ארה"ב | פיצ'ר

מדינות בארה"ב דורשות ממפיצות התרופות 26.4 מיליארד דולר על נזקי משככי הכאבים

בשני העשורים האחרונים מתו למעלה מ־400 אלף אלף אמריקאים כתוצאה ממנות יתר של משככי כאבים מבוססי אופיום • החברות המעורבות הן מק'קיסון, אמריסורס ברגן וקרדינל הלת' וכן ג'ונסון אנד ג'ונסון

מתוך הפגנות של משפחות בארה"ב שאיבדו את ילדיהם כתוצאה ממנות יתר של משככי כאבים מבוססי אופיום  / צילום: Josh Reynolds, Associated Press
מתוך הפגנות של משפחות בארה"ב שאיבדו את ילדיהם כתוצאה ממנות יתר של משככי כאבים מבוססי אופיום / צילום: Josh Reynolds, Associated Press

מדינות בארה"ב דורשות 26.4 מיליארד דולר מיצרניות וממפיצות תרופות גדולות כדי לממן את הפיצויים על נזקי התרופות מבוססות האופיום לשיכוך כאבים, כך מסרו מקורות יודעי דבר. זו דרישה עדכנית אחרי מאבק משפטי שנמשך שנים על האחריות של היצרניות להתמכרות לתרופות הללו.

לפחות 400 אלף בני אדם מתו בארה"ב ממנת יתר של תרופות חוקיות ולא חוקיות אלו מאז 1999, לפי נתונים פדרליים. התביעות נגד היצרניות הן על החזר הוצאות של קהילות כמו שירותי חירום, טיפול רפואי ושירותים לילדים שנולדו להורים מכורים.

הדיונים על הסדר באוקטובר האחרון התמקדו בשלוש יצרניות ומפיצות שישלמו 18 מיליארד דולר ב-18 שנים, כאשר ג'ונסון אנד ג'ונסון תתרום ארבעה מיליארד מהסך הזה. השיחות היו בהובלת טנסי, צפון קרוליינה, טקסס ופנסילבניה, אך מדינות רבות נוספות רצו עוד כסף מהחברות.

בשיחות הנוכחיות מעורבות המפיצות מק'קיסון, אמריסורס ברגן וקרדינל הלת, שיחד מפיצות את מרבית התרופות בארה"ב, וכן ג'ונסון אנד ג'ונסון, שמייצרת מספר משככי כאבים אופיואידיים.

יותר מ-3,000 מדינות, רשויות מקומיות ושבטי ילידים (אינדיאנים) תבעו חברות בשרשרת האספקה הפרמצבטית. החברות המפיצות חשודות באופן מיוחד בכך שהן לא טיפלו בהזמנות חשודות לשימוש לא ראוי בתרופות. הן מכחישות את ההאשמות בתביעות נגדן, אם כי כמה מהן הגיעו להסדרים עם משרד המשפטים הפדרלי בעשרות השנים האחרונות שנגעו לליקויים במעקב אחרי ההזמנות שהן קיבלו.

רק תביעה אחת כבר נדונה במשפט, עם גזר דין של 465 מיליון דולר נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון באוקלהומה. היו כמה הסדרים קטנים יותר, אך מרבית התביעות לא יושבו. חברה אחת, פרדיו פארמה, יצרנית התרופה אוקסיקונטין, פשטה רגל.

בינתיים, קהילות רבות ממשיכות להתמודד עם מנות היתר של התרופות הללו, ובמגפת הקורונה הן מתקשות לטפל גם במכורים לאופיואידים.

הדיונים עם ארבע המפיצות מתקיימים כבר שנה, אך הם נתקעו בפרוץ מגפת הקורונה. הדחייה של משפט שהיה אמור להיפתח במרץ בניו יורק החלישה את המוטיבציה של הצדדים להמשיך בדיונים.

סבב חדש של משפטים, כולל באוהיו ובמערב וירג'יניה באוקטובר, מחדש את תחושת הדחיפות לפתור את התביעות הללו, לפי המעורבים בדיונים.

כתריסר תובעים כלליים ממדינות כמו פלורידה, דלאוור, וצפון קרוליינה הגישו את תביעותיהם החדשות אתמול (ב') בשיחת ועידה עם נציגי חברות התרופות, מסרו המקורות יודעי הדבר. הן כוללות סך של 21.14 מיליארד דולר ממק'קיסון, אמריסורס ברגן וקרדינל, ו-5.28 מיליארד דולר מג'ונסון אנד ג'ונסון, מסר אחד המקורות. רוב הכסף יושקע בטיפול במשבר ההתמכרות, ו-2.42 מיליארד דולר יכסו את עמלות הפרקליטים וההוצאות.

שכר הטרחה של הפרקליטים הוא אחד הגורמים שמעכב את ההסדרים. ההצעה הנוכחית כוללת תשלומים לעורכי דין הפרטיים שנשכרו על ידי המדינות והרשויות, וכסף שיפצה מדינות שהגישו את התביעות בעצמן.