הביטוח הלאומי: 510 אלף זכאים לדמי אבטלה עדיין לא חזרו לעבוד

היקף דמי האבטלה ששולמו מתחילת המשבר עומד על 12.2 מיליארד שקל • בחודש אוגוסט נוספו 9,000 בקשות אבטלה חדשות

בדרך ללשכת התעסוקה בת"א. מן הראוי שהממשלה תציע הכשרות מקצועיות  / צילום: כדיה לוי, גלובס
בדרך ללשכת התעסוקה בת"א. מן הראוי שהממשלה תציע הכשרות מקצועיות / צילום: כדיה לוי, גלובס

כ-510 אלף זכאים לדמי אבטלה עדיין לא חזרו לשוק העבודה. כך עולה מנתונים שפרסם הביטוח הלאומי היום. 

בחודש אוגוסט נוספו 9,000 בקשות אבטלה חדשות, ומאז תחילת ההקלות על הסגר (19 באפריל), נוספו מעל ל-182 אלף בקשות חדשות. מאז ה-19 באפריל, מעל ל-483 אלף חזרו לשוק העבודה, מתוכם 464,442 היו "מובטלי קורונה". 

מתחילת המשבר, הוגשו 982 אלף בקשות לדמי אבטלה, ו-93% מהם אושרו. היקף דמי האבטלה ששולמו מתחילת המשבר עומד על 12.2 מיליארד שקל. ממוצע התשלום היומי עומד על כ-175 שקל כעת, לעומת כ-209 שקל ביום לפני המגפה. התשלום הממוצע למובטלים ביולי עמד על 4,452 שקל. ביוני עמד התשלום על 3,788 שקל. 

מעל ל-306 אלף מובטלים לא נמצאים בשוק העבודה כבר מעל ל-5 חודשים. בביטוח הלאומי פרסמו גם את פילוח הגילאים של המובטלים: 122 אלף בני 18-27, 169 אלף בני 28-39, ו-101 אלף הם בני 40-49. 

הכי הרבה בקשות לאבטלה ביחס לאוכלוסייה הוגשו בראשון לציון, חולון ובת ים. באשדוד ובבאר שבע 

בראשון לציון, בחולון ובבת ים הוגשו הכי הרבה בקשות אבטלה (ביחס לאוכלוסייה). שיעור הגדול ביותר של החוזרים לשוק העבודה היה באשדוד ובבאר שבע. 

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי: "לאחרונה אנו שומעים קולות הטוענים כי מובטלים מנצלים את דמי האבטלה ואינם רוצים לעבוד, זוהי אשליה שמנותקת מהמציאות העובדתית. הנתונים המוצגים כאן והאנשים שאנו מטפלים בהם יום יום - מעידים אחרת. אבטלה זה לא מקצוע, והתשלום אותו מקבלים המובטלים הוא נמוך משמעותית מגובה השכר אותו הרוויחו. כל מספר שהוצג כאן מייצג אדם, עם משפחה, צרכים, רצונות ושאיפות למיצוי בעולם העבודה ובחייו האישיים. עוד בתחילת המשבר, הביטוח הלאומי הציע מספר הצעות לעידוד תעסוקה במקביל לשמירה על הביטחון הסוציאלי של האזרחים. זהו צורך השעה וכולי תקווה כי הפתרונות יקודמו ביתר שאת בשבועות הקרובים". 

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "משבר הקורונה פגע קשות בשכבות החלשות ביותר שנזרקו לאבטלה שלא באשמתם. מאות אלפי ישראלים אשר מצבם עוד מלפני המשבר היה חמור, כבר שבועות ארוכים מתקיימים מקצבה דלה וללא אופק תעסוקתי. על מנת להחזיר את חייהם למסלולם אנחנו חייבים לתת למשק מכת חשמל שתוציא אותו מהקיפאון באמצעות מעבר למודל חדש של סבסוד שכר למעסיקים, מה שיעודד אותם להשאיר ולהשיב עובדים רבים לעבודה. אסור שישראל תישאר מאחור בגלל קיבעון מחשבתי שעלול בסופו של דבר לגרום לאבטלה כרונית ובכוונתי להוביל זאת בממשלה".