יצרנית הסמארטפונים פוקסקון תובעת את משה חוגג ומנהלי סירין ב-20.3 מיליון שקל בגין אי תשלום חובות

חברת FIH, מקבוצת ענקית האלקטרוניקה הטייוואנית פוקסקון, טוענת בתביעה כי סירין לאבס של חוגג, שפיתחה סמארטפון בלוקצ'יין, חייבת לה יותר מ-6 מיליון דולר על עבודות ייצור ופיתוח שביצעה בעבורה ב-2018

משה חוגג, מנהל קרן הון סיכון סינגולריטים / צילום: יונתן בלום
משה חוגג, מנהל קרן הון סיכון סינגולריטים / צילום: יונתן בלום

חברת סירין לאבס (Sirin Labs) של משה חוגג, שפיתחה את סמארטפון הבלוקצ'יין Finney, עומדת במרכזה של תביעה חדשה בסכום של 20.3 מיליון שקל, שהוגשה אתמול (יום ד') בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי יצרנית מכשירי הסלולר Foxconn International Holding מהונג קונג (FIH Limited), חברה בת של קבוצת פוקסקון, ענקית האלקטרוניקה הטייוואנית.

שלושת הנתבעים על ידי FIH הם מייסד סירין לאבס, משה חוגג, המוכר כבעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים ומייסד שותף של קרן ההון סיכון סינגולריטים; מנכ"ל סירין, צביקה לנדאו; וסמנכ"ל הכספים לשעבר גיא אלחנני. התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין דור חזקיה ועמוס חכמון ממשרד חזקיה-חכמון, טוענת כי הנתבעים אחראים לכך שחברת סירין לא שילמה לתובעת FIH חוב של יותר מ-6 מיליון דולר בגין ייצור ואספקת מכשירי טלפון עבורה.

פוקסקון טוענת בתביעה כי "הפרשה דנן עניינה מצגי שווא ו/או תרמית, אשר ביצעו הנתבעים בראשות הנתבע 1 מר משה חוגג בסיוע ושיתוף הנתבעים 2 ו-3 (לנדאו ואלחנני; ר"ק), על מנת להשיא רווחים וטובות הנאה לעצמם ו/או לחברות בשליטתם ו/או בבעלותם שלא כדין, על חשבון התובעת ולאחר שהיתלו בנציגיה". לדברי יצרנית הסמארטפונים מהונג קונג, "התובעת ייצרה מכשירי טלפון ניידים וכן אביזרים וציוד נלווה, בהתאם להזמנות הנתבעים ולאחר שדרשו, אישרו והבטיחו לשלם, אך אלה יצרו אצלה חובות שלא שולמו ולא נפרעו עד היום".

על פי התביעה, חוזה הייצור של מכשירי הטלפון נחתם בין FIH לסירין לאבס במרץ 2018. בכתב התביעה נטען כי החובות של סירין ליצרנית מכשירי הסלולר כוללים חשבונות בסך כ-2.7 מיליון דולר בגין עבודות הנדסיות הכרוכות בפיתוח או ציוד ואביזרים שנרכשו ביצירת קו הייצור, שלא שולמו; וכן חוב פתוח נוסף בסך כ-3.2 מיליון דולר, בגין עבודות הכנת חומרים ש-FIH התבקשה לבצע כהכנה לייצור כמויות המכשירים שהנתבעים ביקשו להזמין. "בראשות מר חוגג הביאו הנתבעים לפעילות התובעת ויצירת החובות כאמור, בין היתר, כאשר כבר היה ידוע להם כי חשבונות אלה לא ישולמו, והם הוליכו את נציגי התובעת שולל וגרמו להטעייתם", נכתב בתביעה.

בית משפט בהונג קונג כבר נתן פסק דין

עוד עולה מכתב התביעה נגד חוגג, לנדאו ואלחנני, כי "בחודשים אוקטובר-דצמבר 2019 פנו הנתבעים בעניין ייצור 10,000 יחידות של המכשיר, לטענתם עבור אינדונזיה. צביקה (לנדאו) טען כי מדובר בהזדמנות להסדרת החוב. קריסטינה (נציגת FIH) עמדה על הצורך בתשלום, וצביקה אף הוא השיב כי צריך לשלם את החשבוניות שטרם שולמו".

כמו כן, נטען בכתב התביעה של FIH מהונג קונג כי "בחודש יולי 2019 הגישה התובעת תביעה נגד סירין בהונג קונג, בגין הפרת הסכם הייצור. סירין לא הגישה כתב הגנה, והתובעת ביקשה וקיבלה פסק דין בהיעדר. אך כאמור, ככל הנראה, לסירין אין נכסים בהונג קונג ולא במקום אחר בעולם".

חברת סירין לאבס, שמאוגדת בשווייץ, נוסדה ב-2013 על ידי חוגג ושותפו, איל ההון הקזחי קינס רקישב. החברה דיווחה בחמש שנות פעילותה הראשונות על גיוסי הון בהיקף כולל של 255 מיליון דולר, שהתקבלו בשני סבבי גיוס ובהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) בסוף 2017. שוויו של המטבע הדיגיטלי שהנפיקה סירין לאבס (SRN) ב-ICO, שבו גייסה כ-157 מיליון דולר, כמעט נמחק מאז ההנפקה שנערכה בדצמבר 2017. מחיר המטבע של סירין צנח מאז ה-ICO ועד היום בכ-98%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

בשנה שעברה, על רקע האטה משמעותית בפעילות המסחר וההשקעות בתחום המטבעות הדיגיטליים בעולם, צימצמה סירין לאבס את פעילותה ופיטרה כ-35 עובדים. נכון למרץ האחרון, העסיקה החברה כ-25 עובדים במשרדיה ברמת גן.

במרץ 2020, כפי שדיווחנו ב"גלובס", הודיעה סירין על הקמת חברה בת בשם Sirin Cyber, שפעילותה מתמקדת בתחום אבטחת הסייבר לממשלות ולארגונים. סירין סייבר הוקמה על ידי חוגג ורקישב בשותפות עם שניים ממפקדיה הבכירים לשעבר של משטרת ישראל, המנהלים כעת את החברה הבת: מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס דודי כהן, ומפקד יחידת להב 433 לשעבר ניצב בדימוס רוני ריטמן.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.