הסנטורית קמלה האריס בנאום ראשון: לא האמנתי שאגיע למעמד הזה

האריס תקפה בנאומה את הנשיא טראמפ ואמרה: "הכשלון של טראמפ עולה לנו בחיים ובפרנסה" • האריס עמדה באולם ריק במדינת הבית של ג'ו ביידן כאשר שלטי 50 המדינות ניצבים ריקים לפניה ונאמה ללא קהל וללא מחיאות כפיים

קמלה האריס בנאומה הראשון מאז שנבחרה להתמודדות על סגנות הנשיא / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
קמלה האריס בנאומה הראשון מאז שנבחרה להתמודדות על סגנות הנשיא / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

הסנטורית מקליפורניה קמלה האריס קיבלה הלילה, בנאום בוילימנגטון דלוואר, את המועמדות הרשמית של המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגנית הנשיא. האריס עמדה באולם ריק במדינת הבית של ג'ו ביידן כאשר שלטי 50 המדינות ניצבים ריקים לפניה ונאמה ללא קהל וללא מחיאות כפיים.

בסיכום הלילה השלישי של הועידה הדיגיטלית של המפלגה הדמוקרטית, ניכר שהדמוקרטים מחויבים להעברת המסר של הקפדה על כללי הריחוק ועטיית המסיכות וזאת כדי להדגיש מנהיגות אחראית בשנה בה וירוס הקורונה תקף באופן אגרסיבי ברחבי ארה"ב.

האריס עושה היסטוריה בתור בת המיעוטים הראשונה המועמדת לתפקיד סגנית הנשיא והאישה השלישית אי פעם במעמד הזה והיא הקדישה דקות ממושכות מן הנאום שלה, לאמה, ילידת הודו, שהיגרה לארה"ב בצעירותה כדי ללמוד מדעים וחקר הסרטן בקליפורניה.

"לא יכולתי להאמין שאני אעמוד כאן מולכם היום ואנאם את הדברים הללו. אני מקבלת את המועמדות לתפקיד סגנית הנשיא של ארה"ב" היא אמרה. בפתח דבריה, התייחסה האריס לתריסר נשים בנות מיעוטים שהובילו בפוליטיקה האמריקאית לרבות שירלי צ'יזהולם, שהייתה האישה השחורה הראשונה להתמודד (עצמאית) על נשיאות ארה"ב בשנת 1972. סיסמת הקמפיין של האריס, בהתמודדותה בפריימריז הדמוקרטים לפני חצי שנה הייתה 'למען העם' (For The People), בהשראת הקמפיין של צ'יזהולם.

האריס תקפה בנאומה את הנשיא טראמפ. היא אמרה "הכשלון של טראמפ עולה לנו בחיים ובפרנסה. יש לנו כיום נשיא שמשתמש בטרגדיות של האנשים לשם מטרות פוליטיות". האריס דיברה גם על היחס בארה"ב למיעוטים: "לווירוס אין עיניים, אך הווירוס מראה לנו איך אנחנו מתייחסים זה לזה ואיך אנחנו רואים אחד את השני. ותבינו, אין שום חיסון נגד גזענות, עלינו לעשות את עבודת התיקון עבור פלויד (ג'ורג' פלויד, שמותו החל את גל המחאות בארה"ב מוקדם יותר השנה), עבור הילדים שלנו, עלינו להגיע לצדק משפטי תחת החוק. אף אחד מאיתנו לא יהיה חופשי עד שכולנו נהיה חופשיים".

תכנית הועידה הדמוקרטית, שכולה מועברת בשידורים חיים, כוללת חשיפה של פנים ואישים ממוצא אמריקאי מגוון, הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסיה. במפלגה הדמוקרטית מודעים לכך שכלי התקשורת (חלקם) משדרים מדי ערב שעתיים של תכנים מטעמם, ומעוניינים לפנות בעיקר לאוכלוסיות השחורות וההיספניות, כדי לתמרצם להצביע. המסר העיקרי הוא: הצבעה מוקדמת באמצעות מעטפות. רוב הדוברים בוועידה הלילה, חזרו על כך פעם אחר פעם בנאומיהם.

אובמה: "הממשל הנוכחי מוכיח לנו שהם ירסקו את הדמוקרטיה"

הנשיא לשעבר ברק אובמה היה גם הוא מבין הנואמים. הוא דיבר מן המוזיאון למהפכה האמריקאית, בפילדלפיה. הוא אמר: "הממשל הנוכחי מוכיח לנו שהם ירסקו את הדמוקרטיה, אם זה מה שצריך כדי שהם ינצחו. אני קיוויתי בתחילה, עבור המדינה שלנו, שדונלד טראמפ יתעניין קצת במילוי עבודתו כנשיא, באופן רציני. שאולי הוא יחוש את כובד המשרה ויחוש כבוד לדמוקרטיה. אך לא, הוא לא גילה עניין מעולם בלהשקיע, הוא לא גילה עניין במציאת מכנה משותף, בשימוש בסמכותו כדי לסייע לאנשים חוץ מעצמו".

גם המועמדת לשעבר הילרי קלינטון דיברה הלילה והזכירה כיצד פער של 3 מליון קולות בספירת הקולות לטובתה נותר לא רלוונטי, כי היא עדיין הפסידה. בכך היא תמרצה את הצופים לטפל בסוגיית ההצבעה המוקדמת.

דוברות נוספות היו: ננסי פלוסי, יו״ר הקונגרס והסנטורית אליזבת וורן, שתיים מן הדמויות הבולטות במפלגה. הן הקדישו את הנאום להתמודדות נשים, דאגה לחינוך ובעיות בריאות.