בחירות | דעה

מי ניצח ומי הפסיד? את מי זה מעניין, עבור הציבור מערכות הבחירות הפכו ללא יותר מרעש רקע

מדינת ישראל נמצאת בחצי-חופשת אוגוסט והאזרחים לא קשובים לחדשות, והפכו אדישים לאיומי בחירות • תקציב? אולי לא יהיה פה לעולם, כי אם אפשר להמשיך ללא ממשלה, כשמערכות הבחירות הן רעש רקע, אולי גם תקציב הוא סתם המצאה לא נחוצה

גנץ, במסיבת העיתונאים אמש / צילום: אורן בן חקון, פול
גנץ, במסיבת העיתונאים אמש / צילום: אורן בן חקון, פול

אחרי ימי הדרמה הפוליטית האחרונים, הנטייה הטבעית היא לשאול מי הרוויח ומי הפסיד, מי מן הפוליטיקאים קיבל את שלו, האם יש תקציב או אין תקציב. כמה נקודות יציאה נותרו לבנימין נתניהו ואיך הציבור שוב נוכח לראות שלנתניהו יש שרירי השפלה עצומים יותר משל בני גנץ - הוא יודע להקטין ולהגחיך את יריביו. הציבור גם גילה, ולא בפעם הראשונה, שגנץ אינו פוליטיקאי מתוחכם.

אולם האמת היא שלאף אחד בציבור זה לא מזיז יותר. אז נתניהו מתוחכם וגנץ לא מנוסה, נתניהו הערים עליו וגנץ עמד על שלו. מדינת ישראל נמצאת בחצי-חופשת אוגוסט והאזרחים לא קשובים לחדשות, והפכו אדישים למערכות בחירות.

גם אם מישהו היה מקשיב להצהרות הבומבסטיות שנשאו השניים, נתניהו וגנץ, מלאי חשיבות עצמית, בוחרים לעצמם את השעה 20:30, בשיא החדשות ומאחרים להתייצב מול המצלמה, סביר שהיה מושך בכתפיו, מסובב את הראש להמשיך להתבונן בילדים המתרוצצים או לשקוע עם העיניים לנוף הים, החורשה או הבריכה.

מערכות הבחירות בישראל הפכו לרעש רקע, זמזום טורדני, זבוב של חודש אוגוסט המרחף מעל לאתרי הנופש ומייצר המהום תמידי. לומדים לחיות עם זה, אין צורך להתעמק בפרטים, מדי פעם נותנים פליק מדוד על הזרוע, לגרש את הזבוב.

מדינת ישראל נמצאת ללא תקציב, את זה הבינו כולם. מצעד האיוולת של החודש האחרון עוד ירשם כמערכון מושחז בתכנית סאטירית, בה הרוב הקואליציוני דחס את תקציב 2020 לתקציבון של שבוע, עליו יצביעו ב-23 בדצמבר. שבעה ימים של סוף שנה יהיו התקציב האומלל והחבוט של שנה אבודה.

הדיון בוועדת הכספים / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
 הדיון בוועדת הכספים / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

המשק הישראלי ממשיך להיות יצרני, אך הדרג הפוליטי הישראלי הפך את המונח "דוגמה אישית" לבדיחה. לפחות בכל הנוגע למשימות היצרניות של המחוקקים, הם מזמן לא מתפקדים. פס הייצור של הכנסת, הוא חוקים, החלטות, ביצוע, מדיניות. על המילה "חזון" הפסקנו לדבר מזמן. משימת התקציב היא אבן היסוד של הרשות המחוקקת, המשימה העיקרית שלהם, וגם אותה אינם מסוגלים להנפיק.

החוק קובע שתקציב 2021, אמור להיות מונח בפני הכנסת עד ל-1 בנובמבר. עוד תאריך בלוח השנה. הרי תקציב 2020 אמור היה גם להיחשף אי שם בחודש יולי.

אבל שר האוצר, ראש הממשלה, פקידי הממשלה, ושאר הדרג המחוקק, עוברים מזמן על החוק, ולפי הצעת ח"כ צבי האוזר, כאשר החוק עם המועד האחרון לא נוח, הם פשוט מחליפים ומדפדפים.

צבי האוזר ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 צבי האוזר ובני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

1 בנובמבר יבוא ויחלוף, גם 23 בדצמבר בוא יבוא. החוק שעוצר את לוח השנה עוד לא הומצא. בסופו של דבר גם 31 במרץ2021 יגיע. ותקציב? אולי לא יהיה פה לעולם, כי אם אפשר להמשיך ללא ממשלה, כשמערכות הבחירות הן רעש רקע, אולי גם תקציב הוא סתם המצאה לא נחוצה.