בריטניה: הכלכלה תחזור למצבה לפני הקורונה רק בסוף 2021

הבנק המרכזי בבריטניה מעריך כי הכלכלה התכווצה בכ-20% ברבעון השני ביחס לשנה שעברה, כאשר הסגר הארצי שנועד לרסן את המגפה נכנס לתוקף • לפי תחזית הבנק, כלכלת בריטניה תתכווץ ב-9% בסיכום 2020, ותחזור לרמתה בסוף 2019 רק בסוף השנה הבאה

"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press
"שיטפו את הידיים! כולנו בזה יחד", גרפיטי בבריטניה / צילום: Liam McBurney / PA, Associated Press

בנק אוף אינגלנד לא שינה היום (ה') את שערי הריבית שלו, והעריך שכלכלת בריטניה תחזור למצבה לפני מגפת הקורונה רק בסוף שנת 2021.

ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי הסכימה פה אחד לשמור על ריבית בסיס של 0.1% בשנה, ועל היעד של קניית נכסים פיננסיים בסך 745 מיליארד ליש"ט (977 מיליארד דולר).

הממונים בבנק מעריכים שהכלכלה התכווצה בכ-20% ברבעון השני ביחס לשנה שעברה, כאשר הסגר הארצי שנועד לרסן את המגיפה נכנס לתוקף. בארה"ב נרשמה התכווצות של 9.5% ובמרחב האירו של 12%, במה שמדגים את עומק הפגיעה הכלכלית של המגיפה בבריטניה.

הבנק המרכזי מעריך שהכלכלה תחזיר לעצמה חלק מהירידה שלה ברבעון שלישי, כי ההוצאה הצרכנית עלתה במהירות מאז שההגבלות הוקלו ביוני, אך השקעות העסקים נשארו נמוכות והאבטלה צפויה להמשיך לעלות.

לפי תחזית הבנק, כלכלת בריטניה תתכווץ ב-9% בסיכום 2020, ותחזור לרמתה בסוף 2019 רק בסוף השנה הבאה.

"התחזית לכלכלה הבריטית והעולמית נשארת לא-ודאית במידה לא רגילה. זה יהיה תלוי באופן קריטי בהתפתחות המגפה, באמצעים שיינקטו להגנה על בריאות הציבור ובתגובות של הממשלות, משקי הבית והעסקים לאמצעים הללו", מסר הנגיד אנדרו ביילי.

הוועדה המוניטרית אמרה שהיא צופה דרגה מהותית של ריפיון כלכלי (אי-מיצוי פוטנציאל), שיימשך בשנה הבאה וישמור על אינפלציה מתחת ליעד של 2%, ומכאן שהבנק לא יזדרז לשנות את המדיניות שלו.

דוברי הבנק המרכזי גם הביעו ספק בכך שריביות שליליות הן הכלי הנכון לעידוד פעילות מהירה יותר, בהתחשב בסיכון לרווחי הבנקים שכבר ניצבים בפני הפסדים שקשורים למגיפה בספרי ההלוואות שלהם.

ועדת המדיניות הפיננסית של הבנק מסרה היום שלמוסדות ההלוואה הבריטים יש די הון כדי לספוג את ההפסדים הללו.