לא "מפיצי מחלות": אסור לוותר על דור העתיד של יהדות התפוצות

גורמים במערכת הפוליטית והציבורית תקפו בצורה קשה ובוטה את ההחלטה לאשר כניסתם של כ-17 אלף צעירים יהודים מרחבי העולם לתוכניות חינוכיות בישראל • מדובר בשילוב של פופוליזם זול ו"אהבת חרדים", על חשבונם של צעירים מבטיחים שתורמים לשגשוגה של מדינת ישראל

הימים האחרונים היו לנו קשים ומתסכלים. בנוסף למצב הקשה גם ככה והשבתת "התיירות החינוכית", עסקנו במאות שיחות זום בהסברים-התנצלויות מול מחנכים וראשי קהילות יהודיות זועמים - על כך שהם אינם "מפיצי מחלות".

גורמים שונים במערכת הפוליטית והציבורית תקפו קשות את החלטת משרד הבריאות ופרויקטור הקורונה, הפרופ' רוני גמזו לאשר כניסתם של כ-17 אלף צעירים יהודים מרחבי העולם לתוכניות חינוכיות בישראל, רק כ-7,000 מתוכם, בני ישיבות חרדים.

בדיון שהתקיים בכנסת השמיעו חלק מחברי כנסת, אמירות חריפות בגנות האישור וטענו שהגעתם תגביר את התחלואה וההדבקות בקורונה, תוך שמרביתם מתמקדים בבני הישיבות, ציינו חברי הכנסת שמאפשרים את הגעתם "למרות הסיכון הבריאותי". אחד מחברי הכנסת הטיח בחרדים "כי הבאתם את האנשים מברוקלין והדבקתם את האנשים שלכם בבני ברק ובביתר עילית". ח"כים אחרים תמהו "איך אפשר להכניס לפה אלפי זרים ממדינות אדומות?".

במסגרת התיירות החינוכית, מגיעים לארץ מדי שנה 80 אלף צעירים יהודים לתוכניות-מיזמים לחיזוק הקשרים שלהם עם מדינת ישראל, כולל לתקופות ביקור ארוכות. מדובר בסטודנטים, שעם חזרתם לקמפוסים עושים לילות כימים ומנהלים מאבקים סיזיפיים להבסת מסרים רעילים של מכחישי-שואה ושל תנועת החרם BDS הפועלים נגד עצם קיומה של "מדינת היהודים". אחרים הם חניכי תנועות נוער ציוניות, שחבריהן מאבדים במהירות את הקשר לחברה הישראלית.

בין אותם "מפיצי מחלות" ישנם סטודנטים מצטיינים מאוניברסיטאות יוקרה באירופה ובצפון אמריקה, שעוזבים קריירה מבטיחה ומצטרפים - קודם כמתמחים וכעובדים מהמניין, למכוני מחקר ולחברות הייטק ישראליים שמובילים את המאבק במגפה העולמית, למען תושבי ישראל והעולם. בנוסף, מאות סטודנטים יהודים בעלי תעודת הוראה עוצרים מדי שנה את שגרת חייהם ומגיעים ארצה ללמד בהתנדבות את תלמידי ישראל אנגלית מדוברת בבתי-הספר היסודיים.

זו גם השנה ה-12 שעשרות רופאים יהודים מאירופה, עוזבים את בתי-החולים בארצותיהם ומגיעים לקורס הכנה למבחני הרישוי של משרד הבריאות, ומשתלבים אחר-כך כרופאים במערכות הבריאות בארץ. 94% מכ-700 רופאים שהגיעו עד היום, שינו את הסטטוס שלהם מתייר ל"עולה חדש" בסיום השנה. הם מחזקים את מערכת הרפואה הקורסת. וכעת, לך תסביר שאנחנו לא "מפיצי הווירוס" אלא להיפך, נלחמים בו.

איכשהו ישנם בתקשורת הישראלית, בין הפוליטיקאים ועוד, מי שנהנים מהפצת ''אהבת החינם'' הזו כשניתן לקשור משהו לחרדים. הרי אין קשר בין טיסה בודדת של מאות אברכים בגל הראשון, שהגיעו לחתונה ויצרו בלגן בנתב"ג, ובין מיטב הנוער וצעירים שיהוו את המנהיגות העתידית של העם היהודי בעולם.

ראוי שהפופוליסטים "המקצועיים" יידעו שהדור הצעיר המגיע לישראל מדי שנה - והוריהם - משקיעים מאות-מיליוני דולרים בהאצת הכלכלה. מדובר באלפי בתי עסק קטנים בפריפריה, באתרים חינוכיים, מסעדות, בתי-הארחה, אכסניות, מלונות, אלפי מורי-דרך, מוסדות להשכלה גבוהה, ואלפי משפחות המתפרנסות ישירות ובעקיפין מ"העלייה" הזו. הם משאירים כאן מאות-מיליוני שקלים שהמשק והחברה נהנית מהם.

במחזור החיים היהודי קיימת הזדמנות חד-פעמית לביקור המשמעותי בישראל. מדובר בחודשים בודדים בין סיום הלימודים לעזיבת הבית והסביבה, והמעבר לאקדמיה, שחלקה עוינת לישראל, דבר המקשה מאוד על שמירת הזהות והצביון היהודיים.

אנו נמצאים בקשר רציף עם המשרדים הרלוונטיים והרשויות העוסקות בניהול "התו-הסגול". אנחנו מקפידים מאוד על שמירת בריאות הצעירים וסביבתם. הן סביבת המגורים שלהם והן המוסדות להשכלה גבוהה ובאלפי מקומות ההתמחות שבהם הם משתלבים ותורמים. אנו עושים הכול להבטחת בריאות המבקרים ובריאות הציבור.

כך למשל, מינינו בכל מתחם מגורים "פקח קורונה" שמתגורר במתחם למשך כל תקופת הבידוד. עם הגעתם לישראל, יובלו התלמידים למתחם מגורים דרך כניסה צדדית, נטולת אנשים. הם ישוכנו בקפסולות של 2-6 אנשים לפי גודל החדר, ועל כל חדר שבו שוהים בבידוד תודבק מודעה המדגישה זאת. במסדרונות יוצבו מצלמות במעגל סגור כדי לוודא שהמשתתפים שומרים על הבידוד. ובנוסף, נפתח "מלשינון קורונה", לדיווח על מפירי בידוד. מי שיפר את הבידוד, יישלח לאלתר בחזרה לארץ מוצאו. אנחנו רציניים ונשמור היטב על בריאות כולם, כולל בידוד ככל שיידרש.

נציין, שכאשר פועלים מתוך תחושת אחריות חברתית עמוקה, לחברה הישראלית ולעם היהודי בכלל, לא נדבק איש מתוך אלפי הצעירים שהגיעו לארץ מאז פרוץ המגפה. בנוסף, אנו מבוקרים בקביעות על ידי הרשויות ומשקיעים הון עתק, שחלקו בא מכספי המשתתפים, באמצעי מיגון והסברה על ידי המדריכים והעובדים הישראלים, שעושים הכול כדי שכל האופרציה הזו תצליח. 

הכותב הוא מנכ"ל "החוויה הישראלית", החברה-הבת לחינוך של הסוכנות היהודית