מעונות יום | ניתוח

שנה אחרי החוק: האם 23 איש עדיין מפקחים על כל המעונות בארץ?

שנה אחרי "הגננת המתעללת" ועם חוק פיקוח חדש, כמה מפקחים נוספו למעונות? • בדקנו שוב• המשרוקית של "גלובס"

אופיר כץ, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת
אופיר כץ, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת

פרשת ההתעללות בגן ברמלה החזירה אותנו לשאלה שבדקנו בעבר: כמה מפקחים מעסיקה המדינה כדי לשמור על הילדים? ח"כ אופיר כץ מהליכוד, שמקדם עם שר המשפטים אבי ניסנקורן חוק להגברת הענישה על מתעללים, הסביר בגלי צה"ל למה התופעה נפוצה כל כך. בין השאר הוא הזכיר את העובדה שחוק הפיקוח על המעונות לא מיושם: "80 מפקחים צריכים לפקח על 10,000 פעוטונים - זו ההערכה - ויש היום רק 23".

23 מפקחות ומפקחים בלבד? היינו בסרט הזה בקיץ שעבר. כמה שבועות אחרי שהתפוצצה פרשת "הגננת המתעללת" כרמל מעודה, בדקנו ב"משרוקית" טענה כמעט זהה של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. ליברמן אמר אז שהמדינה מפעילה 20 אלף משגיחי כשרות, אבל רק 20 מפקחים במעונות. גילינו שליברמן ניפח את מספר המשגיחים פי חמישה, אבל צדק בעניין המעונות: מספר המפקחים מטעם משרד הרווחה עמד אז על 21 (בלי להתחשב במפקחים ששוכרות רשויות מקומיות ומפקחי בטיחות שנשלחים מחברות פרטיות).

אלא שהעובדה הזאת הייתה אמורה להשתנות בינתיים. החוק החדש לפיקוח על מעונות יום עמד להיכנס לתוקף בספטמבר 2019. החוק מטיל חובת פיקוח על כל מעון עם שבעה ילדים ומעלה, ולכן סמוך לחקיקתו אישרה הממשלה להוסיף 10 תקני מפקחים. משרד הרווחה הודיע שיקצה למשימה תקנים משלו. את הבדיקה לפני שנה חתמנו בהודעה אופטימית של המשרד: "עם יישום חוק הפיקוח על מעונות יום יצטרפו לכוח הפיקוח עשרת התקנים שאישרה הממשלה וגם עשרה תקנים מטעם המשרד, ומספר המפקחים יוכפל ל-41".

כעבור 12 חודשים ופרשת התעללות נוספת, האם משהו השתנה? אז ככה: כדי להפעיל ולאייש את מנגנון הפיקוח, הממשלה נדרשה להתקין תקנות. בקיץ 2019 כיהנה עדיין ממשלת מעבר שלא יכלה להתקין תקנות כאלה. הממשלה נשארה ממשלת מעבר גם בספטמבר, ובינואר, ובאפריל. ממשלה קבועה הוקמה רק במאי, ולכן יישום החוק מתעכב. בינתיים מעונות מקבלים רק אישור ראשוני לפעול.

לפי דוח של מרכז המחקר של הכנסת, עם כניסת החוק לתוקף הגיע מספר המפקחים ל-23, וכעת "גיוס כוח אדם לתקנים נוספים נמצא בשלבים שונים". אבל מאז, לפי תגובה טרייה שקיבלנו ממשרד העבודה והרווחה, לא נוסף ולו מפקח אחד: "23 מפקחים מועסקים באגף למעונות יום במשרד העבודה והרווחה", כתבו לנו. "עם אישור חוק הפיקוח בכנסת על המעונות לגיל הרך דרשנו עשרות תקנים נוספים ליישומו".

■ בשורה התחתונה: דברי אופיר כץ נכונים. למרות הבטחות שניתנו לפני שנה להכפלת מספר המפקחים במעונות היום, משרד הרווחה עדיין מעסיק כיום 23 מפקחים בלבד.

תחקיר: אוריה בר-מאיר