ליאור שליין דורש מ"רשת 13" תשלום של 45 מיליון שקל

שליין דורש לקבל את מלוא עלות החוזה עליו היה חתום עם הערוץ • ב"רשת 13" החליטו השבוע להוריד את "גב האומה" מהאוויר

ליאור שליין / צילום: איל יצהר
ליאור שליין / צילום: איל יצהר

ליאור שליין דורש מ"רשת 13" לשלם את מלוא עלות החוזה עליו היה חתום בהיקף של כ-45 מיליון שקל. רשת קיבלה דרישה לתשלום על הסכום לאחר שהודיע לשליין באופן רשמי על ביטול החוזה איתו. עם הודעת הביטול, הציעה רשת פיצוי הרחוק מאוד מהיקף החוזה שבוטל ולכן על פי הערכות לא תכובד דרישת התשלום של שליין, הוא יפנה לבית המשפט.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", לשליין, שהולך עם "ערוץ עשר" עוד מהימים שלפני המיזוג עם "רשת", היה חוזה ארוך טווח. בעת המיזוג של הערוצים נותרו לו עדיין כשנתיים וחצי והחוזה איתו הוארך לשנתיים וחצי נוספות והתחייבות לכמות מסוימת של תוכניות "גב האומה", ממנה לא צולמו בינתיים כ-100 תוכניות. ההשקעה בכל פרק עמדה על כ-300 אלף שקל ומכאן הדרישה להיקף חוזה מלא של כ-45 מיליון שקל.

הדרישה לתשלום מלוא יתרת החוזה מעלה סוגיה משפטית מעניינת - האם יש לבחון רק את אובדן הרווח של שליין בעקבות ביטול החוזה או את אובדן החוזה כולו. נבהיר כי שליין הוא גם חבר ההפקה של התוכנית וגם בתוך ההפקה הוא חובש מספר כובעים: של מגיש, מפיק וכותב.

תוכנית סאטירה נשכנית מהצד השמאלי של המפה

ההחלטה להיפרד משליין איננה נופלת כרעם ביום בהיר, כבר עם תום הבחירות ירדה התוכנית מהאוויר והקשר מול שליין נותק כמעט לחלוטין. "רשת" אישרו כבר אז כי עתיד התוכנית נשקל, וייתכן כי תחזור אחרי החגים, אך המגמה הייתה ברורה.

"גב האומה" היא אחת מתוכניות הסאטירה הוותיקות, ובוודאי מהתוכניות הנושכות ביותר שניפקה הטלוויזיה בשנים האחרונות, אם לא הנושכת בהן. משתתפיה אמנם לא חסו על אף אחד במפה הפוליטית, אולם הקו האנטי דתי של התוכנית לצד התבטאויות ובדיחות על התוצאות של שליטה במיליוני פלסטינים צבעו אותה בצבע שמאל עז.

התוכנית התחילה את דרכה ב"רשת" תחת השם 'מצב האומה' אך בעקבות לחצים פוליטיים עברה ל"ערוץ עשר" שם לא חששו באותה תקופה להרגיז איש והתוכנית עלתה תחת השם "גב האומה". עם מיזוג "רשת" ו"ערוץ עשר" ולאחר שהוחלט כי מי שיוביל את ניהול הערוץ הממוזג זו הנהלת "ערוץ עשר" הוחתם שליין מחדש, ונעשה ניסיון לשבץ את "גב האומה" כפריים טיים.

במבחן הרייטינג והציפיות שהיו ב"רשת" מיד אחרי המיזוג, התוכנית לא הניבה את התוצאה לה קיוו, ולכן הוחלט לפצל כל פרק של התוכנית (מה שהוזיל אותה מאוד כי במחיר כל פרק קיבלה "רשת" שתי תוכניות) ולשבץ אותה בפריים שני. כעבור מספר חודשים התחלפה הנהלת "רשת" כולה, ובערוץ נשבו רוחות חדשות אותם ניתן לראות בכל אגפי הערוץ. נדמה שב"רשת" מנסים 'לברוח' מהתדמית השמאלנית שייבא הערוץ הממוזג וחברת החדשות שלו מ"ערוץ עשר", "להקליל" את הנושאים שמשודרים בו ולפנות למכנה משותף רחב. נראה כי שליין איננו ממהר לשלם את המחיר על כך, ולכן יש להניח כי אם סוגיית התשלום לא תיסגר, הפרק הבא יתנהל בבית משפט.