ברמ"י מבהירים שליאת בן-ארי יכולה להשכיר את הווילה בראש העין

סוף למחלוקת: כחלק מפרשת הפיצול בווילה שרכשו בן-ארי ובעלה, עלו טענות לפיהן אסור היה להם לרכוש את הקרקע ולבנות במקום נכס למטרת השקעה כפי שעשו • ברשות מקרקעי ישראל מבהירים כעת בצורה חד משמעית כי תנאי המכרז לא אסרו על כך

עו"ד ליאת בן ארי / צילום: שלומי יוסף
עו"ד ליאת בן ארי / צילום: שלומי יוסף

ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כמו גם במשרד הבינוי והשיכון מבהירים כי את הווילה שרכשו עו"ד ליאת בן-ארי שוויקי ובעלה בראש העין, ניתן להשכיר. ובמילים אחרות - היא מותרת לשימוש כנכס להשקעה. תגובתם ניתנה ל"גלובס" בהמשך לטענות ולביקורת שהעלו בשבועות האחרונים גורמים שונים, כי השימוש בנכס מותר רק למגורים של חברי העמותה שבמסגרתה נרכשה הקרקע לפרויקט.

בן-ארי שוויקי משמשת כמשנה לפרקליט המדינה (מיסוי וכלכלה) וכראש צוות התביעה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפברואר השנה ביקר פקח בנייה בראש העין בווילה שרכשו בן-ארי שווקי ובעלה, ושבנייתה הסתיימה זמן קצר לפני כן. הביקור הוליד דוח, שלפיו במקום בוצע פיצול, כך שנוצרה דירת מגורים בתוך הנכס. רק לאחר ביקור הפקח הגישו בני הזוג בקשה להיתר לביצוע הפיצול.

הבית של בן-ארי שוויקי בראש העין. אין חולק שנעשה פיצול ללא היתר / צילום: בר אל, גלובס
 הבית של בן-ארי שוויקי בראש העין. אין חולק שנעשה פיצול ללא היתר / צילום: בר אל, גלובס

הפרשה נחשפה לראשונה על ידי עורכת הדין כנרת בראשי, כשלאחר מכן הצביעו כלי תקשורת ואנשי תקשורת שונים על עוד ועוד מעשים לא כשרים, לטענתם, בעניין. לפי אחת הטענות שעלו, תקנון העמותה שבמסגרתה נרכשה הקרקע בראש העין (הקרקע נרכשה במסגרת מכרז פומבי של רשות מקרקעי ישראל, והוצעה לקבלנים ולעמותות - ג.ל), מתיר שימוש בבית שייבנה עליה, אך ורק לצרכי מגוריהם של חברי העמותה עצמם. לראייה הוצג תקנון עמותת "עתודת אפק" שזכתה בקרקע, כשלפיו השימוש יהיה לטובת מגורי חברי העמותה.

על כן, כך נטען, אסור היה לבני הזוג לרכוש את הנכס, כיוון שהם מתגוררים במקום אחר, וכי במעשיהם, הם "רימו" לכאורה את המדינה. יצוין כי בתגובה שנמסרה ל"גלובס" לפני מספר ימים מעמותת "עתודת אפק", הם טענו כי תנאי המכרז כלל לא אסרו על כך, וכי הם לא יודעים על איסור שכזה. "התקנון אינו כולל דרישה לפיה על חבר העמותה להתגורר בפועל בעצמו ביחידה שהוקמה עבורו או הוראה האוסרת עליו להשכירה למגורי צד ג'", מסר לנו בשם העמותה עו"ד ירון טיקוצקי.

בניגוד לטענה בדבר השימוש להשקעה שמתבססת על תקנון העמותה, בדיקת "גלובס" הצביעה כבר לפני מספר ימים על כך שבחוברת המכרז שהוציאה רמ"י אין שום איסור לשימושים שונים שייעשו בנכס שייבנה בקרקע. במילים אחרות: המדינה שפרסמה את המכרז, כלל לא דרשה שהוא ישמש למגורים בלבד. יצוין כי בחוברת המכרז כן קיים סעיף (סעיף 24) לפיו המדינה אוסרת על מכירת הנכס שייבנה בקרקע למשך שלוש שנים מגמר הבנייה.

המדינה לא ביקשה להגביל את השימוש בנכס

לאחר פנייה קודמת בנושא, פנה היום "גלובס" בשנית לרשות מקרקעי ישראל בכדי לברר סופית את סוגיית תנאי השימוש בנכס. מתגובת רמ"י עולה כי בשום שלב המדינה לא ביקשה להגביל את השימוש בנכס שייבנה בקרקע למגורי חברי העמותה בלבד, ושניתן להעמידו להשכרה לכל אדם. "על פי הבדיקה המשפטית שנערכה, לרבות על ידי היועמ"ש של משרד השיכון והבינוי, אין איסור להשכיר את הדירות בפרויקט הנדון. קיים איסור למכירת הזכויות למשך שלוש שנים", נמסר מדוברות רמ"י.

פנייה שקיימנו גם למשרד השיכון והבינוי העלתה עמדה דומה. "מכרז מסוג זה אינו כולל איסור על השכרת הנכס", נמסר מהמשרד.

יצוין כי ההליכים בנוגע לפיצול נמשכים. מעיריית ראש העין נמסר בנושא כי לפני מספר ימים כי, "עו"ד ליאת בן-ארי ובן זוגה אביב שוויקי, הוזמנו לחקירה שגרתית בחשד לחריגת בנייה בנכס הרשום על שמם בראש העין. מבדיקת הפיקוח העירוני עלה שבני הזוג פיצלו את הדירה שברשותם באמצעות דלת כניסה נפרדת, ללא כל תוספת בנייה.

בני הזוג הגישו בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לקבלת היתר לפיצול הדירה לאחר שפקח איתר את החריגה בשטח והנושא נמצא בהליך הסדרה. בעיריית ראש העין מטפלים בעשרות מקרים דומים מדי שנה, ובכל מקרה של חשד לחריגת בנייה, בעל הנכס מוזמן לחקירה. היועצים המשפטיים של העירייה והוועדה לתכנון ולבנייה סבורים כי אין מניעה משפטית לאשר הבקשה בדומה לבקשות רבות ודומות אשר נדונו ואושרו ע"י הוועדה".