האם קרן הפנסיה שלכם מוצלחת? כך תבדקו

יש כמה פרמטרים שכדאי להביא בחשבון: גובה דמי הניהול שאתם משלמים, התשואה - כמה הכסף גדל בשוק ההון - ואיכות השירות • המדריך המעשי לכיס שלנו

 

למה אנחנו מדברים על פנסיה?

לחצו כאן, זה חשוב

סטריפ בורדו כהה / צילום: גלובס

אנחנו שמחים להציג בפניכם את מדריך הצרכנות הפיננסית של "גלובס": "האותיות הקטנות - מדריך מעשי לכיס שלכם". השבוע נעסוק באחד המוצרים הכי יקרים שנקנה אי פעם, וגם הכי חשובים: פנסיה. ננסה להבין למה אנחנו לא מבינים בפנסיה (אפילו כלכלני משרד האוצר); איך צריך לקרוא את דוח הפנסיה וכיצד מגדילים את החיסכון; אילו חסכונות פנסיוניים יש ומהם ההבדלים ביניהם; ואיך אפשר להיערך לקראת פרישה לגמלאות. בסדרות הבאות אנו שואפים להמשיך ולספק לכם, הקוראים, מידע וכלים בגובה העיניים אודות מוצרים ותהליכים שהם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו (ובעיקר מהכיס שלנו).

חשוב לזכור שמאפייני ההשקעה והחיסכון של כל אחד מאיתנו שונים בתכלית ומושפעים מפרמטרים כמו גיל, מצב משפחתי, גובה ההכנסה ועוד. לכן רצוי להיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים ובכל מקרה אין לראות בכתוב במדור זה כהמלצה.
ואחרי הכול, אנו חותרים לכך שתוכלו להבין את המציאות טוב יותר, לבחור טוב יותר ולדעת לשאול את השאלות הנכונות עבורכם. קריאה מועילה.

יש לכם שאלה, תובנה או רעיון? מוזמנים לכתוב לנו: otyot-ktanot@globes.co.il.

איך תדעו אם קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים שלכם עושים עבודה טובה? יש כמה פרמטרים שכדאי להביא בחשבון: גובה דמי הניהול שאתם משלמים, התשואה - כמה הכסף גדל בשוק ההון - ואיכות השירות. בכל מקרה, הבחירה בחיסכון פנסיוני היא בידיכם ולמעסיק אסור להמליץ או להוביל אתכם לבחירה כלשהי.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"אנשים עדיין לא מבינים שיש להם את היכולת לבחור איפה תנוהל הפנסיה שלהם", אומר היועץ הפנסיוני אבי אייכלר, מנכ"ל מירב פנסיה. "אני שומע כל הזמן את המשפט: 'וואלה, אני יכול לבחור?'".

היועץ הפנסיוני ומנכ"ל מירב פנסיה, אבי אייכלר / צילום: תמונה פרטית
 היועץ הפנסיוני ומנכ"ל מירב פנסיה, אבי אייכלר / צילום: תמונה פרטית

אז איך בוחרים? ריכוז של הנתונים לגבי קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים בישראל נמצאים באתרים פנסיה.נט וביטוח.נט של משרד האוצר. יש קרנות פנסיה שנקלעו לגירעונות, מה שמכונה "גירעון אקטוארי", ובכיסוי הגירעונות נושאים העמיתים בקרן. גם קיומם של גירעונות אקטואריים בקרן בשנים האחרונות עשויים להיות קריטריון בבחירה.
אלה הקריטריונים להשוואה שכדאי להביא בחשבון.

1. דמי ניהול. את דמי הניהול אפשר להשוות דרך אתר פנסיה.נט (או ביטוח.נט וגמל.נט עבור קופות גמל) ומחשבון דמי הניהול, שניהם של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

2. תשואה. גם את התשואות אפשר להשוות בפנסיה.נט, ביטוח.נט וגמל.נט, וכדאי להסתכל על התשואה הממוצעת בשלוש השנים האחרונות. נזכיר שתשואה גבוהה בעבר לא מבטיחה תשואה גבוהה בעתיד.

3. איכות השירות. גם את איכות השירות מודדים ברשות שוק ההון, והם מפרסמים ברשת מדד שירות חיסכון פנסיוני שמדרג את כל החברות שמנהלות חסכונות פנסיוניים לפי ציונים שהחוסכים נתנו להן, מאפס עד 100. במדד יש שלושה קריטריונים: שביעות רצון והמלצת לקוחות; מדד תלונות הציבור; ומדד זמני מענה טלפוני. כל אלה משוקללים לציון סופי אחד.