קרן פנסיה או ביטוח מנהלים? כל מה שצריך לדעת כדי לבחור נכון

כל אדם צריך לבחור את המכשיר הפיננסי שלו בהתאם לשורה של פרמטרים אישיים ובכל זאת רוב המומחים מסכימים שבדרך כלל קרן פנסיה עדיפה • איזה יתרונות היו לביטוחי מנהלים בעבר ואיך עיקרון ההדדיות יכול לעזור לחסוך כסף • המדריך המעשי לכיס שלנו

למה אנחנו מדברים על פנסיה?

לחצו כאן, זה חשוב

סטריפ בורדו כהה / צילום: גלובס

אנחנו שמחים להציג בפניכם את מדריך הצרכנות הפיננסית של "גלובס": "האותיות הקטנות - מדריך מעשי לכיס שלכם". השבוע נעסוק באחד המוצרים הכי יקרים שנקנה אי פעם, וגם הכי חשובים: פנסיה. ננסה להבין למה אנחנו לא מבינים בפנסיה (אפילו כלכלני משרד האוצר); איך צריך לקרוא את דוח הפנסיה וכיצד מגדילים את החיסכון; אילו חסכונות פנסיוניים יש ומהם ההבדלים ביניהם; ואיך אפשר להיערך לקראת פרישה לגמלאות. בסדרות הבאות אנו שואפים להמשיך ולספק לכם, הקוראים, מידע וכלים בגובה העיניים אודות מוצרים ותהליכים שהם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו (ובעיקר מהכיס שלנו).

חשוב לזכור שמאפייני ההשקעה והחיסכון של כל אחד מאיתנו שונים בתכלית ומושפעים מפרמטרים כמו גיל, מצב משפחתי, גובה ההכנסה ועוד. לכן רצוי להיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים ובכל מקרה אין לראות בכתוב במדור זה כהמלצה.
ואחרי הכול, אנו חותרים לכך שתוכלו להבין את המציאות טוב יותר, לבחור טוב יותר ולדעת לשאול את השאלות הנכונות עבורכם. קריאה מועילה.

יש לכם שאלה, תובנה או רעיון? מוזמנים לכתוב לנו: otyot-ktanot@globes.co.il.

אפרת (שם בדוי), בת 35, מהנדסת שעובדת בתחום הביומד, חוסכת לפנסיה מזה עשור באמצעות ביטוח מנהלים. למה דווקא ביטוח מנהלים? היא לא יודעת. היא גם לא ממש יודעת מה ההבדל בין ביטוח מנהלים לבין קרן פנסיה. "זה מה שהציעו לי בחברה הראשונה שעבדתי בה, ואמרתי בסדר". לאיילת, קולגה של אפרת, דווקא יש קרן פנסיה, אך מכיוון ששכרה גבוה מ-21 אלף שקל - התקרה לקרן פנסיה חדשה-מקיפה - הסוכן בחברה הציע לבטח את יתר השכר שלה, כ-7,000 שקל, בביטוח מנהלים. האם אפרת ואיילת עשו עסקה טובה בכך שהצטרפו לביטוח מנהלים, או שדווקא האלטרנטיבה - קרן פנסיה - היא אפשרות יותר טובה? ומה לגבי קופת גמל?

מאחר שקרן פנסיה וביטוח מנהלים הם אפיקי החיסכון הפנסיוני העיקריים כיום בישראל, כשהרוב חוסכים בקרן פנסיה וכחצי מיליון ישראלים בביטוח מנהלים, הכתבה תתייחס בעיקר להשוואה בין שני האפיקים האלה. מדור "האותיות הקטנות - מדריך מעשי לכיס שלכם" צולל היום לאחת הזירות היותר אמוציונאליות של עולם הביטוח, ומקווה לעשות לכם סדר (ולצאת מזה בשלום). הנכתב כאן הוא אינו בגדר המלצה ביטוחית, פנסיונית או פיננסית ולכל אחד יש את הצרכים האינדיבידואליים שלו.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

1. מה זה "ביטוח מנהלים" ולמה קוראים לו ככה? מה ההבדל בינו לבין קרן פנסיה?

ביטוח מנהלים הוא כבר מזמן לא מוצר שיש רק למנהלים, אבל שמו לא הומצא סתם כך. בראשית חייו, שנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, הוא הוצע בעיקר לעובדים שעבדו בחוזים אישיים, ואלה היו לרוב עובדים בכירים ומנהלים. עובדים שעבדו בחוזים קיבוציים חויבו בדרך כלל להצטרף לקרנות הפנסיה הוותיקות, שאותן ניהלה ההסתדרות. המוצר שינה את פניו כבר כמה וכמה פעמים, אבל השם נשאר, ולהרבה עובדים היה נחמד לחשוב על עצמם כעל "מנהלים", גם אם הם ממש לא כאלה. ללא ספק תרגיל שיווקי מבריק. כך או כך, לכל אורך הדרך ביטוח המנהלים היה רווחי מאוד לחברות הביטוח ולסוכנים ששיווקו אותו, הרבה יותר מאשר קרנות פנסיה.

מה בעצם התכלית של ביטוח המנהלים? היא זהה לזו של קרן פנסיה: לחסוך עבורכם כסף לגיל שבו תהיו זקנים וכבר לא תוכלו לעבוד ולפרנס את עצמכם יותר, וגם לבטח אתכם מפני שני תרחישים: האחד, שלא תוכלו לעבוד יותר בגלל נכות, מה שיקנה לכם קצבה; והשני, שחלילה תמותו, ואז צריך לפצות את המשפחה על אובדן ההכנסה. במקרה מוות תינתן למשפחה קצבה (60% מהשכר לבן או בת הזוג, ו-40% לכלל הילדים עד גיל 21), או סכום כסף חד פעמי במקרה של ביטוח מנהלים. היום ביטוח מנהלים כבר לא מציע את כל החבילה הזו, כפי שהיה בעבר, ועל כך נרחיב בהמשך.

אז במה נבדל ביטוח מנהלים מקרן פנסיה? הם נבדלים במנגנון, ובהמשך ישיר לכך, גם בעלויות. בביטוח, כל ביטוח, החוזה הוא בינכם לבין החברה המבטחת. זוהי הפוליסה, והחוזה הוא אישי. תחשבו על ביטוח המכונית שלכם. אם קורה לה משהו - הביטוח מכסה, וזה יוצא מכיס החברה.

קרן פנסיה - נניח, קרן מקפת של מגדל, לצורך הדוגמה - מבוססת על תקנון שהוא זהה לכל החוסכים. יש תנאים אחידים לכולם, והוא גם יכול להשתנות ולחייב את כולם.
יש עוד עיקרון בפנסיה שקצת מזכיר קיבוץ, וזה עיקרון הערבות ההדדית. כל האנשים שמבוטחים בקרן, שהם העמיתים של הקרן, בעצם מבטחים אחד את השני. למשל: אם אחד העמיתים נעשה חס וחלילה נכה ולא יכול לעבוד יותר, אז הכסף למימון הקצבה שלו מגיע מהכסף ששמים בקרן מדי חודש שאר העמיתים, לטובת הביטוח שלהם.

מה היתרון של הביטוח ההדדי? שהוא זול מאוד, כי המימון לא מגיע מקופת החברה המנהלת של קרן הפנסיה, וגם אין בו סיכון עבורה, ולמעשה תעריפי הביטוח כמעט אחידים בכל קרנות הפנסיה החדשות בישראל. מדובר בביטוח במחירי עלות. ואז, את "מחיר הפנסיה" רואים רק במקום אחד: דמי הניהול. בביטוחי המנהלים ביטוח המוות נמכר כיום בנפרד, בתעריפים משתנים שאינם תעריפי עלות.

בשורה התחתונה, מנגנוני הביטוח בקרן הפנסיה ובביטוח המנהלים פשוט שונים מהותית, ויש בכך יתרונות וחסרונות. בתקנונים יכולים לחול שינויים, והם פשוט נקבעים בעבור העמיתים בקרנות הפנסיה. בביטוח יש חוזה, והוא קשיח ומחייב את שני הצדדים, לטוב ולרע.

2. סוכן הביטוח אמר לי שאם אעזוב את ביטוח המנהלים לטובת קרן פנסיה, אאבד את המקדם המובטח שלי, וזה עלול לפגוע לי בפנסיה. הוא צודק? מה זה "מקדם מובטח"?


האם תאבד את המקדם המובטח שלך, בהנחה שיש לך כזה? כן. האם זה יפגע לך בקצבת הפנסיה? לא בהכרח.

נתחיל מההתחלה. מה זה בכלל מקדם מובטח? כשאומרים "מקדם" מתכוונים ל"מקדם המרה", וכאן מדובר באיזשהו מספר, כיום בדרך כלל סביב 200, שכאשר מחלקים בו את כל החיסכון שצברתם במועד היציאה לפנסיה מתקבלת הקצבה, כלומר הכסף שתקבלו כל חודש עד לסוף החיים. המקדם מושפע מכל מיני משתנים, כמו צפי לתוחלת חיים ומאפיינים אישיים.

למשל, חיסכון של מיליון שקל שמחולק במקדם של 200, מייצר קצבה של כ-5,000 שקל בחודש. הקלף החזק ששלפו ביטוחי המנהלים כדי לטעון ליתרונם, היה העובדה שסיפקו "מקדם המרה מובטח" - מספר קבוע, שאין סיכוי שישתנה עד שתצאו לפנסיה. זה משמעותי, כי ככל שהמקדם נמוך יותר, כך הקצבה גבוהה יותר. שרה בנימיני, בכירה לשעבר בתחום חיסכון ארוך טווח בחברות הביטוח מגדל, מנורה והפניקס אומרת ש"לתחושתי הקורונה לא תפגום בתוחלת החיים, אלא היא רק תלך ותתארך. לכן מי שיש לו מקדם מובטח, לא הייתי מוותרת עליו אוטומטית".

שרה בנימיני, בכירה לשעבר בחברות הביטוח מגדל, מנורה והפניקס / צילום: תמונה פרטית
 שרה בנימיני, בכירה לשעבר בחברות הביטוח מגדל, מנורה והפניקס / צילום: תמונה פרטית

בקרנות הפנסיה אין מקדם מובטח, והוא נקבע רק במועד שבו פורשים. בביטוחי המנהלים המקדם המובטח בוטל ב-2013 (אלא אם מדובר בבני 60 ומעלה) אבל יש אנשים עם ביטוחים מדורות קודמים יותר, שעדיין יש להם אותו, והם חוששים לאבד אותו. אלא שהמקדם המובטח לא משפיע לבדו על הקצבה. הוא מצוי במכנה, וכדי שהקצבה תהיה גבוהה, גם המונה - סך החיסכון - צריך להיות כמה שיותר גדול. מה עלול לפגוע בגידול של החיסכון? דמי ניהול למשל. ודמי הניהול בביטוחי המנהלים היו בעבר גבוהים בצורה קיצונית. עד 2013 הם יכלו להגיע אפילו ל-13% מההפקדות, ו-1.4% מהחיסכון. על כל שקל ששילמתם איבדתם כמעט 15 אגורות עבור דמי ניהול.

משלב זה ואילך דמי הניהול המקסימליים בביטוחי המנהלים ירדו לסדר גודל שונה לחלוטין - 4% מההפקדות ו-1.05% מהחיסכון. בקרנות הפנסיה (המקיפות), דמי הניהול המקסימליים הם 6% מההפקדות, אבל רק 0.5% מהחיסכון. דמי הניהול מהחיסכון הם המשמעותיים ביותר, בגלל אפקט הריבית דריבית.

כשמסתכלים על דמי הניהול הממוצעים בקרנות הפנסיה החדשות-מקיפות, ביטוחי המנהלים וקופות הגמל, לפי מידע של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, רואים שב-2014-2018 חלה אכן ירידה ירידה בדמי הניהול בביטוחי המנהלים, גם מהחיסכון וגם מההפקדה. בכל זאת, ב-2018 הם היו בממוצע - עדיין - הגבוהים ביותר. ומה לגבי קרנות הפנסיה המשלימות (לשכר שמעבר ל-21 אלף שקל ברוטו)? דמי הניהול הממוצעים בהן החל מ-2013 הם 0.45% מהחיסכון ו-0.83% מההפקדות, לפי עיבוד של שרון אלמגור לנתוני פנסיה נט, 2019. כמובן שדמי ניהול תמיד ניתנים למיקוח.

בקיצור, כדי לדעת אם משתלם או לא משתלם לעבור לחיסכון פנסיוני אחר בגלל קיומו של מקדם מובטח צריך פשוט לעשות חישוב, וכדאי לעשות אותו בליווי איש מקצוע.
"זכורה לי פגישה עם לקוח שבו הראיתי לו שחור על גבי לבן שעד שיפרוש הוא צפוי להפסיד חצי מיליון שקל בדמי ניהול בהשוואה למה שהיה משלם בקרן פנסיה. כן, חצי מיליון", מספר חיים נתן, מתכנן פיננסים ובעלים של "השיא בוטיק". "אבל במקום להודות לי הוא התעצבן עליי, כי לאורך שנים סיפרו לו שהמוצר שלו הוא מצוין, הרי יש לו מקדם מובטח. אנשים חושבים שאין תחרות למקדם המובטח אבל זה לא נכון. זה תמיד ביחס לאלטרנטיבה. ובמקרה הספציפי, כשבדקתי את האלטרנטיבה, התברר שהוא יצטרך לחיות מעבר לגיל 100, כדי 'להפסיד' בקצבה שתשתלם לו קרן הפנסיה. זאת אומרת, המקדם הלא מובטח של קרן הפנסיה יהיה לרעתו, רק אם יחיה מעבר לגיל 100".

3. אפשר לקבל דוגמה?


כן, הנה סימולציה שערך חיים נתן עבור אבי, עורך דין בן 40, שמשתכר 20 אלף שקל ברוטו בחודש. אבי חסך עד היום בביטוח המנהלים 200 אלף שקל, והוא משלם דמי ניהול של 1.25% מהחיסכון ו-5% מההפקדה, דמי ניהול שכיחים כיום בביטוח מנהלים. המקדם שהבטיחו לו הוא 200 (מייצג תוחלת חיים של גיל 92). מאחר שיש לו מקדם מובטח, אם אבי ימשיך לחסוך כך עד לגיל הפרישה (67) בהנחת תשואה של 4% בשנה, הוא יחסוך 2.33 מיליון שקל, מה שאומר - קצבה של 11,700 אלף שקל. נשמע לא רע.

אבל מה יקרה אם יעבור עכשיו, עם כל הכסף שחסך, לקרן פנסיה? נתן הביא בחשבון שעם המעבר, אבי ישלם דמי ניהול ממוצעים בענף של 2% מההפקדה ו-0.2% מהחיסכון, ושהמקדם, נכון לעכשיו, הוא 200. אם המקדם לא ישתנה - ויש סיכוי סביר שכך יקרה, או שישתנה ממש מעט - החיסכון של אבי יגיע ל-2.86 מיליון שקל, כחצי מיליון שקל יותר בהשוואה לחיסכון בביטוח המנהלים. כן, חצי מיליון.

בהתאם, גם קצבת הפנסיה תהיה גבוהה הרבה יותר ותגיע ל-14,300 שקל בחודש, פער של 2,600 שקל בחודש, או 22% לטובת קרן הפנסיה. "זה המחיר של 'המקדם המובטח'", אומר נתן. "דמי הניהול האלה עברו לחברת הביטוח, תמורת זה שהיא מבטיחה לחוסך מקדם, זאת אומרת, תמורת זה שהיא לקחה את הסיכון של תוחלת החיים על עצמה. האם זה מוצדק? במקרה הספציפי אני בכלל לא בטוח, כי המקדם שאבי צריך להגיע אליו כדי שיהיה לו לא משתלם להיות בקרן פנסיה הוא 250. המקדם הזה מייצג תוחלת חיים של 106". בחישוב של נתן לא הייתה התייחסויות לעלויות הריסקים. נציין שמדובר רק בביטוחי מנהלים עם מקדמים של אחרי יוני 2001.

חיים נתן, מתכנן פיננסי / צילום: מיכאל כץ
 חיים נתן, מתכנן פיננסי / צילום: מיכאל כץ

4. החישובים האלה רלוונטיים למי שרכשו ביטוחי מנהלים בעבר. מה אפשר לומר לאנשים ששוקלים כיום אם לחסוך בביטוח מנהלים או בחיסכון אחר?

נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג "פנסיוני, להבין את הפנסיה": "ביטוחי מנהלים כבר כמעט לא מוצעים יותר 'מהשקל הראשון', אלא רק כהשלמה למי שמשתכר מעל התקרה של קרן פנסיה מקיפה, שהיא 21 אלף שקל ברוטו. אלטרנטיבה לביטוחי מנהלים במצבים כאלה יכולה להיות קרן פנסיה מסוג אחר, שמכונה 'משלימה' (בניגוד לקרן המקיפה, אין בה אג"ח מיועדות, כלומר אג"ח שהמדינה מבטיחה עליהן תשואה של כ-4.86% בשנה, ה"ו) או קופת גמל, שם יש מגוון רחב יותר של מסלולי השקעה וכו'. באופן כללי, דמי הניהול בקופות גמל נמוכים יותר בהשוואה לביטוחי מנהלים. קרנות פנסיה משלימות כמעט תמיד מגיעות גם עם כיסוי ביטוחי, כמו בקרן פנסיה מקיפה. קופת גמל עובדת כמו 'ביטוח מנהלים' במובן זה שאת אובדן כושר העבודה המעסיק יכול לרכוש, וביטוח החיים נרכש כיום בנפרד".

לצורך הגילוי המלא, נציין שהלמן-אלדובי משווקים קרנות פנסיה וקופות גמל.
היועץ הפנסיוני אבי אייכלר מוסיף שמבחינתו של סוכן הביטוח, גם כיום ביטוח מנהלים - עם כל השינויים שעבר - הוא מוצר משתלם יותר לשיווק בהשוואה לקרן פנסיה. "בוודאי כשמדובר ב'קרנות ברירת המחדל', ששם דמי הניהול נמוכים במיוחד, וכך גם העמלות לסוכנים".

נדב טסלר, הלמן-אלדובי / צילום: פיגמנט
 נדב טסלר, הלמן-אלדובי / צילום: פיגמנט

5. אני רופא, ומכיוון שאני חושש לאבד את כושר ההשתכרות שלי כמנתח, אני מבוטח בביטוח מנהלים. שם, כך הסבירו לי, הביטוח של "אובדן כושר עבודה" יותר טוב. האם זה נכון? מה יקרה אם אעבור כעת לחיסכון בקרן פנסיה?

בעבר היו יתרונות רבים לביטוח מסוג אובדן כושר עבודה שנכלל במסגרת ביטוחי המנהלים, כי מעסיקים בדרך כלל רכשו לעובדים עוד כיסוי על חשבונם, שנקרא "עיסוק ספציפי". עיסוק ספציפי איפשר לאנשים כמו שואל השאלה - מנתחים או, למשל, פסנתרנים - לבטח את העיסוק המיוחד שלהם, שכרוך בפעילות פיזית מאוד מסוימת. אם חלילה הם לא יכולים לנתח יותר, או לנגן יותר - הם יקבלו קצבה שתפצה אותם על אובדן ההכנסה. כיסוי כזה לא קיים ב"אובדן כושר עבודה" בקרן פנסיה, ששם יש כיסוי ל"עיסוק סביר" בלבד. מה זה אומר? שאדם מוכר כמי שאיבד את יכולתו לעבוד, רק אם אין משהו אחר שהוא יכול לעשות שמתאים או להשכלתו, או להכשרתו או ניסיונו. במקרה של המנתח, קרן הפנסיה תוכל להגיד לו: אתה יכול להיות רופא מייעץ, ולכן לא תשלם לו.

מאז 2017, כבר יש הרבה פחות מקצועות שמכוסים תחת "עיסוק ספציפי", למשל רקדנים, פיזיותרפיסטים ונהגים. כך שאם אתם מנתחים, או בעלי מקצועות אחרים - ייחודיים יחסית - שבהם יש חשיבות לאיברי הגוף, ויש לכם ביטוח מנהלים מלפני 2017, ייתכן שלא שווה לכם לוותר על הפוליסות.

אלא שאם המנתח מעוניין בכל זאת לחסוך בקרן פנסיה, יש לו עוד אפשרות: לבטח את המקצוע שלו במה שמכונה "מטריה ביטוחית". את הביטוח למקצוע הספציפי שלו, הוא ירכוש בחברת ביטוח.

עקיבא קלימן, יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים בישראל / צילום: רמי זרנגר
 עקיבא קלימן, יו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים בישראל / צילום: רמי זרנגר

לדברי עקיבא קלימן, מנכ"ל סוכנות הביטוח תמורה פנסיה ופיננסים ויו"ר פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים בישראל (סוכנויות ביטוח): "אובדן כושר עבודה בפנסיה הוא מוצר שעשוי להיות נחות, וזו הסיבה שהילדים שלי מבוטחים בביטוחי מנהלים, לא בקרן פנסיה. נפגשתי לאחרונה עם עוד ארבעה סוכני ביטוח, והתברר שאצל כולנו - לאף אחד מהילדים אין קרן פנסיה, וזה אומר דרשני".

אך גם לקרן הפנסיה יש יתרון באובדן כושר עבודה: הכיסוי הוא ל-75% מהשכר, לכל החיים. בביטוח מנהלים, המחיר לאובדן כושר עבודה הולך ועולה עם הגיל, כי ככל שמתבגרים יש יותר סיכוי לחלות. לכן ייתכנו מקרים שבהם - בגלל העלות - הכיסוי לא יהיה ל-75% מהשכר, אלא לשיעור יותר נמוך, בהתאם לכמה שהמעסיק יכול לשלם.

6. מדברים הרבה על כך שכל אדם צריך להתאים לעצמו חיסכון פנסיוני. מתי ביטוח מנהלים כן עשוי להתאים?

אנשים חולים, ייתכן שעדיף להם, לפחות למשך כמה שנים, לחסוך ולהיות מבוטחים בביטוח מנהלים. הסיבה לכך היא שבקרן פנסיה יש תקופת אכשרה של חמש שנים לעניין אובדן כושר עבודה, כשרק מצטרפים לקרן. זה אומר שאם למישהו יש מחלה כרונית בעת ההצטרפות לקרן, סוכרת למשל, והוא מצהיר עליה - אז אם קורה לו משהו בפרק הזמן הזה שנוגע למחלה, הרי שהוא אינו מבוטח.

ועוד סוגיה: למי הולך הכסף במקרה שמתים? בקרן פנסיה, ברירת המחדל היא שבמקרה שהמבוטח מת, הקצבה משולמת ל"שאירים": בן או בת הזוג והילדים עד גיל 21. בביטוח מנהלים אפשר להחליט מיהם המוטבים או שאפשר לוותר בכלל על ביטוח למקרה מוות (במקרה כזה, האנשים שבוחרים בהם, יקבלו רק את החיסכון). ועוד הבדל: בביטוח מנהלים משולם סכום אחד, גדול, במקרה מוות, בעוד שבקרן פנסיה מדובר בקצבה. "נתקלתי באנשים שאמרו לי: אשתי לא תרקוד לי על הקבר'. אז הם הלכו על ביטוח מנהלים", מסביר אליאור ויסברג (אין קשר משפחתי), אקטואר ויועץ פנסיוני.

היועצת הפנסיונית והפיננסית שרון אלמגור, מסכמת כי: "בדורות המוקדמים של ביטוחי המנהלים, בשנות ה-70-80-90, היו מאפיינים שהטו את הכף לטובתם במרבית המקרים. החל מראשית שנות ה-2000 השתנו לא מעט מאפיינים והפוליסות כבר דרשו בדיקה. החל מ-2013 - כשבוטל לחלוטין המקדם המובטח (פרט למבוטחים בני 60) ונכנסה האפשרות לבטח את העיסוק הספציפי וכיסויים נוספים בנפרד בחברת ביטוח ('מטריה ביטוחית', ה"ו) - התוצאה טשטשה כמעט לחלוטין את ההבדלים בין המוצרים, כשביטוחי המנהלים עדיין יקרים יותר. אי אפשר להגיד שביטוחי המנהלים מתו, אלא ששיעור האנשים באוכלוסייה שביטוח מנהלים מתאים לו - הולך ופוחת".

שרון אלמגור / צילום: גליה חרמון
 שרון אלמגור / צילום: גליה חרמון

קלימן מציג סיכום משלו: "היום, בעצם, יש רק מוצר אחד לחיסכון פנסיוני, קרן פנסיה, ובעיני זה לא טוב. ביטוח זה עניין של תפישת עולם. אתה יכול לבחור לרצות להעביר את הסיכון למישהו אחר, לחברת הביטוח, או להחליט שהקבוצה מבטחת את עצמה, כמו בקרן פנסיה".