מועצת החלב | בלעדי

מועצת החלב מחליפה את חברת הלובינג שלה

לקראת המו"מ על הסכם החלב המועצה גם שוכרת את שירותיו של יועץ חדש - הכלכלן בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל ברשות המסים

מחממת מנועים לקראת המו"מ על הסכם החלב: מועצת החלב מחליפה את חברת הלובינג, ושוכרת את שירותיו של סמנכ"ל לשעבר ברשות המסים.

שבועות ספורים לפני תחילת הדיונים המחודשים על הסכם החלב בין התאחדות הרפתנים למשרדי האוצר והחקלאות, מועצת החלב מכינה את הקרקע כדי להיות מי שתעמוד בראש המו"מ. ל"גלובס" נודע כי המועצה מתחמשת בחברת לובינג חדשה, וכי היא שכרה את שירותיו של הכלכלן בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל ברשות המסים.

על אף שעל הנייר אין למועצה שום הגדרת תפקיד רשמית במגעים, מנכ"ל המועצה החדש, איציק שניידר - שנכנס לתפקידו לפני חודש בלבד - מעוניין להיות מי שיוביל את המגעים בפועל. בסביבת שניידר גורסים כי מטרתו היא ליצור "חזית אחידה מול המדינה, כחלק ממהלך לגיבוש הסכם חדש למשק החלב". אולם לפי הערכות בענף, המטרה הנוספת של שניידר תהיה לשמור לא רק על האינטרס של הרפתנים, אשר מיוצג על ידי התאחדות מגדלי הבקר שניהלה את המו"מ הקודם, כי אם גם על האינטרס של המחלבות הגדולות בישראל - בהן תנובה, שטראוס, וטרה.

קשרים בעולם החקלאי

ההסכם שנחתם לפני כשנתיים פגע במידה רבה באינטרסים של המחלבות הגדולות, כשאישר את הרחבת היבוא, וחסם את הניסיון של תנובה וטרה לקבע מנגנון אוטומטי לייקור מחירי החלב המפוקחים. במסגרת המאמצים לשלוט בשיח, ולנסות לשנות את ההסכם הזה, המועצה החליפה את חברת הלובינג, גלעד לובינג, שליוותה את הארגון זה מספר שנים, ובחרה ברפבליק יועצים כחברת הלובינג החדשה. מדובר בחברה שידועה בקשריה בעולם החקלאי, ובניסיונה בעבודה עם חברי כנסת וחברי השדולה החקלאית.

במקביל, שכרה המועצה את שירותיו של הכלכלן בועז סופר, ששימש כסמנכ"ל רשות המסים, ונחשב למומחה במשאים ומתנים עם האוצר. הוא אף לקח חלק בהסכם החלב הקודם, שנחתם בשנת 2018 אך לא מומש.

בשבועות הקרובים צפויים להתחיל הדיונים בנוגע להסכם שיסדיר את ענף החלב לשנים הבאות. ההסכם עוסק ביבוא מוצרי חלב, מחיר מטרה (מחיר החלב הגולמי), השנים שבהן הוא יהיה בתוקף ומענקים לרפתנים. זאת לאחר שההסכם שהסדיר את הענף הסתיים, וההסכם שנחתם במקומו באוקטובר 2018 לא הספיק לעבור כחקיקה בכנסת לפני פירוק הממשלה, ומאז לא שב לסדר היום בשל חוסר היציבות הפוליטי וממשלות המעבר. לפני כחודש וחצי אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את המשך ההסכם לחצי שנה, עם אפשרות להארכה בחצי שנה נוספת. כלומר, לענף נותרה שנה להסדיר מתווה מחודש.

בלי "ניסויים בכלכלה"

ממועצת החלב נמסר בתגובה: "השנה הקרובה משמעותית למשק החלב. בכוונתנו לפעול בכל דרך על מנת להביא להסכם חדש והוגן יותר, שיאפשר להתמודד עם הייבוא, להוריד מחירים שייטיבו עם הציבור ולשמור על היצרנים מפני קריסה כלכלית. בשנים האחרונות ניסו באוצר לעשות ניסויים בכלכלה על גבם של יצרני החלב. היום, כשבמשרד דמויות חדשות, אנו מאמינים שאפשר לקחת את הענף למקום טוב יותר".