הועידה הרפובליקנית נפתחה, טראמפ ופנס מונו רשמית למועמדי המפלגה

גם במפלגה הרפובליקנית, כמו אצל הדמוקרטים, העדיפו את כללי הריחוק החברתי על פני אירוע המוני • באחד הקטעים אתמול בלילה, זימן טראמפ לבית הלבן אדם שנעצר על ידי הממשל הטורקי, ולאחר שסיפר את סיפורו בקצרה, הגיב טראמפ במחמאות לארדואן: "עבורי הוא טוב"

מימין לשמאל פול ריאן, דונלד טראמפ ומייק פנס / צילום: רויטרס
מימין לשמאל פול ריאן, דונלד טראמפ ומייק פנס / צילום: רויטרס

ועידת המפלגה הרפובליקנית נפתחה אתמול רשמית, כאשר הנשיא טראמפ וסגן הנשיא פנס הגיעו לעיר שארלוט, צפון קרולינה, שם התכנסו חלק מן הצירים של המפלגה.

בשעות אחר הצהריים אתמול הצביעו הצירים על המינוי הרשמי לאישור מועמדותו של הנשיא טראמפ לקדנציה שנייה ולמועמדותו של סגן הנשיא מייק פנס. בשעות הלילה נערכו הנאומים, אשר שודרו חי בכלי התקשורת בארה"ב. מרבית הנואמים הופיעו באודיטוריום מלון בעיר וושינגטון די.סי. ולא בוועידה עצמה בצפון קרולינה.

הנשיא טראמפ הקליט מראש כמה חלקים באגפים השונים של הבית הלבן, דבר שהוא בניגוד לחוק האמריקאי ומהווה סטייה ממה שהיה נהוג עד היום, שלא לעשות שימוש בבית הלבן למטרות קמפיין. גם נאום קבלת המינוי של טראמפ ונאומה של מלניה יערכו ככל הנראה בבית הלבן, דבר המעורר ביקורת רבה בארה"ב.

באחד הקטעים אתמול בלילה, זימן טראמפ לבית הלבן קבוצה של אזרחים אמריקאים שהוחזקו בשבי במקומות שונים בעולם, אשר באו לבית הלבן להודות לנשיא טראמפ על מהלך שחרורם. ביניהם היה הכומר אנדרו ברנסון, שנעצר על ידי הממשל הטורקי בניסיון ההפיכה לכאורה בשנת 2016, אשר לאחריו הנשיא ארדואן, פגע בחירויות הפרט ובערכים דמוקרטיים בטורקיה. ברנסון סיפר את סיפורו בקצרה, ואחריו הנשיא טראמפ הגיב במחמאות לארדואן. "עבורי הוא טוב", אמר הנשיא, במה שנתפס כאחד החלקים המביכים בערב.

במפלגה הרפובליקנית אמרו לפני מספר ימים שהועידה שלהם לא תהיה כה מדכאת כמו הועידה הדמוקרטית, לפני שבוע. אולם בדיעבד, גם הם העדיפו את כללי הריחוק החברתי על פני אירוע המוני. מרבית הנאומים החיים לא התקיימו בוועידה עצמה.

נושא התמודדותו של הנשיא עם מגיפת הקורונה שב ועלה בחלקים נרחבים של הערב. במקום להתחרט על הצהרות הנשיא שהמגיפה תחלוף עד אפריל ושמדובר ב"מתיחה", הדוברים הרבים ניסו לשכנע שהתמודדותו של הנשיא עם הנגיףהייתה מצוינת, לרבות בהיבט של רכש תרופות, רכש מכונות הנשמה והמוכנות שלו לסייע ולהודות לצוותים הרפואיים. אף מילה לא נאמרה על התנגדותו למסיכות פנים, אולם הנשיא עצמו שב לדבר על המלצת העבר שלו ליטול הידרוקסיכלורוקווין, בחלק של הועידה בו זימן אליו אחיות, שוטרים ועובדי דואר להודות להם על פועלם.

"חזונם הוא סוציאליזם, ואנחנו יודעים שסוציאליזם נכשל בכל מקום"

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר, ניקי היילי, תקפה בועידה הרפובליקנית את ג'ו ביידן ואמרה כי הוא טוב לאיראן ולדעא"ש,  ולסין הקומוניסטית. "חזונם (של הדמוקרטים) לאמריקה הוא סוציאליזם, ואנחנו יודעים שסוציאליזם נכשל בכל מקום" היא אמרה.

שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר, ניקי היילי / צילום: צילום מסך
 שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר, ניקי היילי / צילום: צילום מסך

היילי הזכירה גם את פועלה במועצת הבטחון של האו"ם, לרבות שימוש בזכות הוטו כדי להפיל הצעות החלטה נגד ישראל בנוגע להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים, בשנת 2017.

מזכיר המדינה מייק פומפיאו, המבקר בישראל, ינאם בוועידה בלילה הבא. אתמול חשפנו כי פומפיאו מצלם את נאומו מעל גג מלון 'המלך דוד' בירושלים, שם שוהה שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב, בעוד פומפיאו עצמו מתארח במלון הסמוך 'מצודת דוד'.

 

בארה"ב נמתחה ביקורת על השימוש הפוליטי שעושה מזכיר המדינה בעוד הוא נמצא בשליחות מדינית לאזור המזרח התיכון לקידום ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות והמגעים עם סודאן, בחריין ועומאן. פומפיאו עצר את פעילותו המדינית ועבר לפעילות פוליטית בצילומים ופגישות מעל גג המלון. לדברי המפלגה הרפובליקנית, מזכיר המדינה ביצע את הפעילות הפוליטית בנפרד ובמימון המפלגה.