"חסר ציוד היקפי ומחשבים ניידים - ואנחנו זקוקים לעזרה"

רכזת תקשוב בבית ספר במרכז הארץ מתארת את מצב ההיערכות בבית הספר שלה לקראת שנה הבאה • מה יבוא על חשבון מה, ואיך אפשר לעזור

כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press
כיתה בבית ספר יסודי בתל אביב, מסודרת לשמירת מרחק בין תלמידים / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

השבוע התקבל במערכת "גלובס" מייל מרכזת תקשוב בבית ספר במרכז הארץ, ובו נכתב: "בבית ספרנו חסרים ציוד היקפי ומחשבים ניידים ונייחים לעבודה שוטפת. אם אתם נחשפים למידע על חברה שיש באפשרותה לתרום לנו ציוד מיותר, יד שנייה, כדי שנוכל לסייע למורים בהוראה מרחוק ולתלמידים בבית הספר ומהבית, אנא נסו לקשר בינינו".

המורה העדיפה לא להחשף בשמה, אך פרטיה שמורים במערכת. בשיחה איתנו היא תארה את המצב הבלתי אפשרי אליו נקלעו בבית הספר שלה לקראת שנת הלימודים הבאה. "בכל שנה אנחנו מקבלים תקציב להצטיידות, התקציב מספיק בעיקר לרענון של דברים שמתבלים, בלאי סביר - מקלדות חדשות, עכברים חדשים דברים כאלה". אבל התקציב אינו מתייחס לפחות כרגע, להיערכות לימי קורונה. "אני מורה ביסודי", היא מוסיפה, "בכיתות ג’-ד’ יהיו כיתות מפוצלות שבכל אחת מהן צריך עמדת מחשב. אבל במקביל יש את הכיתות הגבוהות יותר שאמורות ללמוד מפוצל מבית הספר ומהבית. זה אומר שצריך לספק למורות לפטופים ומצלמות ללמידה מרחוק, במקביל למחשב שצריך בכיתה, וזה מגיע זה על חשבון זה".

המורה, המשמשת גם כרכזת תקשוב, החלה לפנות לחברות רבות בבקשה לקבל מהן ציוד מחשבים שאין בו צורך יותר או סיוע אחר, ונתקלה בסירוב אחר סירוב: "חלק אמרו שאין להן, אחרות שכבר סיוע או תרמו את מה שיכלו, ואז חשבתי לנסות לפנות אליכם, אולי מישהו יעזור".

המצב שמתארת המורה אינו נדיר. בשיחותיי בשבועות האחרונים שמעתי מורות שרכשו לעצמן, מכספן ציוד מתקדם, "טאצ’ פדים" שיאפשרו להחליף בצורה יעילה יותר את הלוח והגיר, מצלמות רשת ועוד. השקעה שאינה נעצרת בציוד וגולשת במקרים רבים גם להכנת התוכן הלימודי. בשבועות האחרונים מורים ובתי ספר רבים משתמשים בשירותים של חברות פרטיות על מנת להתאים את היכולות שלהם ללמידה מרחוק - מקורסים לעמידה מול מצלמה ועד עריכת סרטונים.

במתווה החדש יש תקציב גם לחידוש תשתיות בבתי הספר, אבל נדמה שעד שהמתווה הגדול יתחיל לעבוד אפשר להתחיל בקטן, בהגדלה של תקציב ההצטיידות כדי שאפשר יהיה לרכוש מקלדות חדשות ומצלמות רשת.