חברת פורטפוליו של כת"ב חושפת חיסון לקורונה שבדרך לניסויים בבני אדם

החיסון של אליסיו מבוסס על חיסון לסרטן שבפיתוחה ושמעורר את מערכת החיסון של הגוף לתקוף את הגידול הסרטני • בכוונת החברה להיכנס לניסויים בבני אדם ברבעון הרביעי של השנה • כת"ב מחזיקה 20% באליסיו

חברת אליסיו ( Elicio) האמריקאית, אשר מוחזקת ב-20% על ידי חברת כלל ביוטכנולוגיה הנסחרת בבורסה בתל אביב, חשפה היום כי היא פיתחה בחודשים האחרונים חיסון לקורונה, בהשקעה שכבר מגיעה למספר מיליוני דולרים, וכי בכוונתה להיכנס לניסויים בבני אדם ברבעון הרביעי של השנה. בעקבות ההודעה עולה מניית כלל ביוטכנולוגיה  ב-23% והחברה שווה כ-199 מיליון שקל.

אליסיו פיתחה טכנולוגיה חדשה לחיסונים אותה היא יישמה עד היום לפיתוח חיסון לסרטן, שבו המוצר של החברה מעורר את התאים של מערכת החיסון לתקוף את הגידול הסרטני. מוצר זה נמצא לפני כניסה לניסויים הקליניים.

לגברי מנכ"ל כלל ביוטכנולוגיה, עופר גונן: "הטכנולוגיה של אליסיו מאז ומתמיד הבטיחה חיסון יותר אפקטיבי מהחיסון הקיים, ושמחזיק יותר זמן. ניתן היה ליישם את הטכנולוגיה הזו גם למחלות זיהומיות, אך הוחלט ליישם אותה לסרטן".

המערכת פועלת על ידי הצגת האנטיגן (החומר הדומה לוירוס שנועד לעורר את המערכת החיסונית) לבלוטיות הלימפה, שם נוצרים התאים של מערכת החיסון שנלחמים במחלה. "בניסויים בבעלי חיים במגוון מחלות, הטכנולוגיה הזו תמיד השיגה תוצאות", אומר גונן.

"מצליחים ליצור גם כמות גדולה של תאי T בעלי זיכרון חיסוני"

לפני חצי שנה, כאשר הקורונה רק החלה לסכן את העולם, החליט בוב קונלי, מנכ"ל החברה, לנסות ולפתח חיסון לקורונה, וזאת למרות שהוא נתקל בסקפטיות לגבי השאלה האם הקורונה אכן תהפוך למגפה גלובאלית משמעותית. לצערנו, הוא צדק מעבר לכל הציפיות.

גונן: "החלטנו שלא נצהיר שיש לנו מוצר המועמד להיות חיסון עד שנראה שאנחנו מסוגלים לעשות שני דברים בבעלי חיים: האחד הוא לגרום להיווצרות של נוגדנים מנטרלים בכמות גדולה. נוגדנים מנטרלים הם הגורם במערכת החיסון שמונע מהווירוס להיקשר לתא וכך בעצם הורג אותו. כל חיסון, לא רק לקורונה, מכיל נוגדנים מנטרלים בכמות גדולה יותר מאשר אצל חולה שהחלים, וכך אנחנו מגדילים את הביטחון שהוא יעבוד. החיסון של אליסיו מצליח לגרום להיווצרות של פי 256 נוגדנים מנטרלים מאשר בחולה שהחלים. זאת, לעומת פי 30-40 אצל מודרנה, ואף פחות אצל חלק מהחברות האחרות".

עופר גונן, מנכ"ל כת"ב / צילום: ערן לביא
 עופר גונן, מנכ"ל כת"ב / צילום: ערן לביא

האם כמות הנוגדנים המנטרלים אכן תעניק יתרון יחסי לחיסון? אולי, אבל לא בטוח. אלא שיש לה יתרון יחסי אחר. "אנחנו מצליחים ליצור גם כמות גדולה של תאי T בעלי זיכרון חיסוני", מסביר גונן. "אם הנוגדנים המנטרלים הם אלה שגורמים לזה שהווירוס לא יתפשט, תאי ה-T הם אלה שיוצרים את הזיכרון החיסוני, ומונעים את ההדבקה הבאה. החברות האחרות מעלות את כמות תאי ה-T מן הסוג הזה, אבל רק ב-1%. אם זה לא מספיק, המשמעות היא שיצטרכו לתת את החיסון שוב ושוב, וזה לא ריאלי, כי זה חיסון יקר. אנחנו מצליחים להעלות את תאי ה-T פי 25 מאשר קיים אצל אדם שהחלים, ובתוך התמהיל הזה אנחנו מעלים במיוחד את תאי ה-T בעלי הזיכרון החיסוני ולא את תאי ה-T שעלולים להגיב ביתר וליצור תגובה חיסונית מוגזמת שמסכנת את המטופל. אנחנו בחנו זאת לא רק בעכבר אחד או שניים, אלא בחבילה מלאה של ניסויים בבעלי חיים".

גונן מדגיש כי החברה לא קיבלה החלטה סופית לצאת עם המוצר לציבור, עד שהייתה בטוחה בכך שגם אם לא תהיה השחקנית הראשונה בשוק, תהיה שחקנית מבודלת ובעלת יתרונות: "עכשיו אנחנו בטוחים ששווה להשקיע במוצר הזה עשרות או אפילו מאות מיליוני דולרים עבור הניסויים הקליניים. אנחנו מעריכים כי ממשלות או חברות פארמה גדולות ירצו להשתתף. זהו חיסון שעלות היצור שלו נמוכה מזו של חיסון RNA (כמו זה של מודרנה), וגם יותר קל לשנע אותו". יתרון נוסף, אומר גונן, הוא שנראה שהחיסון יכול לפעול באותה מידה של יעילות על מבוגרים, כמו על צעירים.

אליסיו גייסה עד היום כ-75 מיליון דולר לשם פיתוח החיסון שלה לסרטן. בין המשקיעים מלבד כלל ביוטכנולוגיה נמצאים Livzon Pharmaceutical Gro up ו-Efung Capital מאסיה.

זוהי החברה השלישית מהפורטפוליו של כת"ב, שבשליטת לן בלווטניק, אשר נהנית ממגפת הקורונה. חברת ניאון של כת"ב מוזגה בעסקת מניות לחברת ביונטק, אחת ממובילות המירוץ לחיסון (בשותפות עם חברת פייזר), וכך זכתה כת"ב בכמות קטנה של מניות בחברה השווה כבר 16 מיליארד דולר. כמו כן חברת סייט, שבה מחזיקה כת"ב כ-8%, מבצעת בדיקות דם מהירות ובטוחות לחולי קורונה (שאינן בדיקות קורונה).