אנרגיה | פיצ'ר

אחרי לוויתן ותמר: שברון מנהלת משא ומתן על השקעת מאות מיליוני דולרים בעיראק

שברון, שרוכשת את נובל אנרג'י ששותפה במאגרי תמר ולוויתן, ממשיכה בהתרחבות אסטרטגית במזרח התיכון ומנהלת כעת שיחות על השקעה בעיראק

שדה נפט בעיראק / צילום: רויטרס
שדה נפט בעיראק / צילום: רויטרס

חברת האנרגיה שברוןמנהלת שיחות על השקעה בשדה נפט עיראקי גדול, כך לפי פקידים עיראקים. מדובר בחלק מסדרת עסקאות אפשריות של חברות אמריקניות, שמאותתת על אמון מתחדש במגזר האנרגיה העיראקי, למרות שנים של אי יציבות והשקעות זרות שמתחילות ונעצרות.

לדברי הפקידים, שברון וממשלת עיראק מתכננות לחתום על מזכר הבנות לפיתוח אחד משדות הנפט גדולים בעיראק בדרום המדינה. העסקה הראשונית, אם תתממש, תוכרז אולי כבר השבוע במהלך ביקרו המתוכנן בוושינגטון של ראש ממשלת עיראק החדש. הוא צפוי להיוועד עם הנשיא טראמפ ביום רביעי.

בשולי הביקור, פקידים אמריקאים ועיראקים מתכוונים גם לחשוף התקדמות לקראת סיכום עסקאות גז טבעי וחשמל עם ה"אניוול אינטרנשיונל", "ג'נרל אלקטריק" ו"סטלאר אנרג'י", לפי הפקידים.

כל עסקה עם שברון תהיה מוגבלת בהיקפה - השקעה בהיקף של מאות מיליוני דולר, לפי המקורות הללו. זו התחייבות קטנה יחסית לחברת נפט בגודלה של שברון, אך היא מגיעה כאשר התעשייה כולה מצמצמת השקעות על רקע המפולת במחירי הנפט. הביקוש לנפט צנח על רקע סגרי הקורונה ואי־הוודאות הכלכלית.

4.4 מיליארד חביות נפט

הדיונים של שברון מתמקדים בביצוע עבודות חיפושי נפט בשדה נאסיריה, שלפי הערכות מחזיק כ־4.4 מיליארד חביות נפט גולמי. זהו שדה נפט שאינו מהקלים לחיפושים. הוא מחייב את הטכנולוגיה המורכבת שחברות גדולות ובינלאומיות כמו שברון יכולות לספק, לפי אותם המקורות.

תעשיית הנפט והגז העולמית מצויה בהתחפרות עמוקה אחרי שמגפת הקורונה הורידה במידה דרמטית את הביקוש לאנרגיה הידרו־פחמנית. החברות הגדולות במגזר הזה הודיעו על פיטורים וקיצוץ השקעות ההון שלהן במיליארדי דולר. שברון הודיעה מוקדם יותר השנה שהיא תפחית את השקעותיה ב־4 מיליארד דולר או 20%. היא מתכננת לפטר עד 15% מכוח האדם שלה.

ראש ממשלת עיראק החדש, מוסטפה אל־קדהימי, אמור לדון עם הנשיא טראמפ ברביעי על ההתמודדות עם המגפה, המאבק בטרור ונושאים אחרים, כולל שיתופי פעולה בתחום האנרגיה, מסר הבית הלבן.