הופקדה תוכנית סירקין מזרח: 4,224 דירות, 67 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, מוסד אקדמי ומוזיאון עירוני

השכונה החדשה תהווה חלק מפתח תקווה ותשתרע על שטח של כ-593 דונם • אופי הבינוי בתוכנית הינו מדורג: בינוי גבוה של עד 24 קומות לאורך ציר התחבורה הציבורית שבמרכז השכונה, והולך ויורד לבינוי של 4-6 קומות בחלק הצפוני הפונה לנחל שילה

פתח תקווה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פתח תקווה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הוועדה המחוזית מרכז החליטה להפקיד את תוכנית "סירקין מזרח" בקידום משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל. השכונה החדשה, שתהווה חלק מהעיר פתח תקווה, תמוקם בחלק המזרחי של מתחם המחנה הצבאי סירקין ותשתרע על שטח של כ-593 דונם. התוכנית כוללת 4,224 יחידות דיור מתוכן כ-845 יוקצו עבור דירות קטנות ו-250 יוקצו עבור דיור מוגן. התוכנית מהווה השלמה לתוכנית "סירקין מערב", שאושרה להפקדה בחודש נובמבר 2019.

אופי הבינוי בתוכנית הינו מדורג: בינוי גבוה של עד 24 קומות לאורך ציר התחבורה הציבורית שבמרכז השכונה, והולך ויורד לבינוי של 4-6 קומות בחלק הצפוני הפונה לנחל שילה ובדרום לכיוון כפר סירקין ולשכונות הקיימות.

תכנית "סירקין מזרח"  / הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלים
 תכנית "סירקין מזרח" / הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלים

בהיבט התחבורתי, התוכנית נשענת על מערך תחבורה ציבורית הכולל נתיבי העדפה ותחבורה ציבורית וקירבת הפרויקט לתחנות קו המטרו M2 המקודם במסגרת תת"ל 102, תחנת הרכבת סגולה וכן על ציר מסילת ברזל של המסילה המזרחית שבביצוע.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-67 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-142 אלף מ"ר עבור שטחי ציבור, וכ-160 דונם של שטחים פתוחים. בתחום התוכנית מופו 772 עצים בוגרים שברובם נמצאים באזור הדרומי שבו קיימת חורשת אקליפטוסים גדולה. התוכנית מציעה שטחים נרחבים המיועדים לצורכי ציבור הכוללים מתן מענה לצרכים כלל עירוניים כולל לשכונות הקיימות מדרום, מוסד אקדמי ומוזיאון עירוני.

התוכנית נערכה ע"י צוות מתכננים בראשות אדריכל עמוס ברנדייס.

רפי אלמליח, מנהל אגף תכנון, ברשות מנהל מקרקעי ישראל מסר כי "מדובר בתוכנית משמעותית המקודמת ע"י רמ"י ומשרד הביטחון, כחלק מההסכם לפינוי מחנה סירקין ואשר מבוססת על תכנון מתקדם וצופה עתיד המעניק איכות חיים גבוהה לתושבי השכונה העתידית ומגוון שימושים מעורבים של מגורים, מסחר, תעסוקה, לצד שטחי ציבור נרחבים ביותר".

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, מציינת כי "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של פתח תקווה. התוכנית יוצרת רובע עירוני איכותי, הנשען על תחבורה ציבורית ומספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם מענה לצורך במוסדות ציבור על עירוניים ופארק גדול לרווחת התושבים".

משה פישר מעמותת "בינוי שפוי" ציין כי "התוכנית שעל הפקדתה נתבשרנו עכשיו, מביאה את היקף יחידות הדיור במחנה סירקין ל-17 אלף עד 18 אלף. מדובר במספר אדיר. תושבי האזור, כולל העיר פתח תקווה, מברכים על הפיתוח אך צועקים זעקת אמת על העדר תשתיות תחבורה הולמות, שיתאימו להיקף האדיר של כמות האוכלוסייה החדשה. מנהל התכנון מתכנן בנייה בהיקף גדול אך מסרב להתחייב לתשתיות תחבורה מתקדמות - הכוונה היא לכבישים שיוקמו כהתניה להמשך הבנייה. הפרויקט יוסיף עוד 20 אלף כלי רכב שיצטרפו למעגל הפקקים והצפיפות".

ממטה המאבק של תושבי כפר סירקין ופתח תקווה נמסר: "הוצאה לפועל של התוכנית במתכונתה הנוכחית נוגד את ההיגיון, וסותר דעות והמלצות של מומחים וגורמים רלוונטיים רבים, מתכנן התנועה, מרק רנדר, אמר במפורש שתנאי להתחלת בנייה, תלוי בביצוע התשתיות התחבורתיות של סירקין הגדולה (מערב), וכי ישנה בעיה חריפה בתשתיות תחבורה מסביב, וכבר היום הכבישים מסביב עמוסים, ולכן הכרחי כתנאי להקמת תוכנית המשך, מערכת נת"צים, כולל שדרוג של תחנות הרכבת, צמתים ומסופי קצי. הישענות על קווי מטרו עתידיים ולא ברורים לא יכולה להוות הצדקה מספקת.

בנוסף הניקוז של הצד הדרומי לא פתור, מדובר בצד שנושק לסירקין ולבילינסון, כיוון שזה שטח מישורי ברובו. זאת ועוד, יועצת משרד התחבורה, שני משיח, אמרה שתוכנית הצל של סירקין, שדרוג מחלף ירקון, לא מקודמת כלל.

על פי תמ"א 35 כפר סירקין הוא מרחב כפרי מוגן שאמור להיות לו חיץ בשביל לשמור על האופי הכפרי חקלאי, וכרגע החיץ שמוצע זה רצועת שטח ציבורי פתוח ברוחב של 40 מטר, המיועד לפעילויות פנאי וספורט, מדובר על פארק עם פעילות ענפה של ציבור".