"תעשיית ההייטק משוועת למוחות חושבים מרקעים מגוונים"

כך אמר דדי פרלמוטר, היו"ר המשותף של צופן, בוועידת "משנים את החוקים – מצמיחים את ההייטק בחברה הערבית" של "גלובס" וארגון צופן • עוד יעדי בשילוב ערבים בהייטק הם: הכפלת מספרי הסטודנטים הערבים באוניברסיטאות והקמת שלושה מרכזי הייטק ביישובים הערביים

תחום הטכנולוגיה הגבוהה חשוב במיוחד לשילוב הצעירים הערביים בכלכלה, ובוועד ראשי הרשויות הערביות. סמי סעדי, המנכ"ל המשותף של צופן, אמר בוועידת "משנים את החוקים - מצמיחים את ההייטק בחברה הערבית" של "גלובס" וארגון צופן כי שלושה שחקנים חשובים שמו את סוגיית החדרת ההייטק לחברה הערבית כדגש: הממשלה, ראשי הרשויות הערביות שמחוייבים לכך וארגון צופן. על השלושה לגבש יחד תוכנית לאומית שתפתח את התשתית האנושית של הצעירים הערבים ותכווין אותה לתחום. לפי סעדי, הפסד המדינה הוא 32 מיליארד דולר מהתל"ג בשל אי ההכשרה והמעורבות של החברה הערבית בישראל.

התוכנית המוצעת היא תוכנית חומש והמנכ"ל מרכזי הפיתוח של חברת קיידנס ישראל, הפרופסור זיאד חנא, אמר כי היא כוללת הסרת חסמים ממוקדת ומובנית מהשלבים הראשונים במערכת החינוך עד להגעה למקומות העבודה. לדבריו בבתי הספר בחברה הערבית יש 50% נשירה של סטודנטים ערבים בתחומי המדעים, ומחצית מאלה שמסיימים לא מצליחים למצוא עבודה בתחומם. זו הסיבה העיקרית לתת הייצוג כאשר מנגד, לדבריו יש מחסור חמור של עשרות אלפי משרות בתעשייה.

עלות התוכנית היא כ-700 מיליון שקל שהממשלה אמורה לתקצב כדי להכפיל את החלק של ערביי ישראל בתל"ג - כיום החלקיות הזו מסתכמת ב-10% בלבד.

דדי פרלמוטר, היו"ר המשותף של צופן, אמר כי התעשיה משוועת ל"מוחות חושבים" מגוונים מרקעים שונים, כדי לפעול בהצלחה, כפי שקורה במקומות אחרים בעולם, לרבות בעמק הסיליקון, שם רבים מהעובדים ממוצא הודי, סיני וכו'. הוא אמר כי יש חשיבות ל"חבר מביא חבר" והכנסת מהנדסים ערבים תסייע להביא אחרים רבים בעקבותיהם. המדד להצלחה של התוכנית יהיה לדבריו הגידול והשוואת הייצוג של החברה הערבית בסטארט-אפ ניישן.

סעדי אמר כי היעד המספרי הוא הגדלת מספר העובדים הערבים בתעשיית הטכנולוגיה הגבוהה, שיוכפל פי 2 וחצי מ-8000 ל-20 אלף וכן הגדיר את השוואת ממוצע השכר של העובדים הערבים, שכיום הוא מחצית מזה של העובדים היהודיים. מדד נוסף הוא הכפלת מספרי הסטודנטים הערבים באוניברסיטאות, הקמת שלושה מרכזי הייטק ביישובים הערביים.