הבת, מורן.

מורן מזרחי היא לא רק חברתי הטובה בעולם אלא גם אחת הטבחיות ובעיקר האופות הכי מוכשרות שאתם לא מכירים. אלא אם אתם ירושלמים. גם ירושלמים שלא מכירים את מורן, מכירים, או יותר נכון הכירו, את קפה מזרחי שלה ושל אביה, אלי מזרחי, לשעבר יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה ומי שאחראי לתחייתו של השוק המקסים הזה.

קפה מזרחי, שנסגר לפני ארבע שנים אף שהצליח מאוד (לא קל לנהל עסקי אוכל בישראל, גם לפני הקורונה) היה חלק משרשרת מסעדות, בתי קפה וברים מופלאים שניהלה משפחת מזרחי בשוק. האחרון שבהם, הבר הזרוק והאגדי קזינו דה פריז, נסגר רק לפני כמה שבועות. הוסיפו לאלו את מסעדת צחקו, שהייתה אחת המסעדות הטובות בארץ, גם היא של המשפחה, ותקבלו שושלת קולינרית מפוארת במיוחד.

מורן למדה קונדיטוריה בפריז, חזרה לארץ, פתחה את בית הקפה ששרד שנים רבות וכיום מבשלת בבית ללקוחות נבחרים. ההפסד כולו שלנו. אין אופה מוכשרת ממנה וגם החומוס שלה לא פראייר.

לפני כמה שנים נתנה לי מורן את המתכון של הגרנולה של אמא שלה, ומאז חיי אינם חיים. בני ביתי מבקשים את זה כל הזמן ואחר כך גומרים לי את כל הצנצנת לפני שאני מספיק אפילו לטעום.

לפני כמה ימים נתנה לי מורן גם את המתכון המשודרג, והקל יותר באופן מפתיע, של הגרנולה שלה. הנה הם לפניכם. הנה הטלפון של מורן אם אתם ירושלמים ורוצים להזמין. אם תתנהגו יפה, אולי אפשר להזמין גם אם אתם לא. 050-4304406. לא להתנפל. 

מתכון: הגרנולה של דורית מזרחי

חומרים:
4 כוסות שיבולת שועל עבה
4 כפות דבש
4 כפות סילאן
4 כפות שמן (לא זית)
כוס שבבי קוקוס
כוס שקדים קצוצים גס
כוס אגוזי מלך קצוצים גס (או כוס מעורבת של מלך, פקאן ולוז)
כוס חמוציות מיובשות שלמות ו/או צימוקים ו/או אוכמניות מיובשות ו/או דובדבנים מיובשים. הכול ביחד כוס. אפשר גם כוס וחצי
אופציונלי - קצת פאפאיה מיובשת קצוצה
אופציונלי  - חבילת שומשום, כוס סובין

הכנה:
מחממים תנור ל150 מעלות, ממיסים את הדבש והסילאן בשמן שחומם על מחבת גדולה מאוד. מוסיפים את שיבולת השועל (קוואקר. אבל לא כזה שהולך לדייסה. עבה). מערבבים חמש דקות על האש ומעבירים לתבנית אפייה שחורה גדולה, זו המקורית של התנור, מרופדת בנייר אפייה.

מוסיפים את הקוקוס ואופים חצי שעה. מערבבים כל עשר דקות. מוסיפים את השקדים, ואחרי 20 דקות את האגוזים. ממשיכים לערבב (עדיף עם כף מחוררת גדולה אם יש) כל עשר דקות.

אחרי חמש דקות מוסיפים את הפירות היבשים ואת השומשום והסובין (אם משתמשים). עוד חמש דקות אפייה, וזהו. מקררים ומעבירים לצנצנות נקיות.

מתכון: הגרנולה של מורן מזרחי

חומרים:
200 גרם שיבולת שועל עבה
120 גרם (כוס) שקדים קצוצים גס
60 גרם (חצי כוס) אגוזי לוז קצוצים גס או שלמים
60 גרם אגוזי מלך קצוצים גס
60 גרם אגוזי פקאן קצוצים גס
חצי כוס שבבי קוקוס
חצי כוס אוכמניות/חמוציות/צימוקים/כולם (100 גרם)
⅓ כוס זרעי חמניות
⅓ זרעי דלעת

סירופ:
½ כוס (120 מ"ל) מייפל אמיתי (לא התעשייתי המגעיל בבקשה)
50 גרם חמאה או חמאת קוקוס
קמצוץ מלח, אם אפשר מלח ים אטלנטי
קצת תמצית וניל אמיתי טובה (לא חובה)
חצי כפית או יותר קינמון (לא חובה)

הכנה:
מחממים תנור ל-160 מעלות.
מבשלים את מרכיבי הסירופ בסיר על אש קטנה עד שהם מתאחדים ומצטמצמים. אני הלכתי על חמאה וויתרתי על הקינמון והווניל באישורה של מורן.

מערבבים בקערה את שיבולת השועל, הקוקוס והאגוזים (אני הוספתי גם פיסטוקים קלופים לא מלוחים ואגוזי ברזיל קצוצים גס) ומעבירים לתבנית האפייה השחורה המקורית של התנור, מרופדת בנייר אפייה.

אופים 20 דקות ואז מוסיפים את הפירות היבשים (אני התפרעתי והוספתי גם תפוזונים סיניים מסוכרים קצוצים) ואופים עוד 10-5 דקות. מערבבים כל 10 דקות.