ארה"ב מגבילה את הגישה של וואווי לשבבים בטכנולוגיה אמריקאית

הכללים החדשים אוסרים על יצרניות לא אמריקאיות למכור לוואוויי שבבים בטכנולוגיה אמריקאית ללא רישיון מיוחד • האיסור יקשה מאד על פסי הייצור של החברה שכן הוא מכסה אפילו שבבים פשוטים יחסית שמיוצרים מחוץ לארה"ב

לקוח בארה"ב מתנסה במכשיר של חברת וואווי/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
לקוח בארה"ב מתנסה במכשיר של חברת וואווי/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד המסחר האמריקאי פרסם כללים חדשים שמגבילים את הגישה של וואווי לשבבים מתוצרת לא אמריקאית, והרחיב בכך את ההגבלות של ממשל טראמפ על גישת חברת הטלקום הסינית לרכיבים חיוניים.

הכללים החדשים אוסרים על יצרניות לא אמריקאיות למכור לוואווי שבבים בטכנולוגיה אמריקאית ללא רישיון מיוחד. הם מכסים אפילו שבבים פשוטים וזמינים יחסית שמיוצרים מחוץ לארה"ב, וזו הגבלה רצינית של יכולת וואווי להשיג מקורות אספקה.

טראמפ: הם מרגלים אחרינו

הנשיא טראמפ חזר אתמול על חששותיו שציוד הטלקום של וואווי יכול לשמש לריגול אחרי אמריקאים - טענה שהחברה מכחישה בתוקף. "אנחנו לא רוצים את הציוד שלהם בארה"ב כי הם מרגלים אחרינו", הוא אמר בראיון בוקר לתוכנית "פוקס וחברים". "הם יודעים הכל - כל מה שאנחנו עושים. וואווי היא לדעתי ספייווי (משחק מילים על המילה spy)".

בעוד שוושינגטון חוששת זה זמן רב שרשתות התקשורת של וואווי יכולות לשמש לריגול של ממשלת סין, רשויות הביטחון האמריקאיות לא סיפקו עד כה ראיות פומבות לכך שהחברה מרגלת עבור סין.

וואווי טוענת שהיא מעולם לא ריגלה עבור מדינה כלשהי, ותסרב לכל בקשה לרגל עבור בייג'ינג. "וואווי לא עשתה ולא תעשה שום דבר שיסכן את אבטחת רשתות הנתונים של לקחותיה", אמרה החברה מוקדם יותר השנה.

ההגבלות החדשות מתווספות להגבלות קודמות על יכולתה של וואווי לקנות רכיבים שמיוצרים בטכנולוגיה אמריקאית. במאי מנע משרד המסחר מהחברה לרכוש שבבים שמבוססים על טכנולוגיה אמריקאית ותוכנה לשימוש עצמי. חוק הזה מנע ממנה גישה לטייוואן סמיקונדקטור מנופקצ'רינג, יצרנית השבבים האלקטרוניים הגדולה בעולם.

דוברי משרד המסחר אמרו אתמול שהכללים החדשים מיועדים לפגוע במאמצי וואווי לעקוף הגבלות קודמות - לדוגמה על ידי חיפוש יצרנית שבבים לא אמריקאית כדי להחליף את השבבים מתוצרתה.

"החוק היום מתקן את החוק הקודם ומנסה למנוע מוואווי להחליף את השבבביםש היא מתכננת בשבבים של יצרנים אחרים", אמר ממונה במשרד המסחר בשיחה עם כתבים.

אתמול הוסיפו אנשי משרד המסחר עוד 38 חברות שקשורות לוואווי ב-21 מדינות ל"רשימת היישויות", שלחברות עם טכנולוגיה אמריקאית אסור למכור להן מוצרים ללא רישיון. וואווי עצמה נוספה לרשימה הזו בשנה שעברה.

וואווי היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד טלקום, וברבעון שהני השנה בהיא הדיחה את סמסונג אלקטרוניקס ממעמד יצרנית הטלפונים החכמים הגדולה ביותר. היא מובילה בטכנולוגיית הדור החמישי של הסלולר, למרות שוושינגטון רואה במוצריה איום על ביטחון הלאומי האמריקאי.