מתרחבת המגמה של בדיקת איתנות ליזמי תמ"א על ידי עיריות

15 שנה אחרי שתמ"א 38 החלה לפעול, וכשנתיים לפני שתוקפה מסתיים, מודיעות רשויות בארץ כי בכוונתן לבדוק את מצבם הפיננסי של קבלנים שמציעים לדיירים לבצע עבורם את פרויקט החיזוק • זאת לאור פרויקטים שנתקעו

הריסת בניינים ישנים בבת ים  /  צילום: כדיה לוי
הריסת בניינים ישנים בבת ים / צילום: כדיה לוי

עיריית בת ים הודיעה כי היא תתחיל לדרוש מיזמים שמבקשים לבנות בתחומה פרויקטים מסוג תמ"א 38, להציג דוח איתנות פיננסית. זאת על רקע הצמיחה בהיקף הפרויקטים בעיר, ועל רקע קשיים שמלווים יזמי תמ"א, שחלקם הם קבלנים שבונים בהיקף נמוך. העבודה שמספר פרויקטים שכאלה נתקעו בעבר. בעירייה מעריכים כי החלטה זו צפויה לצמצם את הסיכוי שבעלי הדירות הבוחרים בעצמם את היזם, יקלעו להליך בנייה מתמשך, או גרוע מכך שהפרויקט ייתקע באמצע הדרך. "המחוקק לא נתן את הדעת לסוגיה, והתפקיד שלנו הוא להיות חומת המגן שמגנה על התושבים. אני בעד תמ״א ובעד פינוי בינוי, כל עוד הם לא מסכנים או גורמים נזק לתושבים הן מבחינה כלכלית, והן מבחינת עומסי תנועה, בעיות חניה ותשתיות", הסביר ראש העירייה צביקה ברוט.

תמ"א 38 חדרה למרחב העירוני בישראל לפני 15 שנים בשקט ובאיטיות, אך הפכה מאז למושג שכולם מכירים, וליעד נחשק. הרעיון נשמע מצוין: היזם מחזק את הבניין, לעתים קרובות מוסיף מעלית, ממ"ד או מרפסת, משדרג את השטחים הציבוריים - ובתמורה מקבל זכויות בנייה לבניית דירות נוספות. ואולם, נתוני הרשות להתחדשות עירונית מלמדים שרק חלק קטן מהבקשות להיתרים לפרויקטים כאלה בכלל מומשו והגיעו למצב של אכלוס. בנוסף, מועד התוכנית הוקצב כך שתוקפה אמור לפוג בתוך כשנתיים. מהלך זה האיץ לעיתים פרויקטים, בהם יזמים דוחקים בתושבים להיכנס לפרויקט. לעיתים הצפי קצר הטווח של התוכנית, הביא לתוצאה הפוכה. כך אחרת בכתבה שפירסמנו בחודש דצמבר 2019 חשפנו את התופעה הרווחת של בניינים שבהם החל תהליך התחדשות עירונית מכוח תמ"א 38 שנתקעו במהלך הדרך. זאת כתוצאה מהיקלעות היזם, או הקבלן לקשיים. המצב מביא לכך, נאלצים שישנם בעלי הדירות שנאלצים להמשיך להתגורר בבניין שנמצא בהליך הבנייה, או לחלופין להוציא סכומים לא מבוטלים עבור שכירות, כאשר אין להם מענה, כתובת וצפי לסיום הבנייה.

יצוין כי באוקטובר 2019, עלתה יוזמה דומה לזו שמציגה כעת בת ים, גם בקרית ביאליק. עם זאת בבירור שקיימנו השבוע נמצא כי הנושא טרם הוסדר: "הנושא מקודם על ידי הועדה המקומית בניסיון למצוא את המעטפת המשפטית החוקית", נמסר מעיריית קרית ביאליק.