לא להישמע ביצ'ית: איך אשכנע את המנהל שלי שכדאי שאדווח ישירות אליו מבלי להשמע אגרסיבית?

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק והיזמות, יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית ומאמנת מנהלים • יחד הם עונים לשאלות של מנהלים ועובדים. והשבוע: איך לשכנע את המנהל שלי מבלי להישמע אגרסיבית?

דיווח ישירות למנהל ולא לעמית שאינו מבין בתחום / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
דיווח ישירות למנהל ולא לעמית שאינו מבין בתחום / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

יאנה ואמיר שלום,

"המנהל שלי הודיע לי שאנחנו עוברים לחטיבה אחרת עם מנהל חדש, ושמעכשיו אצטרך לדווח לערן, עמית בדרגה שלי. הדבר האחרון שאני רוצה הוא לדווח לערן. אני לא ממש מעריכה אותו מקצועית. הוא פוליטיקאי טוב, אבל הוא לא מבין בתחום שבו אני עוסקת והוא לא יקדם אותי ואת התוצרים של הצוות שלי.

"קבעתי שיחה עם מי שמיועד להיות המנהל העקיף החדש, אבל אני לא יודעת איך להסביר לו שזה לא מתאים. אני לא רוצה שיגידו עלי שאני ביצ'ית ואגרסיבית, שאני דואגת רק לעצמי ושבשביל להתקדם אני מלכלכלת על העמיתים שלי. איך אני משכנעת אותו שאני רוצה לדווח ישירות אליו ולא לערן?".

איה, מנהלת מחלקת פיתוח תוכנה

איה יקרה שלום,

אין ספק שלמיקום שלנו בארגון יש השפעה רבה על היכולת שלנו להצליח ולקדם את מטרותינו. מנהל שמבין ומעריך את התחום שעליו אנו אחראים בארגון ידע לפתוח לנו דלתות, לחבר אותנו לאנשים הנכונים, למנף הזדמנויות עסקיות ולהעריך אותנו באופן הוגן. לכן את צודקת בחוסר שביעות הרצון שלך מהשינוי הארגוני המתוכנן בנושא הזה, וההחלטה שלך לשוחח עם המנהל העקיף שלך נכונה.

עם זאת, את דואגת מהאופן שבו הטענות שלך יתפסו על ידיו, מהחשש שיגידו עליך שאת "ביצ'ית" ו"אגרסיבית", מילות תואר אופייניות לנשים מצליחות שהתקדמו בסולם ההיררכיה הארגונית. לעיתים קרובות נשים מנהלות נאלצות לשלם מחיר חברתי ותדמיתי על הצלחתן המקצועית, משום שהן מתנהגות בניגוד לציפיות המקובלת מנשים להתנהג באופן "נחמד", מרצה, חברותי ומכיל. בפועל נשים חוששות יותר לבקש, לסרב, להציג, לערוך משא ומתן, לתת פידבק שלילי ועוד.

מחקר מקיף מצא שאנחנו משתמשים במילים שונות לתאר אותן התנהגויות בקרב גברים לעומת נשים. בניתוח שנעשה על 81 אלף הערכות ביצועים של אנשי צבא בתפקידים ניהוליים נבדקו והושוו המילים ששימשו את המעריכים לתאר תכונות והתנהגות של 4,000 מוערכים, גברים ונשים. אפילו כאשר רמת הביצועים של גברים ונשים זהה, עדיין יש שימוש רב הרבה יותר בתכונות שליליות לנשים לעומת הגברים.

המחקר מצא כי המילים הנפוצות ביותר בתיאור גברים הן (בסדר יורד) אנליטי, מוכשר, אתלטי, מהימן ושחצן. המילים הנפוצות ביותר בתיאור נשים הן (בסדר יורד) מכילה, לא מוכשרת, מתלהבת, אנוכית וקלת דעת.

עוד מצא המחקר כי המילים ששימשו לתיאור גברים מעידות על היכולת לתת משמעות, הסבר, לבנות אסטרטגיה ולקדם מטרות, ואילו המילים בהן תוארו נשים באותם תפקידים מעידות על יכולתן בבניית יחסים, יצירת אווירה נעימה ותרבות עבודה חיובית.

הממצאים האלה תואמים מחקרים של הערכות ביצועים בארגונים מסוגים שונים. כך לדוגמה, במחקר על הערכות ביצועים בקרב כ-90 אלף סטודנטים בבתי ספר לרפואה התגלה כי הערכה נפוצה של נשים הייתה בהקשר אישיותי כמו "מקסימה", ואילו בקרב גברים הערכה נפוצה הייתה בהקשר של יכולות - "מדעי".

ובכל זאת, יש לך יכולת להשפיע על הדרך בה רואים אותך. הנה כמה טיפים שיעזרו לך גם להציג את עמדתך בשיחה עם המנהל העקיף:

1. בואי לשיחה בגישה חיובית. הסבירי את עצמך במונחים חיוביים והדגישי את היתרונות בדיווח ישיר למנהל מבחינת התחום שאותו את מובילה.

2. הציגי את השאיפות שלך לקדם נושאים, תהליכים, ואת רצונך להשפיע בארגון.

3. אל תחששי לבקש, לדאוג לעצמך ולצוות שלך, תוך שאת מראה מחוברות ומחויבות גבוהה לארגון.

4. האופן שבו תתמודדי באסרטיביות ובענייניות עם הסיטואציה הנוכחית תוכיח למנהל את יכולותיך, בשלותך הניהולית והבנתך העסקית, ותשפיע גם היא על נכונותו לצרף אותך לצוות הניהולי שלו.

5. באופן כללי, פתחי מודעות עצמית גם לשיח הפנימי שלך עם עצמך, והיזהרי מלהקטין את עצמך. שימי לב גם לשיח המתנהל בחברה ביחס לנשים אחרות. אם את שומעת שיש נטייה להעביר ביקורת לא הוגנת על נשים בתפקידי ניהול, אל תחששי להעיר בעדינות ולבדוק אם הם היו אומרים אותם דברים גם על גבר.

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק הפרו-חברתי והיזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו- VU באמסטרדם. הוא כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeasternבבוסטון. בטוויטר @shechterman