חולת קורונה אחת נכנסה לסטארבקס, כמה אנשים נדבקו?

חולת קורונה ישבה ליד מערכת המיזוג בסניף של סטארבקס בעיר פאג'ו שבדרום קוריאה, והדביקה 27 בני אדם שהיו במקום • עם זאת, ארבעת העובדים שהיו במקום לא נדבקו

סטארבקס / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס
סטארבקס / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

חולת קורונה אחת הדביקה 27 בני אדם בסניף אחד של סטארבקס בעיר פאג'ו שבדרום קוריאה. רבים מהלקוחות בבית הקפה לא עטו מסכות, והחלל לא היה מאוורר מספיק, דבר שתרם גם הוא להדבקה הנרחבת. כך דיווח אתר חדשות מקומי בסיאול. הנבדקים מבית הקפה הדביקו בהמשך אנשים נוספים, ומניין המקרים שקשורים לסטארבקס עומד על לפחות 56. 

אבל לא כל מי שהיה בסטארבקס נדבק בנגיף - כל ארבעת העובדים נשארו בריאים. מומחים מאמינים שהסיבה לכך היא המסכות שעטו על פניהם. 

סניף הסטארבקס בעיר פאג'ו שבדרום קוריאה. הסניף נסגר לאחר ש-27 איש נדבקו בו בקורונה / צילום: Dogyun Kim, רויטרס
 סניף הסטארבקס בעיר פאג'ו שבדרום קוריאה. הסניף נסגר לאחר ש-27 איש נדבקו בו בקורונה / צילום: Dogyun Kim, רויטרס

ב"Business Insider" ציינו שנציגים מטעם משרד הבריאות בדרום קוריאה אמרו כי המקור להדבקה ההמונית הייתה אישה שנדבקה בקורונה וישבה בבית הקפה ליד מערכת המיזוג, שבתורה הפיצה את הנגיפים המדבקים ברחבי החלל. הלקוחות יכלו להידבק גם משאריות הנגיף שנשארו על משטחים, כמו שולחנות או ידיות של דלתות.

"הרבה מהמבקרים לא לבשו מסכות, ולא היה במקום איוורור מספיק, למרות שהמזגנים פעלו בשל מזג האוויר הלח בחוץ", אמר מנהל המרכזים לבקרה ולמניעת מחלות, ג'ונג און-קיונג, לתוכנית החדשות הדרום קוריאנית "Arirang News". "אפילו אם ההדבקה לא התרחשה על ידי אירוסולים (חלקיקי נוזל הנושאים את הנגיף באוויר, פ"ט), הדבקה טיפתית בין אדם לאדם אפשרית גם היא בחללים סגורים, והנגיף היה יכול לעבור גם באמצעות מגע ידיים".

"המקרה הזה מוכיח את התפקיד החשוב שיש למסכות", אמר ל"בלומברג" מא סאנג היוק, רופאה למחלות זיהומיות בילדים. "מסכות אולי לא מספקות 100% הגנה, אבל אין שום אמצעי אחר שיעיל יותר מהן". 

החודש היו מעל ל-3,000 הידבקות בדרום קוריאה, וכעת הממשלה מתחילה להחמיר את צעדי המניעה. "רויטרס" דיווחו בתחילת השבוע כי בעקבות העלייה בתחלואה, הממשלה מחייבת לראשונה לעטות מסכות בכל מקום - הן בחוץ, והן בתוך מבנים.