השר יזהר שי: "ממשלה זה לא בשביל לבלבל את המוח לאזרחים"

שר המדע והטכנולוגיה לקח חלק בוועידת "משנים את הקודים - מצמיחים את ההייטק בחברה הערבית" • על היקף ההשקעות בקידום האוכלוסייה הערבית אמר השר: "יחסית להשקעות הממשלתיות אנחנו עומדים במקום מצוין. זה אף פעם לא מספיק ואנו רוצים להשקיע יותר"

"אני מקווה שראש הממשלה ישתכנע שלא צריך לדבר על בחירות בכלל. ממשלה זה לא בשביל לבלבל את המוח לאזרחים". כך אמר הבוקר שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי מכחול לבן שהשתתף בוועידת "משנים את הקודים - מצמיחים את ההייטק בחברה הערבית". השר שי התייחס בכך לדחיית אישור תקציב המדינה, שאושרה בוועדת הכספים שדוחה לפי שעה את האפשרות להקדמת הבחירות.

"זה משבר קשה בפוליטיקה הישראלית ומתקשים לראות פתרון לטווח הארוך. אנחנו צריכים מערכת שיכולה להקים ממשלה לארבע שנים ולממש תוכניות. למרבה הצער ישראל כבר שנים לא נמצאת שם, מקווה שזה יקרה בתקופתי", הוסיף.

השר שי התייחס לתרומה של המשרד בראשותו לקידום האוכלוסייה הערבית, וסיפר כי הטיפול "מתחיל כבר בגיל צעיר. במשרד מממנים פעילות קהילתית שנועדה לחבר בין בני נוער לחדשנות בהייטק, וההשתתפות של האוכלוסייה הערבית מובילה שם. זה מתחיל בחינוך לחדשנות ומקצועות חדשנות, מדעים ומחקר בתחומים האלה. יש לנו עוד הרבה עבודה שם אבל אם ניצור שם את מה שמכונה 'תחילת הפאנל' - המקום שממנו אנשים זורמים להייטק - הם בסופו של יגיעו מהאוניברסיטאות להייטק".

בהתייחס ליכולת ההשפעה של המשרד בראשותו, לנוכח העובדה שהן אינן כוללות את אחד הגופים המשפיעים ביותר על ההייטק הישראל - רשות החדשנות - אמר השר שי כי "אין לי פה רגשות אימפריאליסטים. כל עוד מייצרים מטריה אחת לחדשנות, מימון לסטארט-אפים, מדע, חקר חלל, סייבר, רשות התקשוב - ויש עוד רשויות שאפשר לחבר יחד - יום אחד זה יקרה. אולי לא בשנתיים הקרובות, אבל בתחום איגום משאבים יש מה לעשות ולאן להתקדם".

"בשנה האחרונה עברו בתוכניות של המשרד כ-50-60 אלף ילדים"

השר שי סיפר כי 20% מתקציב המשרד מוקצים לעידוד וחינוך למקצועות שמסייעים לאנשים שרוצים להגיע להייטק - בבית הספר, וגם בצבא וגם עבור אוכלוסיות שלא הולכות לצבא. השר שי הדגיש כי אלו תוכניות שלא התחילו בתקופתו, אבל כעת נעשים מאמצים להרחיב אותן. "שמנו למטרה לעסוק ביותר אימפקט ותוכניות שישפיעו לטווח ארוך. בשנה האחרונה עברו בתוכניות של המשרד כ-50-60 אלף ילדים".

על חלקו של התקציב המיועד לאוכלוסייה הערבית אמר השר שי כי "כ-20% ויותר מהתקציב שלנו מופנים לאוכלוסייה הערבית, חלק שדומה לחלקם באוכלוסייה. יחסית להשקעות הממשלתיות, אנחנו עומדים במקום מצוין. זה אף פעם לא מספיק ואנו רוצים להשקיע יותר. אנו במשרד המדע עובדים צמוד עם איברהים קאסם שמייצג את האוכלוסייה הערבית במשרד, ויש כוונה לעבוד עם ראשי עיריות שיספרו לנו עוד מה הצרכים. אתה לומד משוק היעד שלך, ובהתאם לזה מתאים את הפעולות, כך המשרד שלנו עובד ואנו מקווים להשתפר בתחום הזה".