לפעמים משבר הוא באמת הזדמנות: הפיתרון שמשאיר (כמה) מסעדות עם הראש מעל המים

מנכ"ל עמותת "לקט ישראל" המסייעת לנזקקים גייס את השף אבי ביטון למיזם משותף של ערבות הדדית • העמותה תרכוש מבעלי המסעדות מאות ארוחות חמות ומזינות ביום, ובכך תסייע להם כלכלית, ותסייע לציבור הנזקק למזון הפונה אליה

השף אבי ביטון / צילום: באדיבות פרופוד
השף אבי ביטון / צילום: באדיבות פרופוד

הן היו הראשונות לסגור את שעריהן, וכמעט האחרונות להיפתח; המסעדות. בין סגר מוחלט לבין הוראות נוקשות לצמצום כמות הסועדים, המסעדנים נפלו בין הכיסאות.

חלקם מביאים כסף מהבית כדי להשאיר את הראש מעל המים, בזמן שאחרים נועלים את דלתות העסק שהקימו לאורך שנים בעבודה קשה, ומוותרים על החלום. לפי איגוד המסעדות והברים, הקורונה הותירה חותם צורב בענף; כ-2000 מסעדות הפסיקו את פעילותן ו-2500 מצויות בסכנת סגירה ממשית עד סוף השנה.

והמועסקים בענף? אם לפני פרוץ המשבר פרנסו המסעדות כ-200 אלף בני אדם, כעת ההערכה היא שרק כ-120 אלף עובדים הצליחו לשמור על פרנסתם בצל טלטלת הקורונה.

הצורך בעמותות עולה אקספוננציאלית

ובזמן שהעסקים מצויים במשבר, גם העמותות המופקדות על סיוע למוחלשים ביותר - ספגו מכה אנושה. מצד אחד הביקוש לסיוע רק עולה ועולה ומצד שני העמותות מפסידות כספי תרומות של עסקים ותורמים פרטיים שנקלעו בעצמם למשבר. מעגל ההדבקה הכלכלי של הקורונה עובד גם כאן. זה בדיוק מה שקרה בעמותת לקט ישראל, המתמחה בהצלת מזון מפני בזבוז והעברתו לאוכלוסייה הנזקקת לו: כמות הפניות לארגון עלתה אקספוננציאלית בזמן המשבר והארגון נדרש לחלוקה של 60% יותר תוצרת חקלאית ו-50% יותר ארוחות מבושלות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל כאמור תורמים רבים מושכים את כספם בשל אי הוודאות הגוברת. עד כה ידוע לארגון על אבדן של 750 אלף שקל של תורמים שנקלעו למשבר, וכן תורמים בסך כולל של כ-4 מיליון שקלים שהודיעו כי ככל הנראה לא יתרמו לארגון בזמן הקרוב.

אבל כשגידי כרוך, מנכ"ל העמותה, ראה את קשיי המסעדנים הנאבקים כדי לשרוד, הוא דווקא זיהה פה הזדמנות: כרוך גייס את השף אבי ביטון למיזם משותף של ערבות הדדית: 'לקט ישראל' תרכוש מבעלי המסעדות מאות ארוחות חמות ומזינות ביום, ובכך תסייע להם כלכלית, ותסייע לציבור הנזקק למזון הפונה אליה.

המיזם עדיין בחיתוליו: ביטון גייס עד כה 12 מסעדנים - בעלי עסקים קטנים שנקלעו למשבר. הם מצידם, מבשלים פעמיים בשבוע מנות שסוכמו מראש עם לקט ישראל, והעמותה מגיעה לאסוף אותן ולהעבירן עוד באותו יום לאלו הדורשים את עזרתה. כך למשל, ביום ראשון נאספו 300 מנות ממסעדת "יוסף", 250 מ"ביסטרו התחנה", ועוד כ-400 מנות ממסעדות אחרות. במסגרת היוזמה, כל בית עסק יבשל 200-300 מנות פעם או פעמיים בשבוע. המיזם ממומן כולו מגיוס תרומות מהציבור.

האויב שקט ופוגע בכולם

"התקופה הזו מאתגרת", אומר השף אבי ביטון הבעלים של "קפה פופולר" ושל מעדניית "סוליקה". "מסעדנים רגילים למלחמות, אבל כאן אתה נלחם נגד אויב שאתה לא יודע מתי הוא בא, מתי הוא ילך ואם הוא ילך", אומר השף ביטון, "זה אויב שקט שבפוגע בכולם, ולמסעדות קשה מאוד להשתקם. לא כל העסקים הצליחו לשמור גרוש ליום שחור כדי לשרוד את התקופה הזו, יש המון מסעדות שלא מצליחות - מסעדה היא לא חנות בגדים שאפשר לפתוח ולסגור. כדי להחזיר את קפה פופולר לפעילות, היינו צריכים להכין את המקום במשך שבוע. זה היה כמו לפתוח מחדש, רק הרבה יותר קשה, וגם עולה לך כסף לפני שנכנס גרוש לקופה".

ביטון מספר על התועלת הכלכלית במיזם שלו הוא תורם: "על כל מנה מקבלת המסעדה 36 שקלים מלקט ישראל. כלומר, מעל עשרת אלפים שקלים על פעמיים בשבוע, כ-50 אלף שקל בחודש. זו יכולה להיות מכונת הנשמה עד כדי ריפוי לעסק קטן. כמה עסקים פנו אליי באינסטגרם כדי לבקש להצטרף ואני עושה את החיבור הזה. אני חייב לומר שבגלל הקורונה, לא בזכותה, קרו כאן גם דברים טובים. אם יש משהו שהייתי רוצה שיישאר, זו הערבות ההדדית בין בני האדם. אני לא זוכר שאי פעם היה כאן דבר כזה, גם לא במלחמות".