קניות באונליין בקורונה: מי עשו קפיצה משמעותית ומי נותרו מאחור

הישראלים לא נוהרים לחנויות וניתוח נתוני חברת סימילרווב מעיד על צמיחה יוצאת דופן בתנועה באתר האופנה טרמינל איקס • אתרי רשתות המזון הציגו גידול ניכר ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה

קנייה אונליין /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קנייה אונליין /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסגר שהוטל על המשק בישראל בחודשים מרץ, אפריל, ומאי בחלקו, יצר צמיחה אדירה בביקוש לקניות באונליין. המגמה הזו משתקפת בדוחות של קמעונאיות המזון כמו שופרסל, רמי לוי או ויקטורי, וגם באלה של קמעונאיות אופנה ובהן קסטרו, עדיקה, פוקס, וגולף. אמנם, עבור מרביתן, הגידול במכירות אמנם מתבטא במאות אחוזים אך בפועל מדובר עדיין בפעילות לא מהותית עבור רובן, שכן היא מהווה נתח קטן מסך המכירות שלהן. מי הצליחה לעשות קפיצה משמעותית בתקופת הקורונה ומי נשאר מאחור?

ניתוח נתוני חברת סימילרווב שהגיעו לידי "גלובס" הבוחנים את נתוני התנועה באתרים, מאפשרים לבחון מי הן הקמעונאיות שהצליחו להגדיל את מספר המבקרים באתרים שלהן על רקע תקופת הקורונה.

צניחה בגלישה לאתר אסוס הבריטי

בהשוואה של נתוני הגלישה באתרי הבולטים בתחום האופנה בשבעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד עולה כי מספר המבקרים באתר הבריטי אסוס (Asos) ירד בכ-24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהסתכלות על הטראפיק החודשי הממוצע שמציגה סימילרווב בבחינה של מבקרים ייחודיים (Unique Visitors) נרשמה ירידה של 30% לכ-233 אלף מבקרים.

הצניחה בנתונים של אסוס התרחשה במקביל לצמיחה יוצאת דופן בתנועה של מבקרים יחודיים בטרמינל איקס: גידול בטראפיק החודשי הממוצע של כ-62% בשבעת החודשים הראשונים של 2020, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך שמספר המבקרים זינק לכ-403 אלף, מה שאומר שטרמינל איקס מצליחה לעקוף את התנועה באתר הבריטי אסוס בישראל. המגמה אף מתעצמת בבחינה של מבקרים לא ייחודיים, שם צומחת טרמינל איקס ב-91%.

בהקשר זה, נדגיש כי מדובר בנתונים שבוחנים רק נתוני גלישה באתר של אסוס, ואינם כוללים את האפליקציה, כשייתכן שהירידה נובעת ממעבר של לקוחות בין הפלטפורמות השונות שמציעה אסוס, בניגוד לטרמינל איקס ולקמעונאיות ישראליות אחרות, שלא מאפשרות קנייה באפליקציה.

גם קמעונאית האופנה המקוונת הציבורית עדיקה, שאמורה לפרסם את דוחותיה בימים הקרובים, מציגה ירידה בטראפיק החודשי הממוצע. כך, לפי הנתונים של סימילירווב של נרשמה ירידה של כ-6.5% בחודשים ינואר-יולי לעומת התקופה המקביל אשתקד, כשמספר המבקרים הממוצע בחודש לתקופה הסתכם בכ-83 אלף.

התחזקות התחרות על הכיס של הצרכן הביאה השבוע את עדיקה ליישר קו עם המתחרה טרמינל איקס, ולעבור לספק גם היא משלוח בתוך 24 שעות, ובכך לקצר את זמן מסירת החבילה שעמד עד כה על עד שלושה ימי עסקים, כשהמשלוח יסופק ללא דמי משלוח בקנייה מעל 60 שקל. נזכיר כי במהלך הסגר על החנויות, גם הזמנים של טרמינל איקס התארכו בשל העומס החריג לעד עשרה ימי עסקים - פרק זמן ממושך במיוחד.

פלטפורמת המסחר המקוון הנוספת שנהנתה מגידול בתנועה, היא עזריאלי קום, מקבוצת עזריאלי. הקבוצה מציגה צמיחה של כ-17% במספר המבקרים הממוצע בחודש בחודשים ינואר-יולי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לסך של כ-608 אלף.

דחיפה לאתרי קמעונאיות המזון הקטנות

ומה קרה בתחום המזון? קמעונאיות המזון הגדולות נהנו אף הן מגידול בתנועת המבקרים באתר שלהם. כך, שופרסל, שחקנית המזון המקוונת הגדולה בישראל מציגה צמיחה של כ-30% בשבעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כשהיא חוצה את סף המיליון מבקרים, כשהיא מחזקת את מעמדה כקמעונאית האונליין הגדולה בישראל, ביחס לכל מתחרה, ולא רק בתחומה. בבחינת מבקרים לא ייחודיים, מציגה שופרסל צמיחה משמעותית עוד יותר של 64% למספר של 2.9 מיליון ביקורים. נזכיר כי מדובר בנתונים שמתייחסים רק למבקרים שנכנסו לאתר שופרסל, ולא למכירות באמצעות האפליקציה של החברה.

זינוק-בקניות-מזון-ברשת-ומעבר-להזמנת-בגדים-בארץ
 זינוק-בקניות-מזון-ברשת-ומעבר-להזמנת-בגדים-בארץ

גם יתר קמעונאיות המזון נהנו ממשבר הקורונה שנתן דחיפה לאתרי המסחר המקוון שלהם, שנמצאים הרחק מאחורי שופרסל. רשת רמי לוי שציינה לאחרונה כי נתח השוק שלה באונליין צמח הציגה צמיחה של כ-34% במספר המבקרים לאתר שלה לסך של כ-261 אלף מבקרים. לשם השוואה, הנתון הזה מהווה רק כרבע ממספר המבקרים באתר שופרסל, כשגם רמי לוי מפעילה אפליקציה שלא נכללה בנתונים הללו. ברבעון השני של 2020 דווחה רמי לוי כי "תוך מספר שבועות בלבד שיעור המכירות של הרשת באונליין עלה מ-5% ל-10%".

בנוגע למתחרות הנוספות - קמעונאית המזון ויקטורי הצליחה להציג שיפור ניכר של כ-71% במספר המבקרים הממוצע לחודש באתר שלה בשבעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך היא עדיין נחשבת לשחקנית קטנה עם כ-34 אלף מבקרים בחודש ממוצע. נציין בדוחותיה לרבעון השני של 2020, מפרטת ויקטורי כי מכירות תחום האינטרנט הגיעו לראשונה לכ-5% מסך מכירות החברה.

קמעונאית מזון נוספת שעשתה קפיצה ניכרת במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2020 בטראפיק החודשי הממוצע שלה היא טיב טעם. החברה צמחה בכ-106%, לסך של כ-126 אלף מבקרים.

אילנה מרקס, אנליסטית בסימילרווב, מסרה ל"גלובס": "הגידול המשמעותי בטראפיק שנראה באתר טרמינל איקס מעיד על הרצון הגובר של הצרכנים לבצע קניות אונליין דרך אתרי מסחר מקוון, כשהגידול בטראפיק ברשתות המזון מצביע גם הוא על גידול בביקוש לרכוש את המזון שלהם באונליין, כשאנשים לא ששים לבקר בחנויות פיזיות".