ארגון הבריאות העולמי: ניתן להיאבק בקורונה באירופה ללא סגר

"אנחנו יכולים לשלוט בנגיף, לשמור את הכלכלה מתפקדת ולשמור את מערכת החינוך פתוחה", אמר האחראי על אירופה ב-WHO • מדי יום נוספים כ-26 אלף מקרים ביבשת, אך רוב החולים צעירים יחסית לגל הראשון

מקומות מסומנים בפארק בריסטול בבריטניה. יכולים להימנע מסגר / צילום: Rebecca Naden, רויטרס
מקומות מסומנים בפארק בריסטול בבריטניה. יכולים להימנע מסגר / צילום: Rebecca Naden, רויטרס

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז היום (ה') כי להערכתו, מדינות אירופה יכולות להתמודד עם "הגל השני" וגלים נוספים של מגיפת הקורונה ללא צורך בסגר מקיף, דוגמת זה שיישמו בחודש מרץ, כאשר הכלכלה והחיים הציבוריים שותקו, ותושבים נקראו להישאר בבתיהם כדי למנוע את התפשטות הנגיף. לפי הודעת הארגון, מדינות אירופה "ערוכות טוב יותר" כעת, וצברו ידע מתאים כדי להיאבק בהתפרצות הנגיף מבלי לנקוט באמצעים חריפים כמו סגר מוחלט.

ההכרזה מתפרסמת על רקע מספר הולך וגובר של מקרי קורונה חדשים במדינות אירופה. בגרמניה נרשמו ביממה האחרונה יותר מ-1,700 מקרים, המספר הגבוה ביותר מאז אפריל. קרוב למחצית מהמקרים, לפי הרשויות, נובעים ממקרי הידבקות במדינות מחוץ לגרמניה - בעיקר קוסובו, טורקיה וקרואטיה - וחזרתם של המבקרים למדינה. מכון רוברט קוך אמר כי הנתונים "מדאיגים מאוד" אך כי במצב הנוכחי, הדברים נמצאים בשליטה ובתי החולים אינם נמצאים בעומס מקרים או בחשש לקריסה. בצרפת נרשמו יותר מ-4,000 מקרים ביממה האחרונה, בספרד נרשמו יותר מ-3,700 מקרים ובאיטליה יותר מ-650 מקרים.

האנס קלוגה, האחראי על אירופה בארגון הבריאות העולמי, אמר כי "בעזרת הצעדים הבסיסיים ברמת המדינה (מסכות, שמירת ריחוק, היגיינה ואיסורי התקהלות, א"א), וביחד עם צעדים נקודתיים, אנחנו בפוזיציה הרבה יותר טובה לדכא את ההתפרצויות המקומיות". הוא הוסיף: "אנחנו יכולים לשלוט בנגיף, לשמור את הכלכלה מתפקדת ולשמור את מערכת החינוך פתוחה". בעוד בגרמניה כבר התחילו רוב התלמידים את שנת הלימודים, ביתר מדינות אירופה הם צפויים לשוב בהדרגה מתחילת ספטמבר עד אמצע החודש.

לפי ה-WHO, כעת מדווחים כ-26 אלף מקרים חדשים באירופה מדי יום ורוב המקרים הם בקרב צעירים, המפגינים פחות תסמינים וצפויים לפחות סיבוכים בריאותיים, בהשוואה לנדבקים המבוגרים-יחסית בגל הראשון. עד כה, דיווח הארגון, אירופה (הכוללת 55 מדינות) רשמה ארבעה מיליון מקרי קורונה ו-215 אלף מקרי מוות.