בנק ישראל מקצץ לחצי שנה את העמלות בגין שיחה טלפונית עם בנקאי ודמי כרטיס חיוב

הבנק המרכזי פרסם הוראת שעה שבמסגרתה הבנקים יקצצו לחצי שנה גם את העמלות בגין מכתבים מעורכי דין ללקוחות שמפגרים בהחזרי הלוואות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל קוטם לתקופה של חצי שנה את העמלות שגובים הבנקים בגין שירותי דמי כרטיס חיוב מיידי, מכתב התראה של עורך דין ופעולה על ידי פקיד במוקד טלפוני. זאת במסגרת הוראת שעה עליה חתם הנגיד פרופ' אמיר ירון, שטרם נכנסה לתוקף. בבנק ישראל מציגים את הוראת השעה כ"צעד נוסף לסיוע ללקוחות המערכת הבנקאית בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה". להוראות אלה יהיו השפעות על לקוחות הקצה הרלוונטיים לתקופה מוגבלת, אך הן לא צפויות להיות מהותיות לבנקים עצמם.

על פי הצו שאותו הוציא הפיקוח על הבנקים שבראשות המפקח יאיר אבידן, ושעליו חתם הנגיד, סכום העמלה המרבי שניתן לגבות בעד שירות פעולה על ידי פקיד במוקד טלפוני יהיה 2.5 שקל לפעולה, כאשר סכום העמלה המירבי שניתן יהיה לגבות לתקופת הוראת השעה בעד שירות מכתב התראה של עורך דין יהיה 50 שקל למכתב.

בבנק המרכזי מציינים היום כי הבנקים מתייחסים לפעולה מול פקיד במוקד הטלפוני כאל פעולה "רגילה" מול פקיד, שבגינה הם גובים עד 6 שקלים, בעוד שהם גובים 1.5 שקל עבור פעולה באמצעים ישירים. כעת הבנק המרכזי מסמן את השיחה הטלפונית עם פקיד כדרך ביניים שקרובה יותר לפעולה ישירה - מקוונת ודיגיטלית.

כמו כן, בנק ישראל מפחית את העמלה המירבית עבור שליחת מכתב מעו"ד ללקוח "כאשר לקוח לא משלם חוב במועדו, הפיגור בתשלומים נמשך, ומוצו כל ניסיונות הגבייה הפנימיים של התאגיד הבנקאי", מרמת עלות נוכחית שנעה לדברי הבנק המרכזי בטווח של 147-200 שקל.

עוד קבע הנגיד כי בתקופה האמורה יחול איסור על גביית עמלה בעד שירות דמי כרטיס חיוב מיידי וזאת לעומת תקרת גבייה של 8.5 שקל לחודש שמותרת כיום (כ-51 שקל לחצי שנה).

לדברי המפקח אבידן, "הטלת פיקוח על עמלות ספציפיות, לתקופת זמן מוגדרת, נועדה להוזיל עלויות בתקופה זו ולעודד את הלקוחות לבצע פעולות בנקאיות באמצעים ישירים, וככל שניתן, ללא צורך להגיע לסניף. אנו נמשיך ונבחן נקיטת צעדים נוספים, ככל שיידרש, במטרה לסייע ללקוחות בתקופה מאתגרת זו".