טראמפ מאיים לדחות את מסי השכר אם הקונגרס לא יציג תוכנית חילוץ

הרפובליקנים והדמוקרטים לא מצליחים להגיע להסכמות לגבי חבילת חילוץ חדשה למשק האמריקאי • הנשיא מאיים לחתום על צו שיעריך את דמי האבטלה ויבטל את מסי השכר עד סוף השנה, אך לא בטוח שהחוקה האמריקאית מאפשרת לו לנקוט בצעד כזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: ONATHAN ERNST, רויטרס

הדיונים בין הרפובליקנים והדמוקרטים לגבי חבילת חילוץ נוספת למשק האמריקאי הגיעו אתמול למבוי סתום. בתגובה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים לדחות את מסי השכר ולהאריך את דמי האבטלה לתקופת הקורונה על שאף שפג תוקפתם.

במסיבת עיתונאים, שהתרחשה במועדון הגולף של טראמפ בניו ג'רזי, אמר הנשיא כי הוא יחתום על צו למימוש אמצעים אלו, לצד הקפאת החזרי הלוואות סטודנטים והקפאת פינוי דיירים מדירות להשכרה אם הקונגרס לא יצליח להגיע לחבילת חילוץ בימים הקרובים. 

טראמפ אמר כי דחיית מס השכר - מהלך שטראמפ קרא לו במשך תקופה ארוכה אך נדחה על ידי שני הצדדים בקונגרס - תהיה רטרואקטיבי מה-1 ביולי ותישאר בתוקף עד סוף השנה, עם אפשרות להארכה לשנה נוספת אם טראמפ ינצח בבחירות. "אם הדמוקרטים ימשיכו להחזיק בחבילת החילוץ הקריטית הזו כבת ערובה, אני אפעל תחת הסמכות שלי כנשיא ואעניק לאמריקאים את ההקלות שהם צריכים", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים. 

הנשיא אמר כי ניתן לחתום על הצו עד סוף השבוע, אך "ברויטרס" ציינו כי הוא לא פירט אם הוא מתכוון לשבוע הזה או לשבוע הבא. טראמפ גם ציין כי הצו עשוי לעורר קשיים משפטיים. ואכן לא ברור אם לטראמפ יש יכולת להוציא את הצו לפעול.

במסיבת עיתונאים שקיים מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסאנט, צ'אק שומר, הוא ציין כי הנשיא לא יכול לצוות על השקעה כספית נוספת - מאחר שמדובר בסמכות הקונגרס - אלא הוא יכול רק לדחות תשלומים קיימים. החוקה האמריקאית נותנת לקונגרס את כוח ההחלטה על הוצאות הממשל הפדרלי, כך שלטראמפ אין סמכות חוקית לחתום על צווים שקובעים איך יושקעו כספים במאבק עם משבר הקורונה. 

ראש סגל הבית הלבן, מארק מדוז, ומזכיר האוצר האמריקאי, סטיבן מונצ'ין, הודיעו אתמול כי  אין התקדמות במו"מ עם יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, ושומר. הדיונים היומיים עם הדמוקרטים נמשכים כבר שבועיים, והצדדים מנסים להגיע להסכמות לגבי חבילת חילוץ חדשה אחרי שהקודמת הסתיימה בסוף יולי.