ראש ממשלת לבנון התפטר בעקבות האסון בביירות: "אלוהים ישמור את לבנון"

כ-20 מחברי הפרלמנט הודיעו על התפטרותם, אך כל עוד הפרלנמט לא יכריז על פיזור לא יהיו בחירות חדשות • חיזבאללה מתנגד לפיזור הפרלמנט

מפגינים מול משרד החוץ בביירות, שנפרץ ביום שבת. על השלטים: "ביירות בירת המהפכה" / צילום: Bilal Hussein, Associated Press
מפגינים מול משרד החוץ בביירות, שנפרץ ביום שבת. על השלטים: "ביירות בירת המהפכה" / צילום: Bilal Hussein, Associated Press

ראש ממשלת לבנון חסאן דיאב התפטר היום: "אני מכריז היום על התפטרות הממשלה. אלוהים ישמור את לבנון". דיאב הוסיף כי "גורמים שונים ניסו להטיל על הממשלה את האחריות לקריסה הכספית והכלכלית. הם השתמשו בכל הנשק שלהם נגדנו, הפיצו שמועות ושקרים - אבל אנו נאבקנו בעוז ובכבוד". 

שר הבריאות של לבנון חמד חסן אמר כבר מוקדם יותר היום בתום ישיבת הממשלה בביירות כי הממשלה התפטרה. במהלך הישיבה הודיעו רוב השרים לדיאב כי אין תוחלת בהמשך קיומה של הממשלה על רקע האסון והביקורת הציבורית הגואה. 

ההתפטרות מגבירה את הכאוס הפוליטי בלבנון. כ-20 מחברי הפרלמנט הודיעו על התפטרותם, אבל כל עוד הפרלמנט כולו לא מכריז על פיזור, לא יהיו בחירות. חיזבאללה מתנגד לפיזור הפרלמנט, העשוי לשנות את מאזן הכוחות לרעתו, ברקע התנגדות וביקורת עזה כלפי ארגון הטרור השיעי הנתפס בציבורים רחבים במדינה כאחראי לאסון, ולצרות של לבנון ככלל. סקר לא מקצועי שעשה עיתונאי לבנוני תומך חיזבאללה בטוויטר, ובו השתתפו לא פחות מ-200 אלף גולשים, הראה כי 87% מתנגדים לחיזבאללה.

האפשרות שעל הפרק היא שהנשיא מישל עאון יטיל על אישיות אחרת את הקמת הממשלה החדשה, אבל ספק רב אם תימצא אישיות כזו שתזכה לאמון הציבור מחד, ולתמיכת חיזבאללה מאידך.

בינתיים נאספו יותר מ-250 מיליון אירו בוועידת התורמים הבינלאומית שאירחו צרפת והאו"ם. אלא שהכסף לא יועבר לשלטונות בלבנון, בשל השחיתות ושליטת מנגנוני חיזבאללה במשרדים השונים. מקצת הכסף יועבר לארגונים בינלאומיים הפועלים במדינה, וכעת מחפשים מנגנון שיאפשר העברה של כסף באופן מבוקר ומפוקח למטרות שלמענן נאסף.

ההפגנות נמשכות

גם הערב נקרא הציבור ברשתות החברתיות להפגין נגד הפוליטיקאים. ובינתיים, ההפגנות ברחובות ביירות נמשכות היום, וגם אמש היו התנגשויות בין מפגינים לאנשי כוחות הביטחון שניסו למנוע מהם להיכנס למשרדי ממשלה, ובעיקר למתחם הנשיאות בבעבדה.

הנשיא מישל עאון סופג ביקורת חריפה מבכירים לשעבר וגם מהציבור בעיקר בהפגנות וברשתות החברתיות, על כך שאיפשר לחיזבאללה להשתלט על הנמל ולעשות בו כבשלו, ועל המשבר הכלכלי החמור שהוחרף בשל האסון. עאון הבטיח חקירה אך הוא מתנגד לחקירה בינלאומית כפי שדורשים רבים בציבור.

נביה ברי יושב ראש הפרלמנט, מטיל את האחריות על הממשלה, אך מתנגד לדרישה לבחירות חדשות שהציע דיאב בסוף השבוע.

מניין ההרוגים מהפיצוץ עלה ליותר מ-200, עוד עשרות עדיין נעדרים, אך הסיכוי למצוא אותם בחיים, קלוש. מספר הפצועים קרוב ל-6,000.