קנדה לא שותקת: הודיעה לארה"ב שתטיל בחזרה מכסים על מוצרים אמריקאים

זאת בתגובה למהלך של טראמפ בשבוע שעבר להטיל מכס של 10% על מוצרי אלומיניום מהמדינה, ש"מדכאים" לדבריו את הייצור בארה"ב

סגנית ראש ממשלת קנדה, כריסטיה פרילנד / צילום: Marco Ugarte, Associated Press
סגנית ראש ממשלת קנדה, כריסטיה פרילנד / צילום: Marco Ugarte, Associated Press

קנדה הודיעה היא מתכוונת להטיל מכסים משלה על שורה של מוצרים אמריקנים שמכילים אלומיניום - ממכונות כביסה עד מקלות גולף ופחיות משקה - בתגובה למהלך של הנשיא טראמפ בשבוע שעבר נגד עמיתת הסחר היציבה ביותר של ארה"ב.

החלטת קנדה מציינת חזרה לרטוריקת הסחר המתוחה שכמעט הורידה מהמסלול את הדיונים שהיו לקראת החתימה של הסכם הסחר האמריקני-קנדי-מקסיקני החדש, שנכנס לתוקף בחודש שעבר. ההסכם החדש אמור להחליף את הסכם נפטא מ-1994, שטראמפ הגדיר כהסכם הסחר הגרוע ביותר שעשתה ארה"ב מאז ומעולם. המאבק על האלומיניום, כמה שבועות אחרי שההסכם החדש נכנס לתוקף, מאיים על היציבות שההסכם החדש היה אמור להכניס ליחסים.

ביום חמישי שעבר, טראמפ הודיע שארה"ב תטיל מחדש מכס של 10% על כמה מוצרי אלומיניום מקנדה, בנימוק שהיבוא מקנדה עולה בארה"ב ומדכא את תעשיית האלומיניום האמריקנית. הממשל הצדיק את המכס בסעיף של ביטחון לאומי, וטען שחולשת תעשיית האלומיניום המקומית מאיימת על הביטחון הלאומי של ארה"ב. ארה"ב הטילה מכס עם אלומיניום ופלדה קנדיים תחת סעיף זה ב-2018, לפני שהיא הסירה אותו עם סיכום הסכם הסחר הצפון-אמריקני החדש, USMCA.

קנדה הודיעה שהיא תגיב במהירות להחלטת טראמפ. סגנית ראש ממשלת קנדה, כריסטיה פרילנד, חשפה שלשום רשימה של פריטים מתוצרת ארה"ב שקנדה תוכל לפעול נגדם. ממשלת קנדה מתכננת מכס על מוצרים אמריקנים בשווי 3.6 מיליארד דולר קנדי (2.71 מיליארד דולר ארה"ב), שהם שווי ערך לשווי האלומיניום הקנדי שנפגע מהמכס החדש של טראמפ.

"אנחנו לא נסלים את המצב, אבל גם לא ניסוג", אמרה פרילנד לכתבים בשיחת ועידה. המוצרים שצוינו מכילים אלומיניום, וכוללים לוחות של המתכת ומוצרי צריכה כמו מכונות כביסה, מקררים ומקלות גולף. הם נבחרו כדי למזער את נזק לכלכלה הקנדית "ולהיות בעלי ההשלכה החזקה ביותר על ארה"ב", אמרה פרילנד. "אנחנו מקווים שהאמריקנים יביטו ברשימה ויבינו למה הוויכוח הזה הוא רעיון רע".

לפני הודעתה, ראשי עסקים ופוליטיקאים מקומיים בקנדה דורשים שאוטאווה תגיב בתקיפות. "קנדה צריכה להיות אגרסיבית עד כמה שצריך כדי לקבל את תשומת הלב של ממשל טראמפ. אנחנו צריכים לשחק את המשחק הזה", אמר דניס דרבי, נשיא התאחדות היצרנים והיצואנים הקנדית.

דאג פורד, ראש ממשלת אונטריו, המחוז המאוכלס ביותר בקנדה, אמר שפרילנד צריכה להטיל מכס על כל מוצר אפשרי, והאזרחים צריכים לוותר על פריטים מתוצרת ארה"ב למען פריטים קנדיים. "אנחנו נחזור לזירה כפי שארה"ב לא ראתה אותנו אי פעם", אמר פורד.