דיויד פדרמן מתקשה: פטרוכימיים מבקשת לדחות תשלום של כ-24 מיליון שקל

לחברה, המחזיקה במניות בזן, חוב אג"ח של יותר מ-1 מיליארד שקל, הנסחר בתשואות "זבל" בטווח של 67%-140%

ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה / צילום: איחוד הצלה
ה"לבניות" המפורסמות של בזן במפרץ חיפה / צילום: איחוד הצלה

חברת הפטרוכימיים מתקשה להתמודד עם התחייבויות האג"ח שלה, ובשל כך פנתה למחזיקי האג"ח שלה בבקשה לדחייה של תשעה חודשים - בעיקר סכום תשלום ריבית בהיקף של כ-24 מיליון שקל שהיא נדרשת לבצע בסוף השנה - לספטמבר 2021.

לפי הפטרוכימיים, כיום חסרים לה כ-22 מיליון שקל למחזיקי אג"ח סדרה ח', וכ-2 מיליון שקל למחזיקי אג"ח סדרה ג', בגין תשלומי הריבית שמועדם בסוף השנה.

בסך הכול לפטרוכימיים ארבע סדרות אג"ח, בהיקף מצרפי של יותר מ-1 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות "זבל" בטווח של 67%-140%.

פעילותה היחידה של פטרוכימיים, שבשליטת דיויד פדרמן, יעקב גוטנשטיין ואלכס פסל, היא החזקה של 15.5% ממניות חברת האנרגיה בזן, שם בעלת המניות הגדולה היא החברה לישראל, עם החזקה של כ-33%.

על רקע התדרדרות עסקיה של בזן, פנתה פטרוכימיים לנאמן האג"ח בבקשה כי סכום של פחות מ-2 מיליון שקל המופקד בידיו ישולם למחזיקים באופן מיידי, והיתרה, כאמור, תידחה, אלא אם יתקבלו במהלך התקופה דיבידנדים מחברת בזן, שישמשו לתשלום.

בפטרוכימיים מסבירים כי התפשטות וירוס הקורונה, שגררה תנודתיות חדה במחירי הגז והנפט בעולם, הובילה "לפגיעה בתוצאותיה של בזן ולירידה חדה במחיר מניית בזן בבורסה וכפועל יוצא גם לירידה חדה ביחס הבטוחה לחוב של איגרות החוב של החברה".

לפי הפטרוכימיים, "המשבר האמור והפגיעה בבזן, כמו גם התחייבותה של בזן שלא לחלק דיבידנד ללא אישור המממנים, יוצר, בין היתר, אי-ודאות משמעותית לגבי יכולת החברה לעמוד בתשלומי הריבית למחזיקי איגרות החוב", שכאמור, נקבעו לסוף חודש דצמבר 2020.

דוחותיה הכספיים של פטרוכימיים לרבעון השני של השנה, שפורסמו במקביל לפניית החברה למחזיקי האג"ח, נושאים הערת "עסק חי", ורואי החשבון שלה מפנים את תשומת לב המשקיעים בין היתר למחסור במקורות כספיים נזילים.