כדורגל | ניתוח

חובות, שכר מנופח, וכוכב שנמאס לו: מה עובר על מועדון הכדורגל המכניס בעולם

קבוצת הכדורגל של ברצלונה נמצאת במצב קשה לא רק בגלל מה שמסמלת התבוסה הצורבת לבאיירן מינכן על כר הדשא, אלא בעיקר כתוצאה מהמשקולות הפיננסיות שמוצמדות לרגליה • האם לא נותרה ברירה, והפתרון יהיה פרידה מליאו מסי, גדול שחקני הכדורגל בכל הזמנים?

ליאו מסי במשחק מול באיירן מינכן בסוף השבוע האחרון / צילום: RAFAEL MARCHANTE, רויטרס
ליאו מסי במשחק מול באיירן מינכן בסוף השבוע האחרון / צילום: RAFAEL MARCHANTE, רויטרס

ברצלונה מפסידה 8-2 ומודחת בבושת פנים מליגת האלופות. ליאו מסי רוצה לעזוב את המועדון הקטלאני. המאמן בדרך לפיטורים מהירים. ההנהלה נקלעת למגננה שמחייבת פגישת חירום שתוביל כנראה לבחירות.

ברצלונה, מועדון הכדורגל המכניס ביותר בעולם הספורט, נמצא בצרות. אבל זה לא ההפסד לבאיירן. אלו הן צרות כלכליות שהתחילו הרבה לפני כן, ויצרו חבית נפץ שנבנתה סביב החלטות עסקיות לא טובות והרצון לנצח בכל מחיר ולזכות בתארים. ביחד עם משבר הקורונה, הכול יוצא החוצה. האם המועדון הגדול הלך רחוק מדי, וישלם על כך בשנים הקרובות? האם הדרך לפתור חלק גדול מהצרות עוברת בפרידה בלתי נמנעת מהשחקן הגדול בכל הזמנים?

מחיר ההצלחה: שכר שחקנים מפלצתי

כלכלית, ברצלונה נמצאת בנקודה שכל מועדון יכול לחלום עליה. היא העמידה העונה תקציב של 1.15 מיליארד אירו, והפכה למועדון הראשון בהיסטוריה, בכל ענף ספורט שהוא, שחוצה רף הכנסות של מיליארד אירו. יש לה את השחקן שבעיני רבים הוא הטוב בהיסטוריה של המשחק, ויש לה את אצטדיון הכדורגל הגדול בעולם, קאמפ נואו (98 אלף מקומות). היא חתומה על חוזים מסחריים חלומיים, ויש לה מוזיאון שביום טוב נכנסים בשעריו 10,000 איש שמניבים לה הכנסה של כמעט 60 מיליון אירו בעונה.

בשורה התחתונה, כל האופרציה הזאת לא משאירה לה שום דבר. הרצון לזכייה אובססיבית בתארים הוביל את ברצלונה לשלם שכר שחקנים יקר מאוד בכל קנה מידה. על-פי הדוחות של אופ"א, שכר השחקנים "אוכל" 77% מהכנסות המועדון - הרבה מעל המקובל בקבוצות הגדולות באירופה. בריאל מדריד, מועדון שלא ידוע בקמצנות שלו, סעיף השכר עומד על 57%. במנצ’סטר יונייטד 50%. בבאיירן מינכן, שראינו את העוצמה שלה בשבוע החולף, גם כן 50%.

סעיף השכר הוא הסיבה העיקרית לכך שמעונת 2018/19, שאותה סיימה ברצלונה עם הכנסת שיא (עולמית) של 828 מיליון אירו, נותר רווח נקי של 4.5 מיליון אירו בלבד - רווח של 0.5%. לפני שש ושבע עונות, כשההכנסה שלה הייתה בקושי מחצית מזו של היום, ברצלונה הצליחה לייצר יותר מ-40 מיליון אירו רווח נקי. מה השתבש?

חובות: התחייבויות ופרויקטים גרנדיוזיים

ברצלונה חיה את הרגע - המאבק מול היריבה ריאל מדריד, המאבק להצליח בליגת האלופות שנה אחרי שנה, והמרדף לספק את הרצון של הספונסרים שמשלמים בכל שנה יותר.

משבר הקורונה פגע בכל זה, וחידד את המשבר של המועדון בעיקר סביב נושא החובות. לפי האתר הספרדי Palco23, המתמחה בכלכלת ספורט, בחמש השנים האחרונות זינקו החובות של המועדון מ-247 מיליון אירו בקיץ 2017 ל-602 מיליון אירו בקיץ 2019. איך ייראו החובות בתום העונה הנוכחית, כשמשבר הקורונה יחתוך כ-200 מיליון אירו מההכנסות הצפויות?

לפני כמה שנים, כשהחובות עוד היו סבירים יחסית, החליטה ברצלונה להשקיע בפרויקט הגדול של שיפוץ קאמפ נואו, ולהרחיב אותו ל-105 אלף מקומות. הריצה אחרי תארים השכיחה קצת את ההזנחה של קאמפ נואו - אצטדיון מיושן מאוד, שמקורה רק בחלקו הקטן. ההתחייבות על פרויקט מגלומני נראתה אז הגיונית, כל עוד נעשתה במקביל לריסון הפעילות בשוק העברות השחקנים והשתלטות על שכר השחקנים. בפועל, שום דבר מזה לא קרה.

בקיץ 2017 היא שרפה את כל הכסף שקיבלה ממכירת ניימאר על שתי עסקאות נפל - פליפה קוטיניו, שאותו רכשה מליברפול ב-145 מיליון אירו, ועוסמאן דמבלה מדורטמונד עבור 138 מיליון אירו. מה קרה איתם? קוטיניו הושאל לבאיירן מינכן; דמבלה שורף את הספסל.

בקיץ פיזרה ברצלונה את כספה, ורכשה את אנטואן גריזמן ב-120 מיליון אירו, ואת פרנקי דה יונג ב-75 מיליון אירו. לא כסף רע מבחינת העובדה שמדובר בשחקנים עם קבלות, אבל עדיין 200 מיליון אירו שיצאו מהקופה.

בשנה שעברה כבר הכריז נשיא המועדון כי עלות פרויקט האצטדיון, שילווה את המועדון בהלוואות ל-30 שנה, תאמיר ל-685 מיליון אירו. בשבועות האחרונים כבר מדברים על כך שהמצב הכלכלי מביא לעצירה זמנית של הפרויקט, ושבכל מקרה הוא יסתיים רק בשנת 2025.

שאלת ליאו מסי: להשאיר או למכור?

ברצלונה תצטרך להחליט לאן היא הולכת. מבחינה הישגית, כרגע המועדון צריך בנייה מחדש. זה לא רכישה של שחקן כזה או אחר שתתקן את המצב, אבל המחיר של בניית סגל הוא כבד.

איך כל זה מסתדר עם החובות ועם ההשקעה בתשתיות? האם מועדון כדורגל כמו ברצלונה, עם מחויבות לספונסרים ולאוהדים, יכול להכריז על בנייה מחדש, לא להשתגע ברכש, ולקוות שבעוד כמה שנים אפשר יהיה לקצור את הפירות?

באופן טבעי, הכותרות בימים האחרונים עסקו בשאלת ליאו מסי, שרוצה ללכת מהמועדון. מסי נמצא בברצלונה מאז שהוא היה ילד. ברצלונה היא מסי. נדירים השחקנים בדור הנוכחי ששיחקו רק במועדון אחד, אבל לחתונה הזאת היה מחיר. לפי מסמכים שפורסמו ב"דר שפיגל" (חשיפה של "פוטבול ליקס"), ב-2017 הסכימה ברצלונה למשכן את העתיד שלה כשהחתימה את מסי על חוזה שמבטיח לו 106 מיליון אירו לעונה, עד שנת 2021.
אין עוררין על האפקט של השחקן הארגנטיני במכירת כרטיסים וחולצות, וגם על הגעה של תיירים לעיר. אבל החוזה הזה יושב לברצלונה חזק על הצוואר. מסי בן 33, טוב יותר הוא כנראה לא יהיה. כדי להשקיט אותו, הקבוצה תצטרך לשים לידו שחקנים טובים ויקרים - מהלך שאין לה שום יכולת לעשות כרגע. מה עושים?

ריאל מדריד עשתה לפני שנתיים את הבחירה שלה פחות או יותר באותה נקודת זמן, כאשר מכרה את הכוכב הגדול של הקבוצה, כריסטיאנו רונאלדו, כשעוד אפשר היה להוציא ממנו סכום טוב, ב-100 מיליון אירו, ליובנטוס אלופת איטליה.

כמה שווה היום מסי ממכירה למועדון אחר? 200-250 מיליון אירו. תוסיפו לזה עוד חיסכון של 100 מיליון אירו בשכר, והנה "נוצרו" לברצלונה 350 מיליון אירו בתוך רגע. ביוני 2021, כשהחוזה שלו יסתיים, הוא יוכל ללכת כשחקן חופשי ללא תמורה.

במצב של ברצלונה היום, לא בטוח ששאלת מסי לא צריכה להישאל בקול רם יותר.