בזן מסכמת את הרבעון עם הפסד של 11 מיליון דולר

הניצולת של מתקני הזיקוק של בזן עמדה על 80%; מכירות הדלקים בשוק המקומי, שהגיעו לשפל בחודש אפריל, התאוששו בהמשך הרבעון • מרווח הזיקוק המנוטרל ברבעון השני עמד על 5.3 דולר לחבית, לעומת 3.8 דולר לחבית בתקופה המקבילה ב-2019

משה קפלינסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס
משה קפלינסקי / צילום: יונתן בלום, גלובס

בזן מסיימת את הרבעון השני של השנה עם הפסד נקי של 11 מיליון דולר על רקע התמשכות משבר הקורונה הגלובלי, וזאת בהמשך להפסד של 146 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020. את המחצית הראשונה של 2020 בזן סוגרת עם הפסד של 157 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 92 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019.

הניצולת של מתקני הזיקוק של בזן ברבעון זה, עמדה על 80% כאשר מכירות הדלקים בשוק המקומי, שהגיעו לשפל בחודש אפריל, התאוששו בהמשך הרבעון. לדברי משה קפלינסקי, מנכ"ל קבוצת בזן, מכירות הבנזין והסולר בשוק המקומי צפויות להגיע בחודשים יולי-אוגוסט לכ-90% ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.

מרווח הזיקוק המנוטרל ברבעון השני עמד על 5.3 דולר לחבית, לעומת 3.8 דולר לחבית ברבעון השני של 2019, ולעומת מרווח אורל בלומברג ממוצע של 3.4 דולר לחבית. המרווח המנוטרל במחצית השנה היה 2.8 דולר לחבית, לעומת 5.8 במחצית הראשונה של 2019.

בשורה העליונה, הכנסותיה של בזן ירדו ל-706 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 1.68 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם חוב ברוטו של כ-1.37 מיליארד דולר, שרובו מורכב מאג"ח סחירות, ועם מניות הנסחרות בבורסה בת"א, בזן היא חברה שאמנם מצויה בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, אך האינטרס של הציבור בה גדול יותר מזה של בעל השליטה, מאחר שהציבור מחזיק כ-51.5% ממניותיה. דירוג החוב של בזן הופחת לאחרונה ל-A מינוס, באופק דירוג שלילי, והחברה נדרשה לגמישות ביחסים פיננסיים במסגרת אשראי בנקאי שניתן לה.

בזן הקטינה את ההוצאות הקבועות שלה בכ-14 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת רבעון מקביל אשתקד. בנוסף, הודיעה בזן על שורה של צעדים נוספים לצמצום עלויות, ביניהם הפחתה של היקף ה-CAPEX (השקעות הון) המתוכנן לשנת 2020 לכ-90 מיליון דולר ואישור תכנית פרישה מוקדמת בהיקף של כ-23 מיליון דולר הצפויה לתרום להפחתת הוצאות השכר בשנים הקרובות. בנוסף, בזן צפויה לחתום על הסכם גישור חדש לאספקת גז טבעי מאסדת "תמר", עד לתחילת האספקה הצפויה מאנרג'יאן.

משה קפלינסקי המנכ"ל אמר: "היתרונות היחסיים של בזן ממשיכים להיות פקטור משמעותי במיוחד בתקופה זו - שוק מקומי חזק, סינרגיה עם תעשיה פטרוכימית ומורכבות תפעולית לצד גמישות מסחרית גבוהה. חוזקות אלו באו לידי ביטוי, בין היתר, בניצולת של מתקני הזיקוק של בזן ברבעון זה שעמדה על 80%. (לעומת ממוצע עולמי של 65%), שאפשרה לבזן לספק את כלל צורכי המשק הישראלי, תוך ייצור סל המוצרים האופטימאלי. התקופה המאתגרת הזו מספקת תזכורת חשובה לכולנו, בדבר החשיבות של ספק מקומי המייצר מוצרים וחומרי גלם חיוניים למשק, הממשיך להוות עוגן תעסוקתי איתן לעשרות אלפי משפחות באזור הצפון".