לראשונה: בזק חיברה ישובים לאינטרנט רחב פס באמצעים אלחוטיים

בעקבות הרפורמה בתחום הגלים המילימטריים החלה בזק לספק שירותי אינטרנט באמצעים אלחוטיים ביישובי פריפריה בצפון ובדרום

בנין בזק, תל אביב / צילום: איל יצהר
בנין בזק, תל אביב / צילום: איל יצהר

חברת בזק מספקת בפעם הראשונה שירותי אינטרנט על בסיס גלים מילימטריים. מדובר בשני ישובים בשלב ראשון, חושנייה והיישוב הבדואי חורה בנגב. זו לא הפעם הראשונה שהחברה מספקת שירותים באמצעים אלחוטיים, אך זו הפעם הראשונה שהיא עושה שימוש בטכנולוגיית גלים מילימטריים שאושרה רק לאחרונה על ידי משרד התקשורת לשימוש על ידי מפעילים.

שני היישובים סבלו מחיבור רופס לתשתיות תקשורת. בחושנייה היה קושי משמעותי לספק שירותים באמצעות תשתיות נייחות בגלל המיקום של היישוב, ובחורה הקושי היה בהיעדר כדאיות כלכלית ופגיעה חוזרת ונשנית בתשתיות שבזק פרסה. שני היישובים החלו לקבל שירותים במספר מצומצם של בתים אך קצב ההצטרפות הולך וגדל מדי שבוע. בזק מספקת שירות אינטרנט בדומה לקצבים שהיא מספקת בכל הארץ, כלומר קצב של עד 100 מגה ביט בשנייה.

הטכנולוגיה מסוגלת לספק קצבים הרבה יותר מהירים ואף עד מאות מגה, אך כל עוד בזק לא מוכרת קצבים יותר מהירים ברשת הארצית שלה, היא לא יכולה למכור קצבים שונים במקומות נפרדים.

השירות של בזק מבוסס על פתרון של חברת סיקלו. האחרונה היא היחידה בארץ כרגע שיש לה את הטכנולוגיה בתחום שעבר אסדרה חלקית, תחום ה-60 ג'יגה הרץ. במשרד התקשורת ישנן בקשות של חברות נוספות שמבקשות לאשר ציוד בתחום זה ורוצות להכניסו לישראל.

השירות לא מחליף את החובה של בזק בשירות אוניברסלי, אך יחד עם זאת המשרד הבין שבמקרים מסוימים לא ניתן להגיע לכל נקודה עם תשתית נייחת ולכך בין היתר נועדה הרפורמה בתדרים. המשרד עדיין לא השלים שלבים נוספים ברפורמה שתאפשר למפעילים קטנים להיכנס לתחום באופן מלא ולספק שירותים באמצעות הטכנולוגיה שמאפשרת העברת רוחב פס גבוה ולמעשה משמשת כפתרון חליפי נקודתי לסיבים אופטיים.